Hoppsadel för den kräsne

Eliseeh

Trådstartare
Nu hoppas jag äntligen kunna köpa mig en ny hoppsadel, men dock vet jag inte riktigt märke/modell som skulle passa mina krav :angel: Kanske ni kan komma med förslag på någon sadel som passar bra in på min beskrivning? :)

Sadeln skall ha gärna ha mycket stöd, men helst inte sådana som sitter uppe på kåpan om ni förstår hur jag menar ;) Den får gärna ha lite högre bakvalv men ändå funka att hoppa lite högre med så att man inte slår i. Den skall passa en lite överbyggd häst med ganska rak rygg. Sadeln skall inte vara hård eller hal att rida i, är heller inte så impad av de gamla märkena (dvs. passier, stubben, kieffer) utan föredrar modernare sadlar. Sadeln får gärna ge att trevligt intryck också :) Vill även att den skall vara i läder.

Jag har kollat mycket på Prestige Arezzo, Versailles, Golden & Silver Star. De är i skaplig prisklass, i alla fall som begagnat.

Sv: Hoppsadel för den kräsne

Jag har en Morris & Nolan hoppsadel som passar på rakare ryggar, inte jätteflat säte och stora knästöd.
Jag gillar min :)

Instämmer.
Har också en Morris, dock den nya modellen. Bra stöd lagom djupt säte. Passar rak rygg.
Den nya modellen har dessutom mindre bossor

tänk om man bara kunde önska hur sadeln ska vara för sin egen skull... Själv har jag fått inse att de sadlar jag helst skulle vilja ha själv inte passar på mina hästar, utan jag får anpassa mig efter urvalet som finns till hästarna (och innehållet i plånboken). Jag hade gärna haft stora rejäla klossar men de sadlar som till sist hamnade här har ganska små klossar - men de passar hästarna och plånboken + är sköna att sitta i...

tänk om man bara kunde önska hur sadeln ska vara för sin egen skull... Själv har jag fått inse att de sadlar jag helst skulle vilja ha själv inte passar på mina hästar, utan jag får anpassa mig efter urvalet som finns till hästarna (och innehållet i plånboken). Jag hade gärna haft stora rejäla klossar men de sadlar som till sist hamnade här har ganska små klossar - men de passar hästarna och plånboken + är sköna att sitta i...

Men varför byter du inte bara klossarna till större då?
Det kostar småpengar, alternativt gör en budgetvariant med kardborre och ullbitar?

Jag måste alltid justera knästöden efter mig när jag byter sadel, knästöden som sitter orginal är ju som unisex det funkar men är sällan riktigt bra eftersom alla ser olika ut.

Som såhär provar jag ut knästöd innan jag bestämmer mig hur jag vill ha dem.

66966_10152583288330223_1175319080_n.jpg

644426_10152583287650223_1114713452_n.jpg

Prestige Sidney är halvdjup och har bra stöd. Dessutom är den ullstoppad och passar en rakare rygg. Ganska sällsynt men dyker upp begagnad ibland. Prestige Paris D är också en väldigt trevlig hoppsadel, inte lika djup men väldigt välbalanserad och ffa mjuk med lite klibbigt läder.

Golden och Silver Star är hala och ger dåligt stöd.

Tänk på att du inte kan ha en väldigt rak sadel när hästen är överbyggd, då kommer den brygga och trycka hästen i ryggen.

Men varför byter du inte bara klossarna till större då?
Det kostar småpengar, alternativt gör en budgetvariant med kardborre och ullbitar?
Vem vet, det kanske jag gör framöver.
Sadlarna är helt nya just nu så de ska få forma till sig lite först så att jag kan känna vad jag behöver, om jag behöver ändra något.

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 245
Senast: Aifos
·
Utrustning Just nu går min fullblodskorsning med en prestige Versailles men har den senaste veckan blivit öm bakom sadeln. Gjorde det mindre smarta...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: spinxx
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 749
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 079
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama