Hopprädd häst

LulePettersson

Trådstartare
Hej på er ! Jag har en varmblods valack på 11 år. Jag håller på att rida in honom och just nu är han grundriden. Vi har börjat med att hoppa lite. När jag går på marken med honom över hinder så bryr han sig inte men så fort jag sitter på och vi ska gå över blir han skit rädd han skenar över hindret. I skogen går det jätte bra att hoppa över tex stockar men inte hinder? Någon som har haft samma problem och kanske har någon lösning att dela med sig av? :o

Sv: Hopprädd häst

han hoppar ju iallafall så fortsätt bara träna under lugna former och låga höjder! Var noga med att aldrig rycka honom i munnen eller hamna i obalans medan han hoppar. Du kan ju ha bara bommar på marken också. Om han sticker iväg efter hindret kanske du kan bygga studs på två hinder eller en kombination. Då har du något som kommer efter första hindret som hästen blir tvungen att fokusera på.

Börja med bommar och superlåga höjder tills han och du känner er säkra.

Vad tror du om att löshoppa honom över låga hinder? Då har de bara hindret att koncentrera sig på. Longering över bommar kanske också kan hjälpa till. Du kan ju lägga in ett litet hinder då också, (men du får bygga det utan de vanliga hinderstöden och lägga upp en bom på det innersta stödet så att linan inte kan fasta.)

All hantering från marken funkar det är just när jag sitter på. Men jag ska pröva att ha två hinder efter varandra helt enkelt. Tack för tipset :D

som sagt, har du löshoppat? det är en sak att promenera över ett lågt hinder med stöd från en människa och en annan att behöva ta sig över det i fart och själv. Lägg sedan till en ryttare på ryggen och den balans-övning det medför.

Jag skulle löshoppa en del.

Sen börja travhoppa uppsuttet med en rutinerad häst framför. När det fungerar så skulle jag gå över till att prova att galoppera över enstaka hinder. En helt orutinerad häst ska inte behöva tackla två hinder på raken.

se till att få avstånden rätt mellan hindren/bommarna på marken, så att det inte blir svårt för honom om avståndet inte stämmer. När jag säger att du kan ha två hinder till en osäker häst så menar jag ju inte två "rejäla hinder" du kan ha bommarna längst ner på hinderstödet. Hästen ska kunna gå över hindren.

Jag fick löshoppa massor med min vbl-valack. Även cavalettibommar, tog lång tid innan vi hoppade. Idag hoppar vi både på bana o i skog, men bommar är fortfarande rätt läskiga!

Avståndet är A o O för min häst, är de för långt/trångt så blir han helt vilsen o slänger sig ut på sidan, typ.

Men mkt markbommar, mkt löshoppning, sen kommer de säkert gå! :)

Jag tycker det låter som att hästen inte riktigt vet hur den ska bete sig, och därmed blir rädd/osäker. På marken är du förmodligen en tydligare ledare och visar precis vad h*n ska göra. Men då du sitter upp kanske det blir mer diffust.. Har du provat att ha en ledare som går brevid då ni ska över hindret?

Skritta över små, små hinder (kryss är att föredra). Lätt kontakt i tygeln, det är viktigt att inte dra i munnen men också viktigt att ha ett stöd så att hästen vet att du finns där. Då det fungerar bra att skritta kan du lägga en travbom innan det lilla hindret och trava över det. Bommen hjälper hästen att hitta rätt avstånd vilket kanske ger den lite extra trygghet. Försök att göra halt på rakt spår efter hindret, även om hästen är rädd så är det du som bestämmer. Du måste visa hästen att det inte finns något den behöver fly ifrån.

Ge det tid, var lugn och konsekvent. Massa belöning!

Lycka till =)

Aldrig att jag drar en häst i munnen. Han är än så länge riden på lång tygel och antingen har jag bara en grimma eller hackamore på så något tag i munnen blir det inte.

Löshoppa har jag också tänkt på men då hagarna är så stora och jag varken har tillgång till ridhus eller ridbana kan jag ej löshoppa med honom.

Vi har tränat mycket på att skritta över upphöjda bommar och gått mycket över stock i skogen. Idag för första gången travhoppade han över en stock och drev verkligen på själv mot stocken. Han drev inte på av rädsla utan man såg att han tyckte det var roligt !

Om vädret tillåter ska jag sätta upp mina hinder i sommar hagen igen och ha med mig en ledare som kan gå på marken bredvid honom medans jag sitter på och så ska vi gå över upphöjda bommar.

Tackar så hemskt mycket för alla tips. Återkommer självklart nästa helg hur det gick med att ha en ledare på marken :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama