Hopprädd!

N

Niiina

Hej! Jag är en aning hopprädd och jag undrar hur jag ska kunna "bota" det!
Jag blir nämligen osäker redan på 50/60 cm. Både jag och min häst älskar att hoppa men han hoppar absolut inte om jag är osäker, jag måste hela tiden tänka "jag ska över, jag ska över" men det är ju så svårt när man egentligen inte vågar! Jag har inte råd med en hopptränare heller, har du några billiga tips på hur jag ska få det att funka? Jag var inte hopprädd när ja va liten, hoppade 80 cm med en C-ponny, jag skulle inte ens tänka tanken nu.

Tacksam för svar! :(

hmm,det der är inte roligt.
forsök göra så her,en annan
hoppar hästen över före dig,
då ser du att hästen hoppar
och klarar det,
så du gör det samma efter,
det kan göra en lite tryggare.

lycka till ;)

Kanske beror på hur säker din häst är på hoppning också... Om den rusar/hoppar väldigt stort/ är tittig på hinder etc, så vågar man ju inte ge sig på några högra höjder. Har du tillgång till någon "slö", extremt trygg läromästare så är det jättebra att kanske öva dig i att hoppa högre höjder med.
Jag har själv varit hopprädd men kom över det tack vare att jag fick hoppa en häst som gick som en klocka på allt. Tillslut hoppade jag en 1 m, kanske till och med 1.05(hehe).. Till min stora förskräckelse hade ridläraren nämligen höjt hindret bakom min rygg medan jag fattade galopp och red an... Det var liksom redan försent och hästen bara kom där med spetsade öron och kändes så trygg och mjuk så jag tänkte "jaja, vafan, det här går ju".
Det var en sån otrolig känsla att verkligen känna att hästen höjde ryggen och hoppade, att det inte var ett förstorat extra galoppsprång bara...

Jo, men det är min häst. Han är en supersnäll läromästare men jag tror inte att han skulle hoppa om jag tvekade.. Men tack för tipset!

åk och titta på träningar då andra hoppar och lyssna på tränaren. kanske något tips som du kan prova. man lär sig mycket av att titta på och observera och kostar inget. nån kompis som är duktig på att hoppa kan kanske träna dig gratis? rid för övrigt mycket dressyr och lär dig att kontrollera hästen på det stadiet innan du börjar hoppa ska du se att ni blir mycket säkrare på varandra. lycka till

Hej! Tack för tipset. Jag kan inte rida så mycket dressyr för att det går bara dåligt just nu. Han lyssnar inte alls, kör upp huvudet och ångar på... Men jag jobbar på det...

LITA PÅ DIN HÄST!!!! man mäste VÅGA lita på sin häst för att våga hoppa!!!!!lycka till!! :banana:

Hehe...det dar har du snott fran mej. :D

Hoppa mer, ju mer man hoppar ju vardagligare blir det. Hoppa 50 cm tills du gar pa hindret utan tvekan!! Efter det lagger du upp hindret till 55cm...hoppa tills du inte tvekar. Sedan 60 cm osv osv....tillslut ligger du pa 1.30m!! :D

Detta kan ta flera veckor...kanske flera ar. Men hoppa nagonting VARJE dag...din hast kommer inte att do eller att fa ont i benen av ett par sprang varje dag. Det ar for dej ni hoppar, inte honom.
Borja pa 50 cm, hoppa det varje dag tills det kanns lojligt enkelt, da hojer du till en hojd som kanns lite otrevligt...nar det kanns lojligt enkelt hojer du igen. Pusha och tvinga dej sjalv. Ta garna en skritt tur runt ridbanan och ladda dej sjalv for hindret. Nar du kanner att nu djavlaranamma ska har hoppas, om jag och hasten ska do hoppandes sa ska har hoppas. Ladda dej sjalv, sparka pa sa mycket du kan....detta skickar signaler till din hjarna att du faktiskt VILL hoppa hindret. Sparka och driv....nar du kommit over det kan du lugna ner dej....men om du har hoppat det en gang sa kan du ju hoppa den 2 ganger....och har du hoppat det 2 ganger, da har du ju erfarenhet pa den hojden, da ar det bara att hoppa vidare. Hoppa och hoppa...sluta aldrig att hoppa. Och far du chans att rida andras hastar, hoppa dem med...sma hojder tills du kanner dej saker...och sedan hogre.
Tillslut kommer du att kunna hoppa upp pa vilken hast som helst och hoppa 1m. Och hoppa de hastarna du litar pa hogre an sa.
Skit i vad alla bosker sager..."man ska inte knipa med knana"...knip med knana sa mycket du kan, bara du kommer over hindret sakert. Nar du kommit over hindret ett par ganger, kan du forsoka gora det tekniskt riktigt. Ha inga krav pa att hasten ska ga i form och grejer....skit samma....ni ovar pa DIN radlsa, inte hans. Nar ni hoppar hindret utan osakerhet, da kan du forsoka gora det "riktigt", men vikten i stigbyglarna, sitt upp, luta dej inte framat for mycket osv osv....men jag antar att du ar for nervig for att ens tanka pa sitsen nar du hoppar hindret forst. Skit samma hur du ser ut...bara ni gor det!!

Lycka till och glom inte att om John Whitacker, Jos Lansik och Helena Lundback kan....da kan du med!! De ar ju ocksa bara manniskor. De maste ocksa torka sej i stjarten efter att de varit pa toa. Knip med knana, hall i manen (eller i martingalen)...blunda...gor vad du vill, bara ni kommer over hindren.

Jag vet detta for att jag ar OTROLIGT hoppradd sjalv...det ar manga ganger jag har suttit pa en hast pa ridbanan och gratit ogonen ur mej av radsla och ilska pa mej sjalv for att jag ar en sadan fegis!! :D :crazy:
Men jag har genom traning och genom att tvinga mej sjalv att hoppa, kommit till det stadiet nu dar jag hoppar 1 meter med vilken hast som helst (nastan) och jag tavlar upp till 1.10-1.20 med en hast jag litar pa. Nagot enstaka hinder kan jag nog fixa pa hogre hojder, men det hor till ovanligheterna.

Det ar manga ganger jag varit pa tavlingsbanan, i kavaj och ridbyxor...skrittandes runt, runt, runt. Tittat pa hur de andra ryttarna svischar over hindren som om de inte vore nagonting. Ibland har jag sakert hoppat 20-30 kryss, innan jag fatt tillrackligt med mod till att ga upp till ett racke pa 70 cm, som jag hoppat 10 ganger. Efter det har jag nog vagat mej pa en oxer pa ca 80cm. Jag har sakert vid ett flertal tillfallen hoppat ca 100 hinder innan jag gatt in pa banan...med tarar i ogonen!! :crazy: :o
Men nar jag MASTE hoppa (tex inne pa banan) sa hoppar jag pa. Da koncentrerar jag mej sa mycket att jag inte tanker pa hindrens hojd. Fast ibland ska det sagas att jag kommer i kort galopp mot en STOR oxer och hela vagen dit tanker jag "oj, vad stor den ar, nej, vad hemskt". Men jag har lart mej utav ravjakten att sparka pa som faaaaan, nar detta hander. Jag lurar mej sjalv. Nu ar jag ju inte sa dum att jag alltid gar pa detta, men det hjalper!! Det ar valdigt sallan en hast vagrar med mej. :D

Men det ar en daglig kamp. Och jag hoppar nagonting VARJE dag. Om jag inte skulle hoppa pa en vecka, sa ar jag tillbaka pa 70 cm igen. Jag haller igang mej sjalv. Nu ar ju jag lyckligt lottad, da jag har hur manga hastar som helst att rida och hoppa....och nar det kanns riktigt :devil: sa brukar jag ta ut varan forvuxna d-ponny som gatt Svar hoppning!! Han kommer i kort galopp och man liksom bara hoppar over...han taxerar om, han skoter allting sjalv....vilket ar det man behover. NAr jag hoppat ett pa 1.10:or med honom, sa brukar jag ta ut nagon annan hast, for att bevisa for d-ponnyn att jag kan sjalv.

Ja, ja...jag vet att jag ar konstig. Men jag vet ocksa att hade jag bott kvar i Sverige sa hade jag fortfarande inte hoppat over 1 meter.
Irland ar ratta stallet for mej....nar jag blir mesig och harig sa gar jag ravjakt.....man har namligen inte sa mycket kontroll over sin hast pa ravjakt, da den garna forljer efter de andra hastarna....och ibland kan man mota sma murar som ar roliga....men sa ibland kan man mota varsta monstermuren....da sitter jag alltid dar och vantar pa att nagra ska ha hoppat over och rivit de oversta stenarna...om de inte river sa blir man tillslut sist och da maste man hoppa....annars tappar man bort resten. Det var ravjakten som tuffade till mej....det var aven ravjakten som larde mej att sitta in i sadeln, halla om...sitta tight i sadeln...och sparka pa.
Och var det inte for harliga manniskor i min omgivning, som hela tiden pushat mej i en stadig takt, sa hade jag aldrig varit dar jag ar idag.
Jag ar hoppradd, men jag har en inre drift, en djavlaranamma rost inom mej, som tvingar mej och pushar mej framat.
Vad jag har markt dock, ar att jag garna hoppar nar jag ar ensam. Tex sa kan jag rida pa ridbanan och star nagon och tittar, tex min sambo, och sa sager han "kom igen, hoppa detta" och det ar en STOR oxer, sa vagrar jag in till det sista. Men nar han gatt in i huset och gett upp pa mej, sa skrittar jag runt en stund och tittar pa hindret. Da blir det liksom mindre pa nagotvis och jag blir sur pa mej sjalv for att jag ar sa mesig och sa kommer jag pa hindret. Blir det fel sa blir jag jatteradd och vill aldrig mer hoppa, men blir det ratt sa hoppar jag samma hinder om och om igen tills det kanns bra att hoppa hindret...tills jag inte tvekar.
Blir det fel sa brukar jag sanka hindret och hoppa igen, nar det kanns bra sa hojer jag till dar det lag innan.

Jag ar jattemesig, men jag jobbar pa mej sjalv varje dag att tuffa till mej. Ar det en mycket ung hast, eller en "jobbig" hast sa later jag andra skota det jobbet, min radsla ska inte foras over pa hastarna.
Hemligheten handlar i att hoppa mera och tvinga sej sjalv att hoppa...aven om man far skritta runt i 1 timme, sa far man inte lamna ridbanan forrens man hoppat hindret.

Det ar manga tarar som runnit pa varan ridbana....det ska Gudarna veta. :bow:

Tack för tipset! Men Jag har bara möjlighet att hoppa en gång i veckan eftersom att jag och en kompis delar på hästen. Vi har bestämt att en gång i veckan räcker, annars kanske han tröttnar...

Tack så hemskt mycket, jag ska försöka! :D

Nu blev det fel, jag har bara möjlighet att hoppa varannan vecka... Eftersom att jag bara har en halv häst så kan jag inte ta någon annan heller.. å jag vill inte trötta ut Peppe på hoppningen, jag vill att han ska tycka att det är kul att hoppa! Jag ska fråga min kompis om hon inte tycker att vi kan ta hoppning två gånger i veckan, då kan jag iaf hoppas en gång i veckan och bygga upp mitt självförtoende. Jag tror att jag har blivit så rädd för att jag alltid har ramlat av hästar som jag har hoppat för att dom har slagit på en tvärnit åså har jag flugit över hindret. Jag hade inte så speciellt bra sists på den tiden, fick bättre efter hoppkursen som jag hade på en av mina kompisars ponnyer, som slutade med att jag ramlade rakt in i ett hinder och fick värsta ärret på låret. Jag har hoppat högt innan, tävlade på ca 70 cm, woooow, högt va? :p, utan att faktiskt tveka. Då hade jag en fjording, stallets klumpigaste, som inte ens kunde hoppa, men hon var så stabil, gjorde ju aldrig nåt, ja vann faktsikt den tävlingen. Hon och jag gick så bra ihop, hon visste exakt vad jag tänkte och gjorde det i samma sekund, det var underbart! Hoppas att jag finner samma trygghet med Peppe, han är ju också så snäll och gör aldrig något! :love:

Vad har du för häst? Hoppar du ett hinder på 50 cm i slutet av varje pass så lär nog inte din häst tröttna. 50 cm är ju nästan inte ens ett hopp för en häst.
Är du rätt för att ramla när det blir tvärnit. Jag brukar travhoppa alla hinder under 80 cm för att min häst har svårt för avstånden än, så blir det ett stopp så sitter man med stor säkerhet kvar. Kanske du tom bara ska nöja dig med att bara galoppera över Cavaletti ett tag?

/Maria

Jo, 50 cm är ett hopp, de lyfter faktiskt, iaf Peppe... Han är 167 cm i manken... Jag har tränat lite på galoppbom, galoppombyten å sånt..

Ett hinder ar ett hopp for dej, men inte riktigt for Peppe. Som jag sagt till forrut, om DU ska kanna dej sakrare vid hoppning, sa SKA du hoppa sa mycket du kan.
Ett eller 2 hinder ar ingen storre grej, varje dag. Hasten trottnar inte pa att hoppa, daremot kan hasten trottna pa krav. Men eftersom du haller dej under 1 meter tror jag inte att det ska vara nagra problem heller.

Hoppa pa du bara.

Vi är två som bestämmer det här och vi är överränns om att tillochmed två dagar i veckan kan bli för mycket.. även om man bara hoppar en gång, för att det blir inte en gång eftersom att det är så kul...

Jag är också en hopp-fegis! Usch, man kan ju slå ihjäl sig ju! Men samtidigt tycker jag det är lockande och häftigt, minns när jag var liten och hoppade höga hinder med stor förtjusning. Ung och dum? Nu för tiden rider jag överdrivet mot hindret, extra skänkel här och extra smackning där och sen styra rakt mot och sen bara glo lååångt över hindret, så långt att man inte ser själva hindret och VIPS så är man över! Ascoolt! Hur gick det till? Sen är benen som tuggummi... Tycker det är lättare att hoppa naturhinder, dels inbillar jag mej att hästarna har lättare att hoppa dessa och ibland är det ju faktiskt så att man kommer till diken där det är jobbigare att rida runt än ta mod till sig och hoppa!
Lycka till! Vet hur du känner! /fifi

Vi är två som bestämmer det här och vi är överränns om att tillochmed två dagar i veckan kan bli för mycket..

Tycker du att det ar for mycket att rida dressyr 2 ganger i veckan, eller rida ut i skogen 2 ganger i veckan?? Vilken konstig installning du har...och din kompis.
Det handlar ju om att gora traningen rolig och omvaxlande, bade for dej och for hasten.
Man kan hoppa i 30 minuter och sedan skritta ut i skogen....samt dressyr och sedan rida ut. Varfor satter ni upp "regler" for er sjalva?? Kan man inte hoppa sa mycket man vill, och sa lange hasten vill. Borjar hasten att bli slokig eller kanske till och med vagra utan anledning, da kanske man ska dra ner lite pa hoppningen. Men om hasten hoppar glatt tycker jag att ni ska fortsatta att hoppa sa mycket ni vill.

Vara hastar hoppar nagonting nastan varje dag. Rider man ut, sa finns det ett par hinder man maste hoppa...de ar bara sma, men man maste hoppa dem for att komma vidare.
Rider man pa ridbanan, sa kan man gora markarbete en dag, en annan dag kan man hoppa.

Jag fattar inte installningen till att bara hoppa 2 ganger i veckan, for att hasten inte ska bli trott pa att hoppa!! :confused: :confused:
Vad bygger du dina argument pa??

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 842
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
602
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama