"hoppövningar" utan bommar

C

Chesss

Är det någon som vet någon bra övning då jag har väldigt svårt att vara målinriktad och konsekvent när jag rider utan bommar, koner mm:p I ridhuset har inga hopptider på vardagar.:bow:

Sv: "hoppövningar" utan bommar

Hur menar du? Hur du kan träna din hopphäst förutom i just hoppningen?

Rid för en dressyrtränare och få inspiration från övningarna ni gör där för att sedan rida själv är ju en grej. Dressyren är grunden till hoppningen.
Jag förstår nog inte riktigt frågan.. Rider du inte dressyr eller hur menar du?

öva på att korta och länga galoppen! Små balancerade svängar är också ett tips.

Jobba med galoppen.

Bra dressyrövning för hoppekipage:
Länga 3 galoppsprång - korta 3 språng - länga 3 osv

Bakdelsvändningar (för att kunna vända på en femöring och vinna omhoppningar! :bump: )
Man kan också göra en bakdelsvändning i en hörna och fatta galopp ur vändningen, rida ökad galopp hela långsidan, sakta av innan hörnan, göra ny bakdelsvändning och galoppera tillbaka hela långsidan osv.
Bäst för inte alltför heta hästar dock.

Öva på att uppskatta hur lång tid 45 sek är. Låtsas att du rider in på banan, får startsignal, och så rider du som du skulle göra innan start, lite övergångar, halter ryggningar etc, och försöker komma så nära 45 sek som möjligt.

Men vaddå?

Hoppar du alla dagar i veckan? Även om det är en hopp-ponny så behöver du ju dressyren.

Jag har en hopp-häst men rider dressyr likförbannat. Men jag rider inte dressyr, dressyr utan hopp- dressyr på min häst.

Samla och länga galoppen, skänkelvikningar, galoppombyten, små och stora volter, gör vissa rörelser inom vissa punkter på banan.

Men vaddå?

Hoppar du alla dagar i veckan? Även om det är en hopp-ponny så behöver du ju dressyren.

Jag har en hopp-häst men rider dressyr likförbannat. Men jag rider inte dressyr, dressyr utan hopp- dressyr på min häst.

Samla och länga galoppen, skänkelvikningar, galoppombyten, små och stora volter, gör vissa rörelser inom vissa punkter på banan.

:bow: Det var dit jag ville komma.

TS: Om du ändå inte kommer på bra övningar så ta hjälp av en tränare, berätta att du har en hopp ponny så hjälper nog tränaren dig med bra övningar som du och din ponny behöver öva på..

Vad är det som är så roligt med det, när man ser dina inlägg så kan man tro att du hoppar varje dag när du inte kan vara utan något på banan.

Gör en ordentlig planering de dagar du rider dressyr (och variera förstås med hoppning, markarbete, uteritt och kanske longering, tömkörning) Det får ju inte bli för mycket av det goda!
När du ska rida dressyr, bestäm då redan innan ni går in i ridhuset hur passet ska vara. Tex "Idag ska jag värma upp med mycket volter i skritt och trav, sedan ska jag träna galoppfattningar och korta och länga galoppen. Sedan ska jag jobba med bakdelsvändningar och efter det ska jag rida skänkelvikningar. Sedan ska jag trava och skritta av min ponny och sen är vi klara för idag"
Då blir det lättare att behålla fokus på ridningen :) Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar