Hopprädd!

sen jag flög av en häst på ridlägret förra sommaren vågade jag inte hoppa högre än sjuttio. men nu när jag har min egen ponny och han röjjer gärnet kan vi hoppa hur som helst och hur högt som helst :love: om du rider på ridskola välj en häst som älskar att hoppa och aldrig stannar. Hoppa kombinationer för då hinner du inte tänka på hur skrämmande det är! =) lycka till !

Argumentet bygger på att vi ska försöka göra det så roligt som möjligt för Peppe, vi vill inte trötta ut honom på hoppning för att då kanske han inte vill längre... vi har sagt en gång hoppning, tills han har fått mer muskler, jag försökte att berätta för henne att det bygger muskler att hoppa, klättra och jobba honom men hon ville inte.. Jaja, får väl lyda tills vidare..

Kanske du ska fundera pa om hon ar ratt person att dela hast med. Kanske blir det battre om du har Peppe for dej sjalv??

Jag tror inte att Peppe kommer att trottna pa att hoppa, dessutom ar det synd att din kompis ar sa trangsynt att hon tror det.
Hastar trottnar sallan pa vad man gor, sa lange man inte staller for hoga krav. Och eftersom du inte hoppar nagra storre hojder annu, sa kommer han villigt att fortsatta hoppa. Du bor ju naturligtvis gora andra grejer an att hoppa hela tiden, men jag vet att du ar tillrackligt smart och kunnig for att inte gora detta.

Jag tycker helt klart att du ska se over din situation med din kompis. Kanske du skulle bli en battre ryttare utan henne?
Hastar kommer och gar, men du kommer hela tiden lara dej och bli battre, din teknik och din kunskap SKA hela tiden forbattras. Sa ta tillfallet i akt nar du kan.

jag tror att det enklaste sättet att bota hopprädsla är att hoppa ofta!

Jag får inte ha en häst själv, det är för dyrt, tyvärr.. Hade gärna haft det. Hon är en bra person som tänker på de mesta men vi har inte ritkigt samma åsikter om hästar längre...

Jag är så himla glad! Idag hoppade jag 95 cm med Peppe!! Det var helt underbart, fick nån liten kick av nåt slag så jag tog tillfället i akt.. Sanna blev helt förvånat när jag sa att hon skulle höja till 95... Nu är jag jätteglad och Peppe kommer verkligen att lära mig att hoppa stort, det tror jag!

:D :D :D :D :D :D :love: :love:

Yihaaaaaa!! :bump: :bump:

Gor samma sak imorgon!! Och i overmorgon lagger du upp det pa 1 meter!!
Vad bra!! :banana: :banana:

Traning ger fardighet - och mod!! :D

d låter verkligen som du behöver en hopptränare! men om du inte har råd så kanske du kan be nån hästkunnig kompis om hjälp! hon kan se om du gör nått fel elller om du BARA e osäker! Du behöver nog hoppa mer regelbundet MAx 2 gånger i veckan så inte din häst tappar intresset! Men du kan ju öva på bara bommar flera gånger i veckan! om du klarar att galoppera över en bom då klarar du av att hoppa d e exakt samma tekniK! Bara försök lite mera på din häst om du säger att den kan! Använd säkerhetsväsT! d hjälper till oxå för d gör ju inte lika ont att rammla av då! Men när du hoopa börja på 50 cm! sem när det känns bra höjer du 5 cm sen håller du på så i ca 1 timme! å när det känns bra tvinga dej inte över högre då utan sluta där å vänta i en vecka me att hoppa! lycka till du kommer att lyckas!! :bump:

Det är precis som om du hade läst min dagbok eller nått.. Det är precis så jag gör, höjer succesivt, börjar på 40. Det har ju givit resultat, kom ju upp till 95 igår *stolt* :D

börja å hoppa me en SÄKER häst. ja hoppade me underbara anton, innan hade ja bara hoppat femtio å ja hoppade 1.0-bana me honom :D :D :D
så ha en häst som du verkligen litar på, och tänk på att hästen verkligen kan läsa dina tankar så tänk att ni ska flyga över hindret! :D
lycka till!

Jo, Peppe är verkligen en sån häst! Litar till 100% på honom verkligen! :love:

Jag vet hur det känns! Jag red 1.10 banor med min d-ponny för många år sedan utan problem. Sedan gjorde jag uppehåll på många år, och eftersom ridning är en rätt krävande idrott vad gäller muskler, kondition och mod, så var allt detta borta när jag började igen. Först och främst var jag jävligt rädd! Jag harvade på över 60-70 cm hinder några gånger i månaden men insåg att något drastiskt måste göras. Jag åkte helt enkelt på hoppträningsläger en vecka, 2 pass om dagen, markarbete och hopp. Alla andra var jätteduktiga och hoppade 1.30. Jag var paralyserad av skräck och tränaren skällde på mig, de andra fnyste åt tönten som tagit sig vatten över huvudet. Jag grät mig till sömns första natten och tänkte att det här går aldrig vägen. Men dagarna gick, vi blev uppdelade i grupper efter nivå och jag lärde känna trevliga människor som kände likadant. Hästen jag hade hoppade allt och var väldigt rutinerad. Utan den hade jag aldrig blivit av med skräcken. Efter så mycket intensiv hoppning glömde jag att vara rädd. Visst tyckte jag att tränaren var ett odjur först, men just hans hårda attityd hjälpte ju mig! Jag blev aldrig pressad, men lärde mig att vara tuff. Man måste vara tuff i ridning, det är en militär konst, det krävs en del för att hålla på med det. Är man osäker MÅSTE man ha en tränare som coachar, inte minst för hästens skull, den kan bli förstörd annars. En bra tränare ska respektera ens osäkerhet men hjälpa en att bygga upp tuffhet och självförtroende. Mitt råd till dig är att åka på en intensivkurs som jag gjorde, ta gärna med hästen, eller träna med rutinerade hästar på stället. Tränar du själv så gör mycket markarbete tills du blir så säker att hindren inte är värre än några markbommar. När en häst går i samlat tempo och hoppar av korrekt så känns 1 m som 50 cm! Min syster tävlar msv dressyr men gillar inte hoppning -jag blev den som fick hoppa hennes unghäst! Den blev stark och for fram utom min kontroll, och ett kryss kändes gigantiskt. Alltså, jämnt tempo, kontroll, förhållningar, och jag lovar, det känns inte högt! Ja hur gick det sedan..Jag började tävla 90 cm tävlingar och placerade mig, jag återfann tjusningen i hoppningen! Jag försökte finna ut vad jag var rädd för, det kanske var att trilla av. Men efter att jag åkt av några gånger, så insåg jag att det var ju inte heller så farligt. Att åka av var en terapi i sig. Men man ska inte vara dumdristig. Jag ställde upp senast med en häst jag inte kände, som drog mot hindren och vi kunde liksom inte kommunicera. Då valde jag att utgå efter framridningen. Det ska kännas bra och säkert, det är jätteviktigt! Man ska inte glömma, att vill man inte hoppa, så måste man inte. Men vill man, så är intensivkurs med instruktör att rekommendera, annars blir det halvdant och man cirklar runt i sin räddsla dag efter dag..

Tack så jättemycket =D Jo, jag skulle gärna vilja men jag är rädd att jag varken har eller häst till det. Min häst hatar att åka transport och är helt slutkörd när man är framme. Men i sommar så ska jag stå på bete i ett litet stall där de anlitar en tränar i hoppning och han är skitduktig! Så jag ska träna för honom. Som sagt har min rädsla släppt en del sedan jag fick Pepini och kommer nu över 95 cm. Tack för inlägget!

Jag har inte läst hela tråden!

Det beror ju lite på vad man är rädd för och varför. Jag är alltid feg av mig vad det än gäller och hoppningen är ju helt klart mer riskfyllt än dressyr. Jag är rädd för att ramla av! Själva hoppningen i sig är inte otäck, men just tanken på att vi kan komma fel så att hoppet blir konstigt eller att hästen tvärnitar eller nåt så jag ramlar av.

Det gäller att hoppa, hoppa och hoppa på låga hinder med en säker häst tills man känner att det är helt lugnt. Sen får man succesivt höja hindren.

Jag ramlade av för massa år sen och gjorde illa mig. Eftersom jag slog i huvudet rejält fick jag inte fortsätta rida den dagen. Sen blev det sommarlov, jag flyttade och började plugga. Jag red inte på ett halvår och än mindre hoppade. Då blev jag jätteosäker igen! Jag hoppade bara låga hinder väldigt länge.

En bra grej är att sätta upp en fem och en halva där sista hindret är lite högre om man vill prova att hoppa lite högre. Då kommer man ju rätt på hindret. Då bör man ju rida en säker häst som är självgående. Jag lyckades ta mig över 1,30 på det sättet.

Ju mer man tränar destå säkrare blir man. Jag var på kurs nu med min häst. Han var komplett galen och jag ramlade av för första gången sen den gången jag skrev om ovan. Han hoppade jättestort, jag hamnade på halsen och sen kom bocken... Han är inte hoppad så mycket.

Jag fick då låna en säker ridskolehäst som jag hoppat väldigt mycket tidigare. Dagen efter hoppade vi en bana med trekombination där alla hinder låg mellan 90 och 100 cm. Jag var knappt nervös. Ändå har jag nästan aldrig hoppat bana på den höjden tidigare. Men jag ska tillägga att jag nog inte hade fixat det med en annan häst!

Sv: Hopprädd!

Hej!
Jag äör Niiina, fast med den "nya" användare (inte speciellt ny, men jag är samma person).
Tänkte om ni ville se lite bilder på utvecklingen...

Idag är det exakt ett år sen vi fick Pepini..
vill ni se bilderna, gå in på www.pepini.tk

hoppa bara små hinder tills du får tilbaka självförtroendet ;) höj sedan ett snäp lycka till :) :bump:

Sv: Re: Hopprädd!

Ett lätt sätt att hoppa lite varje dag, utan att "träna" är att bygga upp några hinder i skogen som man kan hoppa när man ändå rider förbi.

Har sådan lite här och där. Min häst ÄLSKAR att hoppa över dem!!! (jag oxå)

jag har hoppat och tävlat jätte många gånger när jag var yngre och tvekade inte att hoppa hur högt som helst bara jag visste att hästen hade en chans att ta sig över men efter ett antal års uppehåll så har jag blivit en riktig fegis men det ska jag ta tag i NU!!! Efter att ha läst här så vill jag helst åka och lasta och köra till ridhuset och höja till 1m direkt!! :) Har hoppat 1.30 åtskilliga gånger förr men nu fegar jag redan på 80 cm... Så tråkigt för jag älsakr att hoppa...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 842
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
602
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix