Hoppsadel som funkar bra att rida dressyr i också ?

E

evelinaljungbeck

Hejsan!

Jag har nu en ny häst och ska köpa sadel, och då jag är hoppryttare prioriterar jag främst en bra & fin hoppsadel. Dock vill jag kunna rida lite mer avancerad dressyr någon gång i veckan, och letar därför efter en hoppsadel som samtidigt ger stöd så att jag kan få en bra sits och sitta ner lite bättre. Så jag undrar om någon vet en hoppsadel som ger bra stöd men samtidigt är smidig att hoppa i? :)

Tack på förhand, mvh Evelina! :)

Sv: Hoppsadel som funkar bra att rida dressyr i också ?

Tycker du ska skaffa dej en bra hoppsadel OCH en billigare bra allroundsadel.
Själv har jag köpt en begagnad Wintec 500 för en billig peng, < 2000:-, som jag använder i skogen och till dressyrarbete.
500 finns även sen ren dressyrsadel men den har jag svårt att rida i skogen med.

Tycker du ska skaffa dej en bra hoppsadel OCH en billigare bra allroundsadel.
Själv har jag köpt en begagnad Wintec 500 för en billig peng, < 2000:-, som jag använder i skogen och till dressyrarbete.
500 finns även sen ren dressyrsadel men den har jag svårt att rida i skogen med.

Ja det kan jag ju eventuellt göra, fast då kanske det nästan är bättre att köpa en beg dressyrsadel?
Funkar din allroundsadel bra att rida i? :) Jag har fått höra att det är en blandning av det sämsta från hoppsadeln & dressyrsadeln, vet dock inte riktigt vad folk menar, och eftersom jag inte har suttit i en allroundsadel sen ridskoletiden för 10 år sedan så vet jag inte riktigt vad jag inte riktigt hur den är. :P

Jag har precis fått köpa ny sadel till hästen och prioriterade också en bra hoppsadel då det är hoppning vi sysslar med mest.
Försökte hitta en hoppsadel som även funkar att dressyra i, men det är bara att glömma. Med mina långa ben, så måste jag ha en ganska framskuren hoppsadel.

Det finns en anledning till varför det finns olika sadlar för olika grener. En modell kan inte funka till allt.

Palles förslag är ju bra :)
Får också ta och investera i en dressyrsadel till våren

Normalt tycker även jag att det värsta man kan ha är en allroundsadel för då har man en sadel som aldrig fungerar ordentligt, varken till hopp eller dressyr.

Men en Wintec 500 allround fungerar jättebra som en allround "icke-tävlingssadel", om man kan säga så....

Jag använder min så att om jag ska rida i skogen och/eller bara hoppa några små skutt så har jag benklossarna på sadeln.
Vill jag rida mer dressyrbetonat arbete så tar jag av klossarna.
Det är som sagt inte en sadel jag skulle träna dressyr i, men det är en bra rida "hemmadressyr" i.... om nu någon förstår hur jag menar.....

Håller med andra i tråden... Köp en billig dressyrsadel ist...

Äldre FINA och välkända märken (tex äldre county (som jag själv är frälst i ;) ) kostar ju nästan ingenting på blocket ... Eller Tradera ;)
Jag har köpt några hoppsadlar som jag gillat billigt på Tradera, nu har dessa tyvärr inte legat så himlans bra på min häst alt jag har inte gillat dem :( Men har då ändå lyckats få tillbaka pengarna (och i vissa fall lite till ;) ) när jag lagt ut dem igen...
Man kan ju kolla vad ens stallkamrater har för sadlar och prova sej fram med deras för att få ett hum om vad man "letar" efter för storlek.. (jobbigt kanske om man har eget stall men det finns ju sadelprovare som man kan åka till, man måste ju inte köpa en sadel hos en sån ;) )

Jag har också två sadlar och rekomenderar det verkligen!
En Stübben edelweiss med extra framskurna kåpor att hoppa i och så har jag Hööks billiga thorowgood dressyrsadel :o
Inte mitt förstaval gällande dressyrsadel men den ligger bra på hästen och jag trivs bättre i den än de andra lädersadlarna jag provat. (höll mig under tvåtusen så då får man ju inte dom allra bästa)

Jag har också två sadlar och rekomenderar det verkligen!
En Stübben edelweiss med extra framskurna kåpor att hoppa i och så har jag Hööks billiga thorowgood dressyrsadel :o
Inte mitt förstaval gällande dressyrsadel men den ligger bra på hästen och jag trivs bättre i den än de andra lädersadlarna jag provat. (höll mig under tvåtusen så då får man ju inte dom allra bästa)

Det där gav ju mig en superbra idé, att jag inte har tänkt på hööks! ;)
Ska jag ha en dressyrsadel också kommer den användas 1-2 gånger i veckan, och då vill jag ju inte köpa en sadel för 10-15'000 till det. Men hööks har ju billiga sadlar.. hur tycker du att din dressyrsadel därifrån är? Jag förstår om den kanske inte har världens bästa läderkvalité, men hur ligger den & håller den bra? :)

Jag har en syntetsadel.
Nästan lika fin nu efter 4 år. Lite märke efter stigläderna och stopparna har töjt sig lite.
Hade en medryttare som bara red dressyr när jag köpte denna och hon var mycket nöjd med valet med tanke på vilka pengar vi hade att röra oss med.
Deras läder har förresten blivit mycket bättre med åren.

Enda nackdelen med den är att man behöver ha rätt långa ben.
Jag är ca 166 cm och mina underben stod nästan rakt ut och jag lyckades inte trycka in dom så jag kom åt hästen.

Det finns ju andra syntetsadlar i dressyrmodell ute till salu som du skulle kunna leta bland..........

Lycka till med letandet :D

Att ha två sadlar är super, har man en häst som inte är så krånglig att leta sadel till kan man komma undan hyffsat billigt ändå. Men ska du ha två tycker jag absolut att du ska ha en ren dressyrsadel och ingen allroundmodell.

Hästen jag rider nu har en Butet och den funkar bra att dressyra i tycker jag! Underbart skön är den också :love: Gör inte underverk för min sits men o andra sidan är det hos MIG sitsfelen sitter och inte i sadlarna. Att sitta ner i den tycker jag inte är några problem :)

Jag har en Jacson Santa Cruz Celine till min foderhäst, och jag fullkomligt älskar den! Jag har inga problem att rida dressyr i den, visserligen får man inte alls samma stöd som man får från en dressyrsadel, men om man jämför med andra hoppsadlar jag har ridit i så är denna helt klart den jag skulle välja att rida dressyr i :) Tycker att den är lagom mjuk och lätt att sitta i, fastän den jag har egentligen är för stor i sitsen för mig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 020
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka