Hopprädsla

P

Pelargontjejen

Hopptränade mycket när jag var yngre och har även tävlat lite, men när jag var 15år skulle jag hoppa trippelbarr och ramlade av (hästen vägrade) och jag gjorde mig ganska illa.. Efter det hoppade jag inget mer. Men för 5 år sedan så köpte jag en jätteduktig häst som hoppar allt om man inte är livrädd som jag är. Kryss går hur bra som helst oavsett hur höga de är, oxrar går också bra men inte så högt, rätt uppstående går inte alls... Vad kan jag göra för att bli kvitt min rädsla? Klarar kanske max 40cm :o *pinsamt*

Sv: Hopprädsla

Först och främst ska du se till att rida en shysst häst.
Sedan ska du bara hoppa så högt som de känns bra.
Känns de bra på 40cm så hoppa 40cm tills de känns lågt.
Då kan du höja till 50cm och hoppa det tills det känns lågt.

Been there done that. =) Skicka ett PM om du vill!

Är det konstigt att jag hellre väljer att hoppa i galopp än i trav när jag är rädd? Tycker att travhopp blir så obekämt av någon anledning, det är lite bättre flyt och jämnare med galopp ;)

Absolut inte. Trav blir lätt osäkert och vingligt. Sedan får många tänket att ju fortare jag rider desto mindre risk är det att hästen stannar. dom övervinner hindren på fart mer än teknik.
Jag är tvärtom.
Ju fortare det går, desto längre flyger jag när hästen stannar :D

Absolut inte. Trav blir lätt osäkert och vingligt. Sedan får många tänket att ju fortare jag rider desto mindre risk är det att hästen stannar. dom övervinner hindren på fart mer än teknik.
Jag är tvärtom.
Ju fortare det går, desto längre flyger jag när hästen stannar :D

Ja den var ju bra ;)

Galopperar gärna över hindren, men det får inte gå för fort :D

Det är inte konstigt eller pinsamt alls. Har varit i samma sits som du nästan, men jag blev så rädd att jag inte ens vågade trava bommar längre. Nu har jag jobbat mig uppåt och hoppar nu 95cm med hästen min som hjälpt mig enormt. (Det har tagit två år)

Skaffa dig en bra tränare och hoppa ALDRIG mer än du känner att du vill och klarar av. Det ska kännas bra och vara roligt att hoppa! :)

Får jag ge dig ett udda tips? Pröva hypnos. Det fungerar. För mig i vart fall.

Jag har inga direkta råd, men jag kan säga att du inte är ensam! Jag har en liknande historia bakom mig och i början knöt det sig i magen så fort jag tänkte på att hoppa...
Numera känner jag någon slags skräckblandad förtjusning, men bara om det är på en häst jag känner och litar på. Annars knyter det sig igen.
Det är nog förövrigt mitt tips, se till att ha en pålitlig häst som du litar på!

Hoppa, hoppa och hoppa! Börja "löjligt" lågt och höj inte förrens du vill och känner dig säker!

Och glöm inte att andas, det är ett väldigt vanligt fel hos ryttare!

/Lillagoajag som ganska ofta får påminna sig själv att andas emellanåt :D

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 606
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka