Hoppövningar!

Halifaxen

Trådstartare
Jag vill ha tips på övningar som gör hästen mjuk och elastisk och även övningar som lär hästen att lyssna på sin ryttare. Så att man får med sig hästen i svängen mot hindret å lite såna övningar. Hoppas att ni bukare har några bra tips. :idea:

Sv: Hoppövningar!

hoppning på volt kanske?
man kan tex bygga upp 4 st studs m sockerbitar på en volt och rida i bägge varven.

PrinceFair skrev:
hoppning på volt kanske?
man kan tex bygga upp 4 st studs m sockerbitar på en volt och rida i bägge varven.

satsa på stuts och hoppning i skrit och trav, det gör hästen mjuk, stark och uppmärksam. Du ska kunna både skritta och trava mot ett hinder på 80 cm om du har en d-ponny och endå ska hästen eller ponnyn hoppa över, och klara det. bara att testa sig fram, hoppövningar kan du göra enklas med 4 hinder eller bomar på marken, lägg inifrån och ur en volt. Så du kan rida runt, runt och varje gång ta dig över hindret, bomarna eller hindrena ska ligga i ett + kan man säga. se bara till att bomrna eller hindrena inte ligger helt ihop, då blir volten jätte liten. lycka till :D

för att få din häst mer uppmärksam tycker jag att du ska börja med av- och igångsättningar. detta är nyckeln till att få en lydig häst.
börja först i skritt och gör halter. först med ca tio skrittsteg och sedan minskar du antalet skrittsteg allt eftersom. var noga med att halten är korrekt, att hästen är eftergiven och att den gör halten med bakbenen inunder sig. sedan gör du samma sak mellan skritt och trav, sedan trav och galopp. detta ger otroligt lydiga hästar i längden då de lär sig att lyssna på sin ryttare!

bonneville skrev:
för att få din häst mer uppmärksam tycker jag att du ska börja med av- och igångsättningar. detta är nyckeln till att få en lydig häst.
börja först i skritt och gör halter. först med ca tio skrittsteg och sedan minskar du antalet skrittsteg allt eftersom. var noga med att halten är korrekt, att hästen är eftergiven och att den gör halten med bakbenen inunder sig. sedan gör du samma sak mellan skritt och trav, sedan trav och galopp. detta ger otroligt lydiga hästar i längden då de lär sig att lyssna på sin ryttare!

Att hästen inte är uppmärksam kan bero på hindernea, mina tävlings ponnyer är super uppmärksama på mig både i skogen och på dressyr barnan, men så fort hindrena bärs in på barnan, blir dom heta och ligger på, dom har tävlings nerver precis som jag, och för att då få hästen lydig på hinder så gör dom övningarna som jag sa! kan lovaz att de hjälper dej! :)

exakt samma med min ponny. kan va 100% koncentrerad på mig vid uteritter och dressyr. men hoppning då är det enbart hiundrena som är målet.

Ställ ett hinder i mitten av ridbanan så att du hoppar mot långsidorna, på så sätt kan du rida på båda volterna och hoppa hindret.Förstår du hur jag menar...??
Ett volthinder som fungerar i båda volterna alltså...
Då kan du även bestämma åt vilket håll (vilen volt) du skall rida åt efter hindret...om hästen inte lyssnar rider ni in i väggen:smirk:
Ett bra sätt att både få hästen böjbar år båda hållen samtidigt som man hopptränar.

Jag brukar ställa fyra småhinder hindrena på medellinjen o sen kan man hoppa dem uppifrån och ner. om hästen är pigg så kan man ju sakta av mot väggen o fatta ny galopp igen.

Jag brukar också göra övningar där hästen tvingas rida in i väggen om den inte lyssnar, alltså rätt över ridbanan typ :) Det är bra och lösgörande. Brukar göra det ibland över bommar om hon är trög på galoppombyte också ;)

hindret vid X är bra, som man kan hoppa på båda volterna. Hoppa på 8-volt där också! Som flera har sagt gillar jag övningen där man ställer fyra små hinder på volt, med jämna mellanrum. Då kan man samtidigt rida dressyr lite ;) Pröva att få in från 3-6 språng mellan varje hinder och samtidigt så ska hästen vara med på att svänga. Det är bra för ryttaren också, då kan man inte sitta och åka eller titta ner i backen - hehe! ;D

PS: Hindret på "8-volt" kan du ju också vrida på så att du hoppar det jämnsmed medellinjen, då blir det lite snävare att svänga också, och så är det inte någon väg/plats varken du eller hästen brukar lägga volter på lika ofta skulle jag tro. Lycka till! :)

carina_svangar1_200.gif

carina_svangar2_200.gif

Dom där övningarna har vi haft mååånga gånger! Den första är faktiskt riktigt givande, oftast! ;)

För att få hästen mjuk och smidig är ju studs bra (nån skrev nog det tidigare). Dessutom blir ju hästen starkare och du kan passa på at träna din egen sits och följsamhet också.

En övning jag gillar jätte-, jättemkt är en studsserie med 5 räcken, vartannat lågt, vartannat högt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
367
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.