Hoppövninhar för den fantasilöse

S

solen_

Jag söker hoppövningar av alla slag, säg även vad dom är bra för.

Sedan undrar jag hur ni skulle lägga upp träningen för en 5årig hopphäst? Det är en valack som har lätt att trampa under sig och gå i form. Är löshoppad 120 men sparsamt hoppad under ryttare pga sin låga ålder.

HJÄLP TACK ! :)

Sv: Hoppövninhar för den fantasilöse

först och främst skulle jag låta den vila minst 1 dag i veckan. tycker inte att man ska rida en 5 åring alla dar i veckan. många bra övningar är ju kombinationer, studs, för att träna lite på avstånd och så :) nu när den är ung, träna mkt på titthinder :) då lär den inte bli tittig när den blir äldre :) lycka till!
har du inga bilder/filmer? :D

Sedan undrar jag hur ni skulle lägga upp träningen för en 5årig hopphäst? Det är en valack som har lätt att trampa under sig och gå i form. Är löshoppad 120 men sparsamt hoppad under ryttare pga sin låga ålder.

Jag har en bok med massor av olika slag med hoppövningar,den heter övningar och hoppbanor, lr nått sånt, tror jag, har den i stallet så kan inte kolla, den är iaf Hannah Mauritzon som har gett ut den.. =)

Se åtminstone till att allt hålls på hästens nivå, så att de inte blir för svårt, så att den inte tröttnar i den här åldern.. Inte hoppa för ofta och så.

På unghästar och oerfarna tycker jag om att travhoppa mycket, så dem hinner se sig för ordentligt. Sen har jag nästan alltid markbom i början, så man hjälper dem att komma rätt och bygga upp deras självförtroende. Snälla linjer med bra avstånd så dem tycker det känns lätt och roligt, sen när de blir äldre kan man börja "testa" dem lite mer.

Jätte bra att nästan alltid ha lådor, kulvertar, koner eller vad som helst i hindrerna så det inte bara blir bommar, som någon sa tidigare för att man inte ska få en tittig häst när det väl kommer något sådant hinder. Lycka till!

Gå in på http://www.hippson.se
Tryck sedan på Ridövningar
Sedan väljer du Ridövningar, o skriver Hoppning:D

Hoppas de hjälper:banana::smirk:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 958
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka