M

Midnight_Rose

Någon annan som är/har varit det? Hur gjorde ni för att bemästra rädslan? Jag vill så gärna hoppa och har en riktigt bra häst, men jag åker oftast av henne när vi hoppar eftersom jag blir rädd och spänner mig och då börjar hon bocka och stanna :cry:
Är man lugn och så så funkar allt, hon hoppar allt...

Hon tar dock jättesprång ofta, det beror väl på min ridning kanske?;)

Sv: Hopprädd

hej! Innan var jag höjdrädd men det hjälpte verkligen för mig att hoppträna regelbundet för en bra tränare som höjde hinderna suksesift. Men innan dess funkade för mig att tänka på linjaler tex 90cm är 3 linjaler. Då en linjal känns väldigt kort. DEt hörs kancke rätt så tokigt men det hjälpte mig faktiskt:angel:. Sen hjälpte det för mig också att verkligen bestämma mig att jag skulle ÖVER, no matter what! Sen vet jag inte hur jag ska kommentera det andra, det får någon annan duktig här på buke göra!
Lycka till! :bump::banana:

Jag blir fortfarande lätt nervös på höga höjder (som är subjektivt, beror mycket på vilken häst ajg rider). Jag fokuserar helt enkelt på att jag banne mig ska över hindret! Det finns inget annat. Men, såklart, ser jag också till att hoppa på höjder där jag inte behöver vara så nervös heller. Det brukar innebära att det blir högre när jag har en bra tränare/instruktör och lägre när jag hoppar hemma.

Hej, jag är också hopprädd..
Jag har en ponny som är himlans duktig på att hoppa när vi väl hoppar ;) jag är/var precis lika dan som du .. mitt tipps är att bara nöta på låga höjder:)

Haha, jag var fodervärd på en liten shetlandsponny förut, som jag hopptävlade mycket på. Jag var alltid jätterädd och nervös när jag skulle hoppa, träning som tävling. Eftersom ponnyn var 109 cm i mankhöjd fick vi hoppa 60 cm istället för 50 cm pga 2 ynka cm. Så ponnyn tog ju jätteskutt!
Jag var rädd, men sedan, det sista halvåret/året jag hade honom, (jag började rida dressyr på honom) då vågade jag driva på mot hindrena! x') Då var det inte alls lika läskigt.

Nu rider jag en häst som är 129 cm i mankhöjd, som är lat, men som blir en kanon i hoppning. Då vågar jag, när jag vet att hon tycker det är roligt, när jag vet att hon vill!

Hoppa bara låga hinder, tills du tycker att de är fåniga.
Då ska du höja liite, hoppa det tills de är lika fåniga.
Ta ett litet steg i taget, tills du hittar den höjden som du tycker är roligast. Det är ju varken kul med ett för högt eller lågt hinder! (:

Till att börja med ska du inte hoppa alls.
Du ska sätta dig på en häst du litar på, och bara göra roliga konstiga saker med den som stärker era band.

Sen kan du börja med galoppbommar, träna på att hitt avstånd, små kombinationer av galoppbommar är bra så du får känsla för hästens galoppsprång.

Sedan kan du ha en galoppbom och ett litet kryss, hoppa det tills höjden känns fjantig och du är redo att gå vidare.
Ha då ett lite högre kryss och rid på utan galoppbommar framför, träna på att komma rätt.
Och slappna av, det gör inte så mkt om du kommer lite fel.

Nynna på en visa när du rider an mot hindret, koncentreara dig inte stenhårt.
Slappna av, tänk lite på något annat.
Lita på att hästen kommer hoppa.

Sedan höjer du succesivt när det känns lågt.

Detta är en process som tar lååång tid.
Det går så fort att bli rädd, men så lång tid att bli av med.

Till att börja med ska du inte hoppa alls.
Du ska sätta dig på en häst du litar på, och bara göra roliga konstiga saker med den som stärker era band.

Sen kan du börja med galoppbommar, träna på att hitt avstånd, små kombinationer av galoppbommar är bra så du får känsla för hästens galoppsprång.

Sedan kan du ha en galoppbom och ett litet kryss, hoppa det tills höjden känns fjantig och du är redo att gå vidare.
Ha då ett lite högre kryss och rid på utan galoppbommar framför, träna på att komma rätt.
Och slappna av, det gör inte så mkt om du kommer lite fel.

Nynna på en visa när du rider an mot hindret, koncentreara dig inte stenhårt.
Slappna av, tänk lite på något annat.
Lita på att hästen kommer hoppa.

Sedan höjer du succesivt när det känns lågt.

Detta är en process som tar lååång tid.
Det går så fort att bli rädd, men så lång tid att bli av med.

Tränar och tävlar dressyr på henne, vi fungerar bra ihop då och hon lyssnar och jobbar som hon ska. Men i hoppningen blir hon överladdad och bara springer för allt vad hon har. Ska prova dina tips, om inte annat är bommar bra träning för dressyren också ;)

Jo tack, visst känner jag igen det där..alltför väl. Jag var i flera år, är fortfarande ibland om nån stressar upp mig, sån att jag kunde vara jättesäker fram till näst sista galoppsprånget/travsteget fram till hindret. där blev jag spänd och osäker, slutade driva och oftast vägrade/bröt hästen självklart ut. Hoppning är superroligt - när det funkar. När det inte funkar blir jag osäker..blä!

Jag har gjort så att jag
1) sagt till min instruktör (fram tills efter jul red jag på ridskola 1-2ggr/v.) att jag är rädd och behöver mer stöd för att våga.
2) travhoppat små små hinder. Sätt upp småhinder, det går att göra himla likt som om ni hade galopperat men det är travhinder. Bommar på "sockerbitar" tycker jag är en bra höjd för att jobba bort osäkerheten.. ta det luuuugnt, andas, ta dig tid att planera, titta långt över hindret och slappa av. lita på din häst och hitta takten.
springer hon på, få henne att stanna precis framför hindret - ni ska hoppa i det tempo där DU är säker MED henne, inte det tempo där HON kan rusa på som bara den.
efter några månader kunde jag sen sätta upp lite högre hinder och hoppa dem i galopp, och sen långsamt bygga på höjden några cm i taget.

Andra bra saker att tänka på är
1) LITA PÅ DIN HÄST
2) slappna av. blir du spänd går det, som du märkt, direkt till hästen..
3) ta den tid du behöver, ha inte bråttom för då blir det press i det vilket inte hjälper dig eller hästen det minsta.
4) gör annat också, saker ni är bra på och tillsammans är säkra i.
5) avsluta alltid med något ni är bra på!
6) träna inte för långa pass (hopp), en halvtimme kan räcka eller vad som nu känns bäst för dig. blir du trött, är det lättare att bli osäker..

LYCKA TILL!!!

Med tanke på att hon ofta tar jättesprång- är hon ordentligt inhoppad?

Annars som ngn skrev, hoppa regelbundet för tränare- och bara på såna höjder som känns bra! Med tiden kommer höjden som känns bra bli högre och högre "av sig själv", vartefter ditt självförtroende och din säkerhet ökar.

Med tanke på att hon ofta tar jättesprång- är hon ordentligt inhoppad?

Annars som ngn skrev, hoppa regelbundet för tränare- och bara på såna höjder som känns bra! Med tiden kommer höjden som känns bra bli högre och högre "av sig själv", vartefter ditt självförtroende och din säkerhet ökar.

Ja det tror jag, hon har gått LA hoppning ;) Så då borde hon vara inhoppad ordentligt ;)
Tror jag reser mig för tidigt pga osäkerhet och det är därför det blir så..

Aha! Ja, då får man ju anta att hon kan hoppa! :)

Kan ju vara som du tror. Kanske träna för ngn är bästa lösningen?

Jag var det förut, är fortfarande det lite. Men min ponny stannade typ eftersom att jag inte vågade rida så fort. Då stannade hon typ och tog ett språng rakt upp. Sen red jag en lektion för en ridlärare som sa åt mig att hopppa en gång till och då låta henne galoppera på. Det gick mycket bättre då och nu hoppar jag små skutt lite då och då. Men jag håller mig till dressyren ;)

När det blev som värst för mig(hade ångest i flera dagar innan hopplektionen) slutade jag helt enkelt att gå på de lektionerna(ridskoleryttare). Det gick ett år utan att jag hoppade. Sen, en morgon vaknade jag och tänkte "gud vad jag är sugen på att hoppa!". Sen dess har jag bara blivit modigare och modigare och tycker att hoppning är jättekul! Visst, jag är fortfarande nervös, men på ett förväntansfullt sätt!
Mycket mental träning har det varit också, och jag har gått igenom steg för steg VAD det är jag tycker är läskigt och sedan minimerat det så att det inte blir någon big deal längre.

Jag var häjdrädd förut, eller är fortfarande men jag har lyckts pressa gränsen uppåt :) Började med att jag blev skitskraj över att hoppa hinder som låg på 120 (110 gick super) men en träning la dom upp ett stigsprång på 130 och alla andra hoppade så jag ville ju inte va sämre, så jag försökte tänka positivt och jag vet ju att hästen kan hoppa och det gick :) Efter det kändes 120 helt okej. Sen förra veckan hoppade jag med en kompis och vi hade 6,5an och vi la upp det på 140 och jag hoppade det flera gånger :) Så nu känns 120 nästan lågt ;) Första gången på en viss höjd känns alltid värst för mig :) Sen vänjer man sig! Lycka till med din rädsla!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka