Hoppning ska vara roligt för hästen!

Sv: Hoppning ska vara roligt för hästen!

genom att se till att jag som ryttare är balanserad och nog utbildad för vad vi tar oss an. dvs - ingen obalans, ryck i mun, felaktiga avståndsbedömmningar osv.

sen bör man aldrig gå över hästens kapacitet eller utbilningsnivå samt se till att man rider varierat.

Ingen aning, min häst har alltid tyckt det är roligt att hoppa.

Som föl hoppade han över pinnar och gärdsgården i hagen och efter 2gången på hoppträning är det det bästa han vet.

Men det jag undviker för att han inte skall tröttna är att hoppa för mycket eller göra övningar som han inte är redo för.

Kram

många hästar verkar tycka det är kul att hoppa av sig själva, och gör de inte det så vågar inte jag hoppa dem för jag är så rädd att de ska stanna och jag trilla av :p

Men för att min pålle ska fortsätta tycka det är kul så försöker jag se till att jag rider bra och absolut inte drar honom i munnen etc.
Också att jag varierar hoppningen och inte bara hoppar ett och samma hinder i samma galopp hela tiden.
Och att inte hoppa för ofta och inte för svårt.
Och att inte alltid ta det så seriöst, ibland måste man "busa" lite, samma med dressyr. Men med ansvar såklart! :)
Hoppa ute i skogen brukar ju vara populärt bland hästarna också :D
Svårt att säga egentligen, man känner ju in för varje häst hur man ska göra.

Men det viktigaste är väl som alltid att ge pållen beröm :) Då blir de glada och känner att de gjort rätt och vill göra det igen. Och tycker det är kul helt enkelt! Saker är ju alltid roligare om nån tycker man är duktig :D

Haha, slog mig att förra året hade jag en foderhäst som inte fattade att hon skulle hoppa. Jag hade låga små hinder och hon bara travade över dem och, svårt att förklara hur, men hon var totalförvirrad :rofl: hon fatta inte löshoppning eller skogshoppning heller :p men då hoppa jag helt enkelt inget på henne eftersom hon inte verkade gilla det.
Finns ju massa andra roliga saker man kan göra :)

Oj allt kom inte med.

Att tycka det är roligt själv tror jag hjälper mycket.

Detta beror på vilken häst men min tycker det inte är lika roligt om man som ryttare bestämmer för mycket utan man måste låta han jobba med hindret/hinderna ganska mycket själv.

Kram

Jag behöver inte heller göra något speciellt för hästen älskar att hoppa. Första gången vi hopptränade så utbrast tränaren efter en stund: -Jag har aldrig sett en häst se så lycklig ut när han hoppar!!

Nu har vi tyvärr inte kunnat hoppa på ett bra tag pga en sparkskada men snart så är det dags att börja lite smått igen. Ska bli riktigt kul!!!:bump:

Min häst tycker att hoppning är störtkul så mitt största problem är att dämpa honom. Brorsan hoppade inte sin förra häst på ridbana, hon blev stressad och osäker och tyckte inte alls att det var kul så hon slapp, någon stock i skogen därmot uppskattade hon.

Vill hästen inte hoppa så gör man något annat med den som den trivs med ller s¨s'ljer man den och köper en som tycler om att hoppa...

Hej!

Jag sätter upp ett hinder, styr mot det, slutar vara så jäkla mesig och rädd och kastar hjärtat före över hindret- violá - häst hoppar med stor glädje.

Alternativt hittar jag en lagom liten stock i skogen och studsar över..

Fast min tjej gillar att hoppa och är således inte så svårövertalad.

/Lavinia

Min häst skiljer sig kanske mot mängden, men hon är inget fan av att hoppa. Visserligen så är hon inte hoppad uppsuttet, men löshoppning var sådär. Hon var inte osäker, hon hoppade i ett bra tempo och taxerade riktigt bra själv men hade liksom inget sug.

Jag är ingen hoppryttare så jag har inget behov av att hoppa. Löshoppade henne just av anledningen att hon kanske skulle tycka det var kul, men icket :p Dock hoppar hon med gott sug över stock och sten i hagen? :)

jag är inne på Elizettes linje.
min häst är iofs hoppglad av naturen, men jag håller honom hoppglad genom att aldrig utsätta honom/oss för situationer/hinder/övningar som vi inte kommer klara av och som kan sänka hans självförtroende. dessutom försöker jag själv vara balanserad och hjälpa, inte stjälpa. sist men inte minst - alltid väldigt mycket beröm!

och har man en häst som verkligen inte tycker om att hoppa och inget är fysiskt fel så tycker jag att man låter bli. alla hästar tycker faktiskt inte om det..

Min unghäst har alltid älskat att hoppa men för att behålla de så hoppar jag väldigt sällan och nästan aldrig spec högt (tycker inte de behövs eftersom jag vet att höjden inte någraproblem) och mycket i skogen. Sen måste ryttaren ge hästen dom bästa förutsättningarna (inget ryck i munnen obalans och aldrigg hoppa högre än hästen klarar)
Min D-ponny hoppade inte alls när hon kom hit, de första vi gjorde var att bygga upp hennes självförtroende (ingen hoppning alls då hon inte tyckte om de ) vi lekte mest i skogen och hade kul. Sen började vi med bommar i skogen och höjde sen gradvis, hon va rädd för att hoppa efter att någon ryckt henne i munnen i hoppning så jag hade halvlånga tyglar på henne i hoppningen och mycket beröm. Sen började vi med Bommar i paddocken/ridhuset och jobbade på samma sätt där som i skogen, hon går nu la hoppning (har startat 1.15 med en rivning) och hoppar 1.20 på träning (enstaka hinder på 1.25) Och hon älskar det ! Så de viktigaste är att inte "hoppasönder" hästarna och variera hoppträningen :)

"se till att jag som ryttare är balanserad och nog utbildad för vad vi tar oss an. dvs - ingen obalans, ryck i mun, felaktiga avståndsbedömmningar osv."

Håller med om ovan.

Red en häst för längesedan som hade gått omkull på en tävling och därför var rädd. Honom hopptränade jag inte, däremot kunde vi skutta över något hinder ute i skogen. Jag ville träna dressyr och kände inget behov av att tjata honom över några bommar som bara orsakade honom stress.

Men rent allmänt: Hoppa små enkla hinder (kanske bara cavaletti i början), beröm, beröm. Inga stora krav alls förrän hästen börjar "leta efter hindret", beröm, beröm.

Jag hoppar. Min häst älskar att hoppa, så det är inget bekymmer för mig. :)

Löshoppa och hoppa i skogen, som tidigare har sagt! Variera hoppträningen mycket så att det inte blir tjatigt. :)

Min medryttarhäst är ingen hoppstjärna och blir ofta tveksam vid studs eller kombinationer, han tror inte riktigt på sig själv att han ska klara av det... Kanske hänt något med tidigare ryttare som gjort honom osäker.
Därför löshoppar jag en del på låga höjder med flera hinder så han själv får känna att han vågar och kan! Han tycker det är skoj och blir riktigt stolt efteråt när han märker att han klarar av det. Kul att se! Sen när jag väl sitter upp är jag så följsam jag bara förmår så att han inte ska få något ryck i munnen utan ska få behålla det goda självförtroendet.

Och håller med föregående: Mycket beröm så hopp-lågan hålls brinnande!

Jag låter alltid hästen tycka att det är lätt, och mycket beröm så att de förstår att de är duktiga. Min unghäst förstod inte det där med hoppning i början, och tyckte det var lite halvjobbigt. Men när hon väl kom på vad som skulle göras och hon märkte att man fick massor beröm om det blev rätt så blev hon mycket mer positiv. Men som sagt så kör jag mest på att hästen alltid ska tycka det är lätt, så att självförtroendet hela tiden stärks. Jag styr aldrig mot ett hinder som jag "kanske" klarar, utan bara de som jag är säker på att klara av på ett bra sätt, alltså utan att hästen tycker det är för jobbigt, för svårt (så att man riskerar ett stopp) och verkligen undviker att rycka hästen i munnen om man skulle komma efter i språnget.

Beröm efter varje hopp! vilken höjd det än är på.. (om man inte är på tävlingsbanan då..)
Alltid lite godis vid löshoppning..
och sen avslutar jag alltid med ett riktigt lågt och lätt hinder. (ca 30-40cm)

Lägger till:

Min tjej gillar mest att hoppa med matte på ryggen- blir lite osäker när vi löshoppar. Tidigare löshoppade vi ganska mycket, nu har vi inget staket runt ribanan så nu får vi överleva med matte-klumpen på ryggen.

Men som flera andra sagt, ser jag såklart till att inte hoppa över vår förmåga (min på ca 50 cm max och hennes på kanske 90?, jag vågar ändå inte hoppa över 50:-)).

/Lavinia

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
509
Senast: Oknytt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama