Sv: Hoppövningar för dressyrfjöntar
När jag hoppar ensam bygger jag gärna serier med korta avstånd, galoppbommar och långa hinder -> hästen lösgör sig själv sas, det enda man som ryttare behöver göra är att galoppera rakt fram och vara i balans.
Senaste tiden har jag haft lite olika varianter med 3 st räcken 80-90cm, ca 4,60 mellan varje och galoppbom mitt emellan. Efter det ca 6 m till en oxer ca 1,10-1,20 hög och typ 1,30 lång med lite utdragen marklinje. Kanonbra gymnastik för kamelen, man hör tom hur han får ta i när han sträcker ut sig över oxern
(Tilläggas ska dock att min kamel har en oförskämt stor hoppkapacitet - med ovanstående avstånd/höjder blir övningen nog väl svår för en "normal" häst, särsk en ren dressyrhäst)
Viktigt åxå att man inte hoppar en sån serie för många gånger, det blir många språng.
Brukar rida fram med tex två cavaletti 12m på böjt spår och rida olika antal galoppsprång emellan.
Annars när jag hoppar står tränaren (dressyrtränare btw
) för övningarna.
Framridningen brukar bestå av lite serier eller låga hinder och en himla massa volter till höger och vänster
Tex kan man ha tre el fyra räcken på medellinjen / \ / \, så de hoppas som en serpentin, och sen växla mellan att rida volter i bågarna, rida böjda spår utan volter och vända rätt upp och hoppa hinderna snett
Sen hoppar vi lite olika banor.