hoppryttare undrar !?

M

marzan

Hej ! jag är en hopp/ fälttävlans ryttare ( ponny ) som har tänkt starta några dressyrtävlingar nu till våren och har lite frågor.

hur stort steg är det mellan Lb och La , vad är det som blir svårare ?

vad tittar domarna mest på ?

hur är konkurransen, hård ?

tack på förhand :banana: hoppas på många råd och svar / Jannie !

Sv: hoppryttare undrar !?

Största skillnaden mellan Lätt:B och A är nog att förvänd galopp tillkommer. Även fattning från skritt. Det är väl det som anses "svårast".
Angående konkuransen så tycker jag att det är väldigt olika beroende på vilken tid på året man tävlar och från ort till ort. I början av året är det många gröna hästar som är ute och vänjer sej vid tävlingsmiljön osv.

det bästa är nog att åka och rida en klass så du får en bedömning. (eller fler klasser och tävlingar givetvis:) )

Lycka till!

Jag tycker att steget från LB till LA är ganska stort. Förutom att det tillkommer nya rörelser som skänkelvikning, ryggning, bakdelsvändning och förvänd galopp så är det ju ett annat krav på formen.

Även om rörelserna i sig kanske inte är så svåra är det svårt att hitta samlingen som krävs för att få högre poäng.

men fortfarande kommer man väldigt långt med en häst som går på tygeln och gör rätt sak på rätt plats (fast det gör man iofs i msv b åxå :smirk: )
så är hästen stadigt på tygeln och gör alla krumelurer tycker iaf jag att det är mkt mkt roligare att rida LA :D

tack för svaren :) nu blev jag lite klokare.
ser fram emot att min första riktiga dressyrtävling nu, kommer nog inte bli så svårt iallafall. ska rida en Lb:1 den 25 mars ( snart wiiee !) och sen prova LA ... kommer nog gå bra eftersom både jag och min häst kan allt det här med skänkelvikning, öppna, sluta mm. men tycker inte att det är speciellt kul hihi ! men det kan det kanske bli :) ses på dressyrbanorna (räkna me mej ) !

Det är ganska stor skillnad mellan de olika LA programmen. LA:1-4 har forfarande ARBETStrav och ARBETSgalopp medan LA:5-6 har SAMLADE gångarter, dvs samma samling som i MSV. detta är det många som missar!
I LB är det som kollas framförallt övergångarna, både mellan längning och upptagning samt mellan olika gångarter.
Lycka till!
/en som ska våga sig på msv i vår....

fast LA:5 och 6 är väl inte så vanligt för ponny........(de har ju iofs LA:P1 och vad de heter)

oavsett program i LA kommer man långt med en häst som är stadigt på tyglen och gör rätt sak på rätt ställe (det gör man iofs i msv b åxå :smirk: )

Domarna tittar mest på att ryttaren sitter i korrekt lodrät sits, att hästen går i en stadig form genom hela programmet och att vägarna är prydligt ridna! Tänk på att du kan plocka poäng genom hela programmet! Det är inte hästen med bäst längning som vinner, om ekipaget i övrigt inte har gjort bra ifrån sig!:)

Lycka till!!!:banana:

LA:5 finns mycket på ponny.

Jga brukar säga att omdu ligger på mellan 67-70% i LB så klarar man också av La.. men du får lycka till!

Aha - kanske mer i din del av landet säkert, och på större tävlingar :idea:

Jag har ju ganska dålig koll på ponnyvärlden, men på de tävlingar mina stallkompisar är på ser man det sällan. (Lokal - regional nivå iofs)

I Sthlm är det i princip aldrig LA:5 för ponny - oavsett status på tävling, har däremot sett det "uppåt i landet" på regional nivå.

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: hamilton1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 218
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈