Hoppövningar för dressyrfjöntar

sweet_knorven

Trådstartare
(Jag tänkte att tråden kunde ligga här på dressyr eftersom att den riktar sig till dressyrryttare och inte hoppryttare.)

Så, alla dressyrryttare därute, vilka övningar brukar ni hoppa? Ge mig massor med tips! :bump: :)

Sv: Hoppövningar för dressyrfjöntar

Min tränare skiter fullständigt i att jag är dressyrfjant, vi hoppar precis samma saker som alla andra.
Så det blir glatt att försöka hinna med att styra mellan alla vinkelsvängar, långa kombinationer, gigantiska trippelbarrar osv..
Vi hoppar allt helt enkelt..

Men jag kan säga att det ger resultat! Vi går framåt med stormsteg :)

Tycker att min tränare är väldigt bra på det sättet, hon har väldigt bra övningar.
Träningarna inleds med att hoppa igenom de svåraste linjerna och ofta att träna snäva svängar på låga hinder. Kontroll helt enkelt.
Sedan hoppar vi alltid bana, varje gång.
Jättekul men speciellt nu när vi är på utebanan är det så jobbigt atthålla reda på hela banan, några få hinder räcker för mig.. När det blir upp till typ 15 börjar det bli lite snurrigt :rofl:

När jag hoppar ensam bygger jag gärna serier med korta avstånd, galoppbommar och långa hinder -> hästen lösgör sig själv sas, det enda man som ryttare behöver göra är att galoppera rakt fram och vara i balans.
Senaste tiden har jag haft lite olika varianter med 3 st räcken 80-90cm, ca 4,60 mellan varje och galoppbom mitt emellan. Efter det ca 6 m till en oxer ca 1,10-1,20 hög och typ 1,30 lång med lite utdragen marklinje. Kanonbra gymnastik för kamelen, man hör tom hur han får ta i när han sträcker ut sig över oxern :idea:
(Tilläggas ska dock att min kamel har en oförskämt stor hoppkapacitet - med ovanstående avstånd/höjder blir övningen nog väl svår för en "normal" häst, särsk en ren dressyrhäst)
Viktigt åxå att man inte hoppar en sån serie för många gånger, det blir många språng.
Brukar rida fram med tex två cavaletti 12m på böjt spår och rida olika antal galoppsprång emellan.

Annars när jag hoppar står tränaren (dressyrtränare btw ;)) för övningarna.
Framridningen brukar bestå av lite serier eller låga hinder och en himla massa volter till höger och vänster
Tex kan man ha tre el fyra räcken på medellinjen / \ / \, så de hoppas som en serpentin, och sen växla mellan att rida volter i bågarna, rida böjda spår utan volter och vända rätt upp och hoppa hinderna snett
Sen hoppar vi lite olika banor.

hoppar lite olika övningar och mkt gymnastik med pållen. Studsar och serier är kanon! min förra pålle fick väldigt fina muskler bakdel/rygg av att hoppa och min nuvarande arab tycker hoppning e skitkul och då helst teränng...

Jag har en väldigt tung häst så jag brukar fokusera på övningar som ger bra rumpmuskler och håller baken aktiviterad. Studs är alltid kul och så brukar jag även hoppa fyrklövern. Den är absolut underbar, hästen måste verkligen hålla igång baken där.
Kombinationer och banor på låg höjd med trixiga vägar är bra omväxling till dressyren...

man sätter upp hinder som i ett kors och gör en volt innan man hoppar varje hinder

Rörigt förklarat kanske :p

Bild finns iaf på google om man söker

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
836
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
641
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar