Hoppning och dressyr på islandshäst!

S

sprund

Jag har läst många trådar om vad man "ska" och "inte ska" göra på islandshästar och jag måste bara få säga att jag har haft min Islandshäst i ca 4 år nu och vi har hoppat, på träning har vi kommit över 1,20 m på tävling har vi som bäst kommit tvåa på 80cm. Vi har tävlat dressyr och placerat oss mot "vanliga" hästar. Bästa resultat =2:a med en poängs marginal till 1:an. Vi ska nu till våren köra in henne.
Vi har även tävlat två gånger på "Islandshästtävlingar" och där kommit 4:a resp. 1:a (lätt 4-gång). Så jag kan inte se problemet med att ha en allsidig häst och att man tränar "fel" muskler enligt min mening är det bara ****-snack för hur kan det annars gå så bra för oss. Är jag ensam i världen med att hoppa och dressyra med min isis eller? Jag tror att vi får bättre hästar om dom är bra på så mycket som möjligt. Helt enkelt en allsidig häst, eller?

Sv: Hoppning och dressyr på islandshäst!

Nej du är inte ensam och detta har diskuterats många gånger och alla vi på isisforumet verkar vara rätt överens om att isisen är en all-round häst med många växlar!

Jag har också tävlat både hoppning, dressyr och fälttävlan med min förra isis!

bilder som visats förr, men tål visas igen:

Freyr och jag hoppar

dressyrjobb

och vi hoppar lite mera

/Malin

Rasen är allsidig, här finns nog inte mycket att sätta emot.
Men om man vill bli bra på något, så är det där man tränar. Du kan få en medelmåtta allroundhäst, dvs en häst som är bra på många saker. Sen kan man ha en allsidig häst som är duktig på vissa saker, men riktigt duktig på det som har tränats.

fina bilder!
Tack för ditt svar. kul att se att man inte är ensam. Du skrev att det var din gamla häat..Inte med den nya då?

Den nya är bara fyra år än...så hon är insutten och tömkörd och så. Har löshoppat henne en gång och då verkade hon gilla det och hade en helt ok teknik.

en ännu äldre bild på hästen före den förra

Kan tillägga att när jag började tävla islandshäst 1994 fanns terränghoppning med som gren i FIPO (GL.1. hette den) och dressyren togs ju bort bara för nått år sedan (tyvärr).

/malin

Dressyren är väl inte borta, arrangeras fortfarande om inte av alla klubbar och tävlingar så finns den väl kvar.

Hästarna brukar tycka det är kul att hoppa :)
Det är oxå gymnasticerande för hästen.
Jag tävlade hoppnng med min förra islandshäst som till å med slog några hbl på¨LA till Msv nivå! :)

De hade ju med dressyr på SM i år ! :idea:

Dressyr (FS.1.) finns kvar i det svenska tillägget till FIPO, men är borttaget på internationella tävlingar.

/Malin

tufft... tävlade du mycket? nu då?

Dressyr (FS.1.) finns kvar i det svenska tillägget till FIPO, men är borttaget på internationella tävlingar

De flesta tävlar nog inte internationellt, :D så för oss vanliga dödliga finns den ju kvar. :idea:

Jag är helt övertygad om att både hoppning och dressyr är jättebra träning även för islandshästar. Jag skulle hemskt gärna vilja löshoppa min islänning, men han har inte fatta grejen än...Lägger jag upp en bom i paddocken, så springer han bara raktigenom så den far all världens väg :smirk: Han försöker inte springa bredvid eller stanna utan plöjer bara rätt igenom :crazy:
Hur ska jag få honom att fatta att han ska lyfta på benen? Vi brukar promenera runt i skogen utanför stigarna och då lyfter han minsann på fötterna! Inga problem att traska över stockar och sten där inte...
Hur gjorde du för att få din att hoppa?

När jag började ställde jag upp bommar rätt över paddocken skillnaden var väl att min häst då hoppade och inge plöjde... :)
Har du provat kavaletti när du sitter på? För det kan ju vara så att han känner sig osäker utan ryttare och därför bara plöjer. Mitt förslag är nog att du sitter på när ni börjar så att han känner ett förtroende för dig att det inte är lästkigt att hoppa. Tycker han att det är kul i skogen?

Kosmoskatten skrev:
Jag är helt övertygad om att både hoppning och dressyr är jättebra träning även för islandshästar. Jag skulle hemskt gärna vilja löshoppa min islänning, men han har inte fatta grejen än...Lägger jag upp en bom i paddocken, så springer han bara raktigenom så den far all världens väg :smirk: Han försöker inte springa bredvid eller stanna utan plöjer bara rätt igenom :crazy:
Hur ska jag få honom att fatta att han ska lyfta på benen? Vi brukar promenera runt i skogen utanför stigarna och då lyfter han minsann på fötterna! Inga problem att traska över stockar och sten där inte...
Hur gjorde du för att få din att hoppa?

Jag vet inte om det har med anlagen att göra?? Min första hoppade så där, bara. Började ute i terräng - kanske lättare att koppla då än på plan mark? Med honom hoppade vi upprättstående 110.

Min andra tyckte oxå det var roligt att hoppa o flög över allt i terräng.

Min tredje förstod sej inte alls på det, han KLÄTTRADE över allt i terräng. En bra häst, gick över allt :D .

En av mina nuvarande hoppar högt över allt, men har inte haft tillgång till någon bana nu, men ska prova vid tillfälle!

Jag tycker det är bra för koordination, ryggmuskler och allmänträning att hoppa.

*lånar knapp*

åh, du milde! vilket hopp! det skulle jag behöva visa mina "kaxiga" hopp-kompisar som anser att islandshästar INTE kan hoppa eller gå fint.. tjaa.. du fattar!

Tyvärr allt för vanligt med den inställningen! Du få gärna "sno" bilden och visa den för folk...
Freyr tävlas i både hoppning och dressyr av sin nuvarande ägare!

/Malin

Jag rider hoppning, dressyr och fälttävlan på min islandshäst, ett plus är att hon är en riktig klippa på det också! :D
Red i hoppgrupp för ett tag sedan på ridskolan med min isis, hopptränarna och tävlingryttarna blev imponerade på hennes hoppteknik och undrade om hon verkligen var en islandshäst :banana:
Tjii där fick de fördomsfulla :bump:

Hon hoppade 1.10 banor förra året MSV B som C-ponny, och hoppar högt över stockar och vattengravar i skogen. Jag tycker det är bra för konditionen och bra att testa nya grejer, då tycker hon det är kul. Kan tillägga att hon bli osäker på låga hindren typ 50-80 cm, men när det bli 1m och 1.10-1.15 hoppar hon som bäst :love:

Senast ändrad av en moderator:

Nej, bara på KM när jag tävlar hopp å dressyr.
Fast det är lika kul varenda gång man kommer till tävlingen å får nedlåtande blickar från "stora bruna" ryttare å placerar sig före dom ;)

håhåjaja..

Klart kan islandshästar hoppa å användas i dressyr. Varför inte?
Islandshästar e väl för sjutton som vilken häst som helst..? Dem kan t o m MER, än en "vanlig"..! Det är mycket tjafs mellan "vanligahäst" ryttare å islandshästar om just, hoppning. Har fått kommentarer som "KAN islandshästar gå fint???", "Men, islandshästar kan väl inte galoppera?!" och fått lite små blickar på mig när jag sagt att jag ska hoppa med mina islandsh.
menmen.. Jag brukar hoppa min ena i skogen å vart me ibland på tävlingar.. sen dressyr brukar jag träna rätt ofta.. såå.. islandshästar kan i princip allt :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar