Hoppning o ridning mellan hinder?

S

seejii

Jag har lite funderingar!!!!
Hur rider ni hästen mellan hindrerna? Jag menar... Håller ni samma tempo rakt igenom, eller samlar ni hästen så den sparar på krafterna? Det jag kan se är att de hästar som river sista eller nästsista hindret är den typ av häst som bara blåser av från första hindret. Medans de hästar som plockas ihop lite klarar oftast hela banan... Hur tänker man som hoppryttare? Min tränare kör ett hinder, som om, oooj, kom det ett hinder ivägen, och sen snabbt tillbaka till ugnt fint tempo. Att fokusera på ridningen emellan hindret istället för att riva av hela banan... Och sen när det blir på tid, hur ska man då applicera lugnet mellan hindrerna?
Och varför kommer så många ryttare bara till 1.10-1.20, och sen inte längre, vad är det som gör resterande till elitryttare??? Vad är knepet?
Själv är jag inte nån hoppryttare alls, jag vill bara få lite svar på mina funderingar. Att jag hoppar är bara för gymnastiken, roligheten och just detta att kunna kontrollera och kommunicera mellan hindren...

Tacksam för lite svar!
/cj

Sv: Hoppning o ridning mellan hinder?

En anledning till att man river sista hindret är för att det är just sista hindret... Har jag nollat en bana och rider mot sista hindret skulle jag behöva stanna och kräkas innan jag gör anridningen, under hela resten av banan är jag helt lugn och fokuserad på vägarna, tempot och takten, men när det går upp för en att allt hänger på sista hindret, då mår jag riktigt illa. Undrar vad alla skulle säga om man verkligen gjorde det..? Ett tips jag läst är att man ska låtsas som att det är ett hinder till kvar efter, och det hjälper faktiskt tillräckligt för att man ska kunna ta sig i mål. Men jag är klart mindre fokuserad, och det blir lätt att jag lämnar över för mycket (eller för lite) till hästen, och då är det verkligen slumpen som avgör.

Sedan kan det ju vara så att de hästar som "flänger" gör det för att de inte orkar, och de som går samlat är så pass mycket starkare så att de både orkar gå samlat och gå hela banan utan att bli trötta. Det är nog ganska olika hur bra tränade hästarna är för uppgiften, åtminstone på de lägre nivåerna. Har delat stall med tävlingsryttare i hoppning, och deras hästar gjorde sitt enda konditionsarbete på hoppträningarna 1g/v. För övrigt var det porslinshästridning och mycket kraftfoder som gällde.

Min ena tränare säger att jag ska hålla samma grundtempo runt hela banan, den andra säger att jag ska samla, men jag är mer för att samla!
Hästen blir lättare "flack" mot slutet av banan tycker jag att det känns som och därför är det rätt mycket samling som gäller, sen måste man ju spara hästen till ev. omhoppning och då kan man ju gasa! :D

Tack för era svar!
Men va tror ni är anledningen till att man inte kommer vidare i högre klasser???? Jag tror inte det bara handlar om hästmaterialet, utan typ av träning, filosofi och ryttarkunskaper... eller vad tror ni?

asa_s, du får ha en liten kräklapåse med dig... hehe :)
Kan det vara så att just sista hindret har en psykologisk faktor över sig? Eller att hästen är trött??? Båda???

Sorbe, Jag tror nog också på att samla hästen, och som du skrev, man måste kunna gasa senare om det är omhoppning antingen direkt eller senare...

/cj

Det beror helt på vad för sorts häst du har.

min ena är stor och tung och blir lätt lång och låg i framkant. Han får jag ha ett bra grundtempo på och försöka hålla ihopa mellan hindrena.

En annan jag har skall drivas framåt hela tiden. Man kan ta i honom och reglera mindre saker men han kräver mest ridning framåt eftersom han bromsar lite grann själv inför varje hinder.

En tredje är det bara att trycka gasen i botten på och komma ihåg o driva hela tiden. Aldrig någonsin ta en förhållning eller ett onödigt tygeltag. man får rida mer med att rätta upp sig så bromsar han själv. Lutar man sig framåt gasar han.

Häst 1 rids i samlad form där han ökar mot hindrena.
Häst 2 och 3 rids mer i ett jämntjockttempo. Möjligen lite fortare precis sista stegen mot hindrena..

Sen om de e rätt vet jag inte men hoppar gör dom ju..

Målet tycker jag ändå är att kunna hålla ett bra jämnt tempo runte hela banan, det ska ju aldrig vara ryckigt.

På min ena ponny, som eg går mest dressyr är det bara att komma igång i ett ganska friskt tempo och hålle jämn takt genom hela banan, man behöver varken driva eller förhålla särskilt mycket, bara vara stadig och se till så at5t hon kommer rätt på hindren.

På den andra ponnyn får man ha lite mer under kontroll då hon är ganske het, se till att börja lugnt och att inte få för långa språng... Då höjs tempot avsevärt... Sen bara att hålla ihop henne, för blir hon lång så blir hon slarvig och det blir mkt korsgalopp och tjaffs...

Det har fungerat bra på dessa ponnyerna i alla fall.

Jag har heta, lätta hästar som är väldigt försiktiga. De är en balansgång att rida dem - tar man för mycket blir det bara rytmikfel och i värsta fall stopp om man inte fått ordning på dem i tid. Vågar man inte ta överhuvudtaget går man i mål i 220 km/h. Men jag försöker att inte knixa å fixa för mycket, utan låta dem flyta på i ett jämnt tempo.

Men va tror ni är anledningen till att man inte kommer vidare i högre klasser???? Jag tror inte det bara handlar om hästmaterialet, utan typ av träning, filosofi och ryttarkunskaper... eller vad tror ni?

Varför blir inte alla rallyförare? eller golfproffs? eller fotbollsstjärna?
Jag tror att det finns många olika saker till varför många inte kommer längre. Alla har inte kapaciteten och talangen som ryttare, några är för fega, andra klarar inte tävlingsnerverna, för lite träning, för få hästar/skadade hästar, för dålig kondition själv, för dålig tävlingsinstinkt.
Det finns säkert nästan lika många anledningar som tävlingsryttare.

Rider jämnt tempo hela grundomgången. Riden vägarna korrekt som jag tänkt och låter hästen sköta hindrena- kommer det ett hinder i vägen så låt hästen sköta det själv säger min tränare o det funkar för mig.
Omhoppningen: lägger upp ett högre tempo och håller mig till min plan ang vägval.

Jag tror inte på att sitta o måtta avstånd mellan hindren. det är hästen som ska hoppa o inte du. Samla in hästen som du beskriver kanske man får göra om hästen blir lite het på gröten men det bäst är om den får fixa själv. Risken är att man stör den.
Känner många som vill bestämma var hästen ska hoppa av.

Det ultimata är ju att låta hästen sköta allt och inte behöva trycka av! Ja, hettan vill jag kunna kontrollera lite, men bara för att spara på krafterna mellan hindren säger tränaren. En annan känd tränare säger ingenting om tempo, utan allt är smackamck smack! Och alltid fler och felr hinder, och högre o högre... Medans min andra tränare anser att man ska ha lite lugn mellan, och precis så säger hon: Oj, där kom ett hinder ivägen, det kan man hoppa... :)

Jag själv som sagt är ingen hopperyttare, men det är ganska roligt och nyttigt!

/cj

Jo, fast skillnaden på golf, rally, fotboll o annat är ju där har du ingen häst att ta hänsyn till. Det jag undrar över är ju träningsupplägget. Och det finns jättemånga som är ute o tävlar 110-120 men som aldrig kommer längre, vare sig på den hästen eller en annan... Jag tror att som tävlingsmänniska måste man ju ha en viss typ av tävlingsinstinkt, och jag tror det blir extra svårt om man dessutom ska tänka på hästens utbildning/träning och sin egna.
Sen håller jag med, skadade hästar, för få hästar och framför allt ekonomin. Har du inga pengar eller sponsorer är det praktiskt taget omöjligt... Har en kompis, hon köpte en tyskimport för dryga 200tk. Idag är den konv. ca 1 år framöver... Det är förjävligt rent ut sagt.

Jag själv kommer aldrig ens komma ut på en 60bana... hehe. Jag håller mig till andra tävlingsdicipliner!

=)

/cj

seejii skrev:

Jag tror mycket beror på vad man själv har för mål, om man orkar den långa biten! Om man har bra hästar, bra träning osv...
Det finns ju bevis på det båda, flera som är duktiga för att ta sig dit upp, men inte har tillräckligt bra hästar som också måste ha ett huvud som passar för de höga klasserna!
Sen finns det ju flera som man kan se som mer sitter "åker" på sin häst uppe på den nivån och dit har h*n tagit sig tack vare sina bra hästar!

seejii skrev:
Och varför kommer så många ryttare bara till 1.10-1.20, och sen inte längre, vad är det som gör resterande till elitryttare??? Vad är knepet?

Jag säger som ett flertal tränare att alla kan rida 110, 120 på en bra häst. Sen skiljer sig agnarna från vetet, de bra ryttarna kan rida 130 och högre, inte ens en riktigt bra häst kan ratta runt 130 med en dålig ryttare, det finns en anledning till att 120 rankas som lätt klass.. Självklart behövs en stor portion talang för att komma vidare till 150 osv. dessutom bör man ju ha en bra häst för att komma dit...
Så länge man vet vad man vill så kan man komma dit men man måste jobba för det och framförallt våga.

Men inte beror det bara på ryttaren??? Att en bra häst nitar med en dålig ryttare? Tror du inte att det finns ett svar i hur hästen tränas också? Fast jag tror nog du tycker det, men bara inte skrev det för det är en självklarhet?!

Hur man rider mellan hinder beror ju mkt på vilken typ av häst man har. Själv står jag upp i lätt sits mellan hinderna och låter min pålle galoppera på lite tills jag är ungefär tre-fyra galoppsprång ifrån, då sätter jag mig ner och samlar. Hon blir lätt lite flegmatisk annars.

Det beror nog på vilken tränare du frågar.. min ena tränare tycker att det ska vara ett tempo runt hela banan.. medans den andra tycker att man ska länge lite och sen samla mot hindret.. för att liksom väcka upp hästen mellan...

seejii skrev:
Jag tror att som tävlingsmänniska måste man ju ha en viss typ av tävlingsinstinkt, och jag tror det blir extra svårt om man dessutom ska tänka på hästens utbildning/träning och sin egna.

Och plus att du måste ha den instinkten och viljan så MÅSTE man kunna kommunicera med sin häst. Det är det många som är dåliga på, jag vet flera hästägare som inte har den djurkänslan som behövs, de ändå har kärleken till hästen och gör så gott de kan (och hästarna mår jättebra), men några proffs blir de aldrig.

på min häst så måste jag ha ett jättehögt tempo genom hela banan, jämnt, men högt...om jag sänker tempot lite grann bara så försvinner bjudningen och hon vägrar!
Men det beror ju på hur hästen är vilket tempo man ska ha!
Men jag skulle nog ändå säga att man ska ha ett så jämnt tempo som möjligt genom hela banan, om det är högt eller lågt kvittar, bara det passar hästen och ryttaren!

Jag rider likadant hela tiden, mycket bättre att ha samma tempo än att ändra hela tiden! Tar ju mer på hästen att göra så. Jag sitter ner och rider genom banan och låter hästen ha ett lätt stöd på bettet. Men det är så olika från häst till häst och från ryttare till ryttare! :bump:

jag rider alla hästar efter hur dom är, en seg häst måste man hålla mer tempo på mellan hindrerna och en pigg häst kanska man ska samla ihop så att det blir ett bättre hopp. alla hästar är ju olika.:banana:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka