Hoppning på Hackamor

Sv: Hoppning på Hackamor

Använd ett hackamore med korta skänklar, gärna rörliga i sidled, med läderskydd på insidan för att undvika skavsår. Köp ej den billigaste varianten med svaga brytpunkter - håller dåligt bla lädret då hästen svettas/skummar.. Har tävlat en häst med tandproblem på hackamore. Provade lite olika varianter innan jag hittade rätt. Den var dyr ca:2000 kr men helt klart bättre än de billigare varianterna. Glöm inte skydda nosryggen med ngt mjukt. Tycker personligen att hackamore känns som en tillfällig lösning och föredrar så lite hjälpmedel som möjligt. Träna mer markarbete i första hand.

Hur menar du rörliga i sidled? Vi har ett ponnyhack = korta skänklar från Granngården. Brett och mjukt på ovansidan, både läder och kedja på undersidan. Vi har spänt det så man får in en "platt" vuxenhand på undersidan lite drygt och sitter g högt på nosryggen (utprovat av van hackamor-användare).
Gällande markarbete så utgår/hoppas och tror jag att de flesta hoppryttare jobbar med det då det inte skulle fungera speciellt bra annars, i alla fall inte i de lite högre klasserna.

knapplån.
hur ska egentligen ett rätt anpassat hack sitta.
Funderar på hur hårt ni drar åt runt nosen.
De får inte sitta för löst för då åker de väl fram o tillbaka/snurrar/rör sej med risk för skav både på nosrygg o under käken ?
Om de sitter för hårt så blir de ju väldigt tryck bådepå nosrygg och under käken.

Har ni polstrar över nosryggen o under käken ?
Ni som bara har läderrem under käken.. polstrar ni där?
Ni som har kedja???

många frågor.

knapplån.
hur ska egentligen ett rätt anpassat hack sitta.
Funderar på hur hårt ni drar åt runt nosen.
De får inte sitta för löst för då åker de väl fram o tillbaka/snurrar/rör sej med risk för skav både på nosrygg o under käken ?
Om de sitter för hårt så blir de ju väldigt tryck bådepå nosrygg och under käken.

Har ni polstrar över nosryggen o under käken ?
Ni som bara har läderrem under käken.. polstrar ni där?
Ni som har kedja???

många frågor.

Jag får in två fingar ungefär, precis som med en nosgrimma. Har ett ponnyhack. Har stort (för hackmoret blir för stort annars) ludd på nosryggen och kedja med gel-tunnel.

jag har ett stort nosludd på nosremmen.
Sen har jag kedja som jag antingen hade ett kedjeskydd eller ett avklippt nosludd, jag spände den i den ringen som finns på nästan alla kedjor och det kanske är 1 eller 2 fingrar mellan.

Nosdelen är bred och mjuk, underdelen är rem och kedja, har inget "skydd" på. Får in två fingrar emellan. Går riktigt bra men sänker sig fram ibland, dock ej över/efter hinder.

Jag har hoppat och tävlat med det på min d-ponny, pigg. Upptäckte att han lyssnar lite väl bra på det, neeh men han bröt av så fort jag tog en förhållning, visserligen gör han dt med pelham med som jag ride rmed nu:p bara dt ifall man rider ut i det,(inte alla pållar!) så fick jag plötsligt en känsla av att rida med grimma:smirk: hästen stack förstås, heh^^,

*kl*
Jag hoppar min sköthäst med hackamore ibland, fungerar lika "bra" som ett vanligt bett - det går fort som stryk.
Men han är mycket mer styrbar med hack.

:) jah hoppade min förra häst på hackamore, det gick bättre än när vi hade bett.

Jag använder det på min häst och det funkar bra ! :)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 750
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
728
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10