Hopprädd??

F

forest_of_unicorns

Hej.
är det någon som känner likadant?
Är rädd för att hoppa. Jag vet vad det beror på men jag kan ändå inte komma över det. är det någon som känner igen sig? Någon som har tips. Har ridit och tävlat dressyr på sistione men vill fortfarande kunna hoppa utan att vara rädd.
Hjälp om ni kan är ni snälla. börjar bli trött på att vara rädd.:cry:

Sv: Hopprädd??

du å jag får bilda ett hoppteam. är lite fjantig av mej.. eller snarare, de hästar jag har hoppat förr i tiden har varit fega å då är det lätt hänt att man själv blir lite tveksam.. ;) det har dock gått utmärk sedan jag köpte mitt sto. hon är lugn och fin och sköter taxering osv själv så det enda man behöver tänka på är banan och balansen.. :bow:
försök hitta en pålle som är lugn och vet vad h*n gör så du inte behöver göra så mycket. detta för att bygga upp självförtroendet igen. jag VÄGRADE att hoppa terränghinder för ett år sen men nu går det av bara farten! är fortfarande lite velig inför nedhopp å sånt med vanliga stockar går bra..

ta det ett steg i taget så ska det nog gå.. kolla om du kan låna någon läromästare en timme i taget 1-2ggr i veckan och hoppa bara små studsar eller liknande. nått kryss eller så. sen bygger du vidare på det självförtroendet du fått efter några ggr.

å du, skynda LÅÅÅÅÅÅNGSAMT! pm om du vill ha fler tips.;)

Lycka till! håller en tumme!:banana:

Hej!
Jag är hopprädd, det har jag varit i 7 år :eek: Ändå fortsätter jag.... i oktober-november gick jag två 130, o det överlevde jag.

Jag började hoppa när jag var 34, för hästen tyckte det var skoj, en 4-åring efter Maraton. Tänk att hon har lärt mig, min första häst. (Jag hade gått lite på ridskola när jag var yngre.)

Det är bara att träna på markbommar, olika avstånd, lydnaden ska sitta där...... kan du inte galoppera mot ett par markbommar o stanna hästen eller lägga in olika många galoppsprång så kan man inte gör det på höga höjder.:angel:

Så lydnaden är a och o, en förhållning måste sitta i rätt stund, sen måste man kunna lätta i handen, så att hästen bär sig själv. Den får inte öka steget själv framför hindret, för då har du inte kontrollen. :idea:

Ge inte upp, det är super roligt när det fungerar!!! :banana:

Jag har lite hopprädsla, men inte alls mkt. Det är om jag kommer på en fet oxer, som jag kan tveka lite. Hästen brukar hoppa, men om han/hon skulle vägra blir jag arg på mig själv och ligger i men benen som satan sen, jag ska ju bara över! :D

Här är jag, har varit hopprädd.
Men jag fick hästar jag litade på och ja, tack vare dom så vågade jag börja hoppa :) (tävlar nu upptill L:D klasser).

Börja tex att galoppera över bommar, och höj till ett kryss på t.ex 40, sen tar du rättuppstående i 40 och sen höjer du ju mer du vågar.
(+ se till att ha en häst du verkligen litar på)

Jag nog konstig för jag är hopprädd när det gäller 40-50 cm men inte när det gäller runt 1 meter :crazy:
Mestadels beror nog på min ena orutinerade häst som tar MEGA hopp över småhinder

Förstår precis hur du känner, ajg är likadan. Jag vet inte varför de bara är så :( inte alls roligt när alla andra skuttar över 1.10 hinder..

ja,Gud vad jag är skrajsen! Sen jag ramlade av och slog mig rejält så har jag helt enkelt inte vågat längre.. Ja,nästan iaf.det går med min egna häst,när ingen se på,då ca 30-60 cm...men på lektion när massa tittar på,då blåvägrar jag..icke!

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·
Trädgård & Växter Den här busken växer under ett äppelträd hos mig. Ser ut att ha varit där några år men har negligerats (ber om ursäkt busken). Plötsligt...
2
Svar
30
· Visningar
1 343
Senast: Pinus
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar