E

Ellinore

Jag är väldigt hopprädd. I trav kanske jag kan hoppa jättelåga hinder, men helst inte i galopp. För min russponny springer så hårt, imorgon ska jag prova att hoppa på en stor häst. Idag när jag hade en hopplektion så vågade jag bara hoppa en gång i trav, det är så hemskt tycker jag. Så jag fick galoppera över bommar resten av lektionen. Min ridlärare skrek bara åt mig, jag började gråta, och hon skrek bara att jag måste! När jag skulle hoppa så stannade jag bara eller vände åt ett annat håll. Tillslut lade hon ner bommen på marken. Hur ska jag kunna våga hoppa? Jag vågar inte ens hoppa 20 cm! Men jag kanske vågar imorgon, min ponny jag red idag är så vild..

Sv: Hopprädd

Först och främst så måste du vilja hoppa. Sedan bör du ha en häst/ponny som du känner dig väldigt säker med. Därefter är det bara att börja tjata med bommar och små små hinder tills det känns bra. När ditt självförtroende blir bättre så kommer du att våga hoppa högre efter hand, men stressa inte. Lycka till.

först och främst tycker jag att du ska byta tränare om du har möjlighet :eek: vilket odjur h*n verkar vara!

Traggla på bommar och små hinder! Man får vara rädd och osäker, det är inget konstigt

kämpa på :)

Jag är också hopprädd men jag hoppar ändå.
För jag vill övervinna min rädsla.
Men det blir bättre om man hoppar på en häst man litar på.

Hoppas du övervinner din hopprädsla.

jag är jätte hopprädd, men jag har sån tur att jag får välja häst/ponny att rida på, jag väljer antigen Rosa lr min förra skötponny, Good Will. Dom är jätte trygga, och därför vågar jag hoppa. På min förra ridskola så våga jag inte för jag fick inte lära mig från början. Men när jag börja rida på den andra ridskolan så vart det bättre, min ridlärare fick mig att hoppa, nuså kan jag hoppa utan vara lika rädd, men lite räddsla har jag kvar;)

Byt tränare så fort som möjligt!! en tränare som skriker åt dig att du ska hoppa och gör dig ledsen ska inte vara tränare! så är det med det!
när du ska hoppa så har jag att komma med rådet att du reder cavaletti och sedan höjer det lite, sedan lite till, och sedan lite till.. sedan när du är NÖJD så ska du sluta, nästa gång gör du samma sak, men kan kanske höja ett hål högre? rid bara dom hästar/ponnyer som du känner dig trygg på, ingen ide att rida hoppa en som man är rädd för, då hinner man tänka för mkt..
jag hoppas att det hjälper dig lite..

Nu är jag inte lika rädd längre. Det högsta jag hoppat är 95 cm. Ibland kan det kännas lite hemskt om hästen springer snabbt mot hindret, om vi hoppar en mur eller så.Men fördetmesta e jag inte rädd :)

Det lät som du var livrädd i ditt första inlägg :smirk: :p

Zoowie: Ett tips; kolla datumet på det första inlägget... Det har gått 1 & 1/2 år sedan det första inlägget. Hon kanske har övervunnit sin hopprädsla nu... :?

det jag tycker hjälper är småhinder i början, sen hoppa en TRYGG och VAN häst, som bara går på hinder. Det är nog det bästa :) lycka till

Grattis!!!! Det är ju jättebra jobbat!

Vad är det som har gett ett så fantastiskt resultat? Bytade du tränare? Hittade du en häst du litade på?

/Sussi

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 935
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka