Hopprädsla.

L

Lisaaa__

Jag har alltid tyckt hoppning varit kul, har aldrig varit rädd för höjder men för några månadersen ramlade jag av en häst (dock i dressyr) och fick hjärnskakning. Jag var inte rädd för att rida efter det. Men sen när vi skulle hoppa en dag och hästen började stanna på varje hinder och vi kom där i galopp och han tvärnitade och jag flög av , jag satt upp igen och samma sak hände, sedan dess har jag inte tyckt om att hoppa.

Hur ska jag göra för att få tillbaka den där roliga känslan att hoppa igen? Även fast jag har en lite mer rutinerad häst känns det inte lika tryggt som förr. Hur har ni gjort om ni var med om ungefär samma sak som jag?

MKT tacksam för svar! :)
 
Sv: Hopprädsla.

hoppa små hinder (börja med typ 50-80) :) . det gör inget om du inte hoppar högt. Försök att hitta en rutinerad hoppglad häst som inte är het. och när du hoppar tänk på att kolla upp och över hindret. kolla aldrig på hindret, annars blir det obalans och chansen att hästen stannar blir mycket större!
ha så kul! Du klarar det!;)
 
Sv: Hopprädsla.

en tränare eller kompis du litar på kan peppa och hjälpa dig så att du inte tänker på din rädsla så mycket!
och börja lågt är en bra idé!

Lycka till och som tidigare person sa - du klarar det (om du ger dig fanken på att du kan) håll huvet högt bara! :smirk:
 
Sv: Hopprädsla.

Du kanske känner dig otrygg fast du inte tänker på det. Du kanske är rädd för att hästen ska stanna framför hindret och ju längre fram du kommer desto mindre rider du. tillslut finns det ingen "kraft" kvar. och då stannar kanske hästen. Du kanske har har byggt upp den självkänslan än. sätt upp jättesmå hinder på den nivån du känner själv att "Det här klarar jag av" och hoppa det tills du känner att du kan rida på utan att vara rädd det minsta.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp