Hoppning med unghäst

shady

Trådstartare
Vid vilken ålder börjar ni hoppa era unghästar under ryttare? En del börjar ju redan nu på hösten med sina 3 åringar, vilket jag tycker är väl tidigt. Andra börjar ju i början på nästa år, typ Februari. Andra börjar ju ännu senare.

När börjar ni?
Motivera gärna varför ni började vid denna tid.

Sv: Hoppning med unghäst

har inte haft några egna treåringar men där jag jobbade hoppades treåringarna redan efter de var riden någon gång, ett kryss på en långsida några gånger sådär innan de släpptes på bete...

tycker det är abolut rätt, hoppningen är lika naturligt som att ridas. bara man håller sig med lätta hinder och allt beror såklart från häst till häst hur mycket man kan göra... sen treåringar på hösten hoppas en hel del lite småövningar och så men det är också beroende vilken häst man har.

Jag tycker att det är bra att börja hoppa litegrann i princip så snart hästen är styrtam och ridbar i alla gångarterna. Att låta hoppningen bli en naturlig del av utbildningen. Man behöver inte hoppa stora banor med dem bara för att man introducerar hinder och bomövningar...

Att sen min guldklimp hoppade 1m-banor i november som 3-åring berodde på att han förbereddes för bruksprov då (hos erfaren beridare/unghästutbildare/hingstvisare). Denna förberedelse avbröts dock strax därefter.

Enskata hinder börjar jag med hösten som treåringar (ca sep/okt/nov) beroende på hästen. Banor januari februar, och sendan ut på "banträning"/tävlig from mars/april som 4-åring.

Har pratat med en del unghäst utbildare i hoppning och dom hänvisar alla till att vi inte skall börja hoppa henne ens enstaka hinder förrän typ Februari nästa år. Någon annan har sagt som ni. Är ju inte meningen att hon skall tävla eller så den närmaste tiden utan nu är det ju utbildning och träning inför kvaliten som gäller.

Men med andra ord så anser ni att vi kan börja skutta henne lite smått redan nu då?

Du känner din häst bäst själv, tycker du hon verkar mogen för det och inte är inne i en extrem växtperiod eller något liknade så ja då tycker jag att du kan göra det.

Min treåring skulle vi börja med förra veckan, men hon "fejkade" en hälta så hon fick vila, men vi kommer börja de närmsta veckorna med henne att ta hoppa henne uppsuttet, jag tycker man märker ganska snabbt hur "mogna" det är.
När min som nu är 4-år var 3 år då travade och galopperade på som att han hade gjort det här i flera år, han var inte ens vinglig mot som oftast är i början.

Vi har travat över lite bommar några gånger på hösten. I november har vi hoppat över några 30 cm hinder 1-2 gånger. Sedan har de oftast fått en vintervila och när de är igång igen framemot februari-mars så har vi börjat hoppa lite. Har fungerat bra och vi hinner då med att kvala till fyraårschampionatet under sommaren utan problem, under förutsättning att hästen har lite talang.

Ok, låter ju som att man faktiskt kan börja lite smått. Hon är ju inte hemma nu utan på utbildning i Skara ¨å då får tjejen som har henne börja lite "smått"

Vi brukar löshoppa dem sommaren när de fyller 2 resp 3. Sen rider vi in dem på sommaren när de är 4. Löshoppar när de är fya å hoppar första gångenrna på sommarn när de är 4:a
:banana: :banana:

Min fyraåring hoppades in i samband med inridningen och fick kravla sig runt en liten bana, kanske tre hinder på 40 cm. Sen har hon inte hoppats något förrän nu. Jag börjar med bommar och skuttar lite över småhinder. Tanken är att hinder ska vara kul och inte läskigt, någon egentlig hoppträning och träningstävling börjar först till våren (hon fyller fem nästa år) Jag vill att min pålla ska vara glad och känna sig duktig, därför går jag långsamt fram. Hellre än häst som håller tills den är 20 än en som startar 140 som sexåring

Vi börjar hoppa på hösten när de är tre.
Mycket cavaletti och mycket småhinder ute och även en
hel del löshoppning. Dock har vi löshoppat våra ett år när vi börjar
hoppa dem uppsuttet.

tänka börja hoppa uppsuttet på min from nästa år, då han blir 4.
men det blir bara småhinder. denna häst kommer säkerligen inte ens ha kapacitet för hoppningen så om han ngn gång i sitt liv lyckas kravla sig runt en 90 cm bana med bra resultat så kommer jag vara mkt nöjd och glad för det.

Jag föredrar att man hoppar in hästarna som fyra åringar och då bakom en äldre häst och ute i naturen så hoppningen blir så naturlig som möjligt.

Kan även skriva att jag även föredrar att inte rida så mycket på dom som tre åringar utan bara i skogen ca 2 ggr i vekan, med perioder av vila.

Men det viktigaste är att du har en bra plan och sedan följer den.

Tex. om du vill ha en häst som du vill vara med i olika unghäst tävlingar och få bra resultat för att sedan ha hästen i avel, då kan man börja tidigare.

Men om du vill ha en häst som du vill siktar på att tävla med på längre sikt kan du mycket väl vänta tyker jag.

Lycka till med din häst.

Min 3-åring fick redan de första gångerna han reds gå över bomar på marken, inga krav eller så men låg det något på marken fick han INTE gå runt det utan över.
Sedan nu i höst när han blivit riden mer så har han fått trava o galoppera över bommar då och då, även hoppa små kryss och andra inbjudande hinder, han har aldrig tvekat det minsta!
Igår gick han en träningstävling på hemmaklubben, enbart 60 cm men han fick en känsla av hur det kommer att bli nästa säsong med en massa hästar runt omkring, gå ifrån dem och ensam in på banan osv osv. Han gjorde detta med bravur, nollade! Det fanns mur, matta och grindar inget av detta tittade han på trots att han inte tidigare sett dessa saker :)

Nu kommer han att få en längre paus från ridningen över huvudtaget. Ridningen och hoppningen återupptas i februari och tävlingsdebuten är planerad tidigt i vår om allt går som det ska :)

jag är av den åsikten att bommar och hinder ska ses så naturligt för de unga hästarna och det ska inte finnas alternativ att gå/smita förbi utan enda vägen är fram över detta har man igen många gånger om senare i deras karriär! :)

Fager skrev:
Tex. om du vill ha en häst som du vill vara med i olika unghäst tävlingar och få bra resultat för att sedan ha hästen i avel, då kan man börja tidigare.

Tanken är ju så, men att hon även skall ut och tävlas för att få meriter. Sedan blir det avelsboxen.

Ljust att skritta och trava över bommar utan att få smita förbi, det har vi ju gjort sedan hon blev inriden. Hon är ju som du vet på SLU i Skara och skall utbildas där. Kommer ju hela tiden att ha proffisionell hjälp då. Eller ja tjejen som har henne.

Hon löshoppas ju kontinuerligt och har en jätte bra teknik fram OCH bak säger dom. Det låter ju lovande med en häst som jag trodde skulle bli dressyr pålle. Hon travas och galopperas över bommar nu också. Fast för tillfället är det kondition och muskel uppbyggnad som gäller.

Hon kommer ju sedan att få vila här i vinter, sedan lär det ju bli småskutt. Vi får se vad som händer. Tjejen har i alla fall order om att skynda långsamt. Vill ha en hel häst som Mathias kan ta över när hon kommer hem igen. Det är ju hans häst.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
624
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Puffindog
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 630
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?