hopprädsla! :S

L

LittleMissDitzy

hej hopp alla hoppare!
ja älskar ridning men på senaste har ja blivigt osäker på hoppninge efter många oförberedda av´sittningar!:p
för drygt ett och etthalvt årsedan så red ja en unghäst på en klubbtävling och (detta låter suppertöntigt men e sant) hon hade inte lärd sig att man måste gunna fortsätta galopera fast man begöver bajsa så exakt innan det näst sista hindret så började hon sakta in och ja tänkte väl att hon va på väg att vägra så ja smackade på och gav henne en liten klapp med spöt och hon fortsatte (detta va kanske fem meter innan hindret) men exakt när vi ska hoppa saktar hon in igen men ja va så villig att vi skulle över så båda voltade och rasade in i hindre. jag hade sån ängla avkt så det va inte sant! det var FEM CM! från att hon skulle hamnat över mig och hon var väldigt kraftig...efter det har ja bara blivigt fegare o fegare med hoppningen, ja vill inte att hästen ska känna detta så snälla hjälp mig! kraaam!:smirk:

Sv: hopprädsla! :S

Jag hade ett liknande problem förra året då jag fick min första ponny:) . Han va alldeles super på provridning och ett tag när jag hade fått hem honom men efter nån vecka eller sådär så började han helt plötsligt stanna och jag trillade av ågra gånger . Bara för att han stannade så blev jag så osäker på hoppningen att de blev till en ond cirkel, jag vågade inte hoppa högre än 60 cm! Jag va till och med anmäld på clear round 40-50 cm :O !
Nu, drygt ett halvår senare har jag fått tillbaka självförtroendet och tävlar regelbundet (visserligen bara på LD/LC nivå) och jag tycker att de är kul att hoppa! Det enda du kan göra är att hoppa på höjder som du är säker på och helst kanske inte hoppa på en unghäst utan på en äldre och säkrare häst i första hand .

tack så mycket! :)några mer förslag?

Jag rekomenderar att om du är rädd för att hoppa, och kan inte se avstånden riktigt så ska du börja hoppa en riktig läromästare som kan hoppa både nära och långt ifrån hindret.
Jag var jätterädd förut för att hoppa högt, och kunde inte överhuvudtaget se avstånden. Och jag gillade inte när man kom in i full fart mot hindret, och inte heller att hästen ökade på okontrollerat efter hindret.

Det var då jag köpte en egen häst och kunde börja öva på det. Det gäller att lita på hästen. Jag kom nära hindret, och långt ifrån och tyvärr hoppade jag av för tidigt. Men han ordnade upp det, han försökte så gott han kunde hela tiden och eftersom han har tävla Msv 1.30 så kan han det där med höga hinder.
Nu har min höjdrädsla gått över helt, jag tror att ett hinder på 1.20 är ca. 1.05 högt. Och det gick över på en dag. Men det tar ett tag att lära sig hopptekniken igen, och det är inte lätt.

Men det går! Så om du vill komma över din hopprädsla så behöver du en häst som hoppar hur man än kommer, och en häst som kan sina saker!
Du är ju kompis med Diana & Coppi (har jag märkt här) så i höst (om du vill) får du gärna rida min häst Kellog. Kommer hem till höst, har nyss flyttat upp till landet nu. Han hjälpte mig, så jag ser inget hinder varför han inte skulle kunna hjälpa dig?

/ Martina

menar du det?! :):o
de hade bettydigt jätte mycket för mig! :Dva snäll du är! står du i samma stall som diana? för jag står på stens nämnligen!:)

menar du det?! :):o
de hade bettydigt jätte mycket för mig! :Dva snäll du är! står du i samma stall som diana? för jag står på stens nämnligen!:)

Ja, det är klart. Dianas kompisar är mian kompisar:) :D
Min häst står i stallet vid pingstkyrkan, där Diana stod förut:)
Men jag kommer hem någon gång i Augusti, då kan du ju få hoppa.
Ha det bra

tack! :D guud va roligt! du e verkligen jäätte snäll! ja skickar ett privat mejl med min hotmail! :) :)

btw, COOOOPY E INTE HALT LÄNGRE!!! :D:D:D
Jag va på åby idag, och hon reagerade inte alls på böjprovet!! Jiippie!! :D Jag e så j*vla glad! :p

Jag är också hopprädd , vågar inte hopppa över 30 cm nu för jag bröt armen för ca 4 år sedan ,
Och det värsta av allt har ja ingen häst att hoppa på =/ känns som det inte är min grejj helt enkelt , men jag vill bara lära mig hoppa

hm!:crazy: stackarn!

DIIIANAAAAAAAAAA!!! GRAAAAAAAAAAAATTTTTIIIIIIIISSSSSS!!!!!:banana::banana::banana::D:D:love::love:

Liknande trådar

F
Hoppning ja är då inbiten dressyrare med en helt underbara ponny som kan allt till msv dressyr, msv a hoppning:) själv har ja alltid ridit...
Svar
12
· Visningar
1 561
Senast: fenny_92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix