hoppövningar för pigg ponny

M

myhorseandme

*finns säkert miljontals sånna här trådar , men hittar ingeting just nu *
jag rider en d-ponny , som är otroligt pigg och har mk framåtbjudning.
hon är en tävlingsponny så hon fokuserar till 100% på hindrerna .
Ibland lyssnar hon och ibland inte , hon har stoooor hoppkapacitet .
Så jag vill ha hoppövningar ( inte cavaletti , har redan testat )

kom med allt ni har !

Sv: hoppövningar för pigg ponny

hej kompisen...jag har x-akt samma problem med min lilla påni.

jag e ganska desperat just nu för hon har börjat snanna på 90-trippelbarrar och jag tävlar LD/LC :D

men mitt tips är att bara hoppa när hästen är helt "din" alltså lyssnar till 100 på dig, annars går det ofta inte.

Hoppa mycket relaterade avstånd, linjer och kombinationer. Även hoppa på volt. Var lite oförutsägbar med dina övningar, dvs variera. Då kan din häst inte tänka vidare var den ska utan blir mer focuserda på dig,

De pigga/heta ponnyer jag har träffat på har det funkat med att lägga fokus och träna på:

-Tempo, reglera och välja. Många tempoväxlingar på ryttarens initiativ, få hästen att lyssna. Det här gör man givetvis inte bara när man hoppar, utan varje dag. Om hästen drar iväg bryter man lugnt av till trav efter hindret, klappar och fattar ny galopp.

-Ryttarens händer, får inte fastna även om ponnyn blir stark. Ofta är det just därför den blir stark.

-Ryttarens skänklar, får inte sluta jobba för att ponnyn går fort. Ponnyn ska fortfarande jobba, den får inte springa ifrån skänklarna.

-Gymnastik, som får ryttaren och ponnyn att jobba tillsammans. Serier (för kontroll och rytm), studs (för rytm och fokus på ryttarens ridning/balans) och lite hjärngympa. Det viktigaste är inte att hoppa högt.

För mig funkar det på heta hästar att rida mycket kombinationer, kanske börja med travhopp över sockerbits hinder, ett eller ett par språng till en oxer, en galoppbom efter, två språng till räcke osv. Börja lågt självklart. Även volter, ha hinder på medellinjen och hoppa som en åtta. Dessa rider jag ofta mellan "riktiga" hoppträningar (dvs för tränare) och det funkar super på heta hästar. :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka