Hoppövningar

BernT

Trådstartare
Jag ska hjälpa min lillasyster att hoppa hennes häst imorrn, så jag behöver lite tips på övningar.
Hästen är en riktigt rutinerad sak som gjort ''allt''.
Men syrran är lite mesig.
Så inga höga hinder, och framförallt vill jag ha övningar där hon inser att man måste driiiiiiiva även om hästen galopperar och bjuder.
För hon har senaste tiden ridit utan ben i hoppningen vilket leder till att hästen stannar och syrran trillade av :p
Hon måste inse att man måste driva och att jag eller ngn annan bara står och skriker det hjälper inte.

Till uppvärmning tänkte jag mig det vanliga, jogga, galoppera igång och lite bommar.

Sv: Hoppövningar

En övning som jag tycker om är 2-3 studs, ett galoppsprång till nästa hinder och sedan ytterligare 2-3 galoppsprång till sista. Hästen kommer på bra på hindrerna men man måste hålla om för att hästen ska orka hoppa över alla hindrerna (inte för att det är så många, men..).

Hoppas att det går bra!

Kanske en övning där man rider på fler eller färre galoppsprång mellan två hinder? (Eller rent av bommar?!) Eller kanske 3 studs sedan en 5,5'a? Kanske ställa sen snett igenom, så hon måste driva i hela svängen, samtidigt som hon måste tänka på sitsen osv. Eller kanske en liten studs serie på medellinjen, sedan beroende på vilken galopp hon landar i så svänger hon höger eller vänster upp på ett hinder.

Lycka till!

Olika galoppsprång mellan två hinder, hon ska rida på mååååånga språng så hon måste driva för att hästen ska orka. Sen kan man rida på lite färre språng, för att direkt efter rida på många igen! om hon inte rider och det går ändå så har hon verkligen en liten hjälte till häst ;)

En annan övning är att ställa upp två hinder på en åttvolt / \
Tänk dig att hon rider på en åtta över dessa "hinder", hon kan ju då rida två vägar, antingen lite längre avstånd till hindren och kort väg efter, eller lite kortare väg på hindren och längre väg efter. (svårt att förklara :p)
Rid SMÅ vägar så hon måste galoppera och driva, samtidigt som hon måste jobba ihop hästen för att kunna svänga/hinna visa hindren och bibehålla galoppen.
Svettigt men givande som tusan! Jag red som aldrig förr trots pigg häst efter att jag gjort den! ;)

Lycka till! :D

+ Moori

Tack för tipsen.
Vi körde lite basic med bommar idag. Så hon fick känna på att reglera galoppen och sånt där.
Men jag har lovat att hjälpa henne ett par gånger i veckan med markarbete (samt smyga in lite hinder) så era övningar ska vi absolut testa.

Hoppa på "åttavolt" ?
Då måste man ju driva i svängarna (du kan ju ställa ut koner så att det blir ganska snävt) och samtidigt kan man träna på att hästen landar i rätt galopp efter hindrena :)

Oj , såg inte att detta redan var skrivet (A)

Den övningen blir nog jättebra för dem. :)
I ett ögonblick av dumhet så bestämde vi att jag ska tävla syrrans häst på fredag.
Jag har aldrig ridit på henne ens :p
Ska testa hoppa bana på måndag eller tisdag.
Blir spännande att se hur det går :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hej på er! Jag behöver lite hjälp, jag har haft foderhäst och många medryttar hästar, just nu är jag medryttare på en d-ponny. Grejen...
Svar
12
· Visningar
1 844
Senast: Loretta713
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka