Hoppning med islandshäst (sammanslagen tråd)

Re: Hoppa ?

själv har jag aldrig hoppat med en isis,
men min kompis syrra har en som är tävlad 1m :D

åh...vi har skrivit så många trådar om detta, men igen då:
Min förra isis tävlade jag i terränghoppning, fälttävlan och banhoppning och hoppade även eld inne på Globen.
Han hoppade 1,30 m!

freyr%20och%20jag%20hoppar.jpg

freyr%20hoppar.jpg

länkar om bilderna inte funkar:
http://www.bostream.nu/pelleone/malin/freyr%20hoppar.jpg

http://www.bostream.nu/pelleone/malin/Freyr%20och%20jag%20hoppar.jpg

/Malin

okej. de är rätt bra för en islandshäst de.. vissa säger att dom inte kan hoppa.. ja förstår inte. dom kan ju hoppa lika bra som andra hästar.. okej. dom kanske inte är gjorda för det. men dom kan .. och de är väl huvudsaken? själv hoppar ja 50cm med min.. han e inte van vid hoppning och jag tar de därför lungt med att hoppa högre än 50cm. :)

Det är otroligt olika från häst till häst hur bra de hoppar.
Endel hoppas som krattor och "hellre än bra" och andra kunde gått vara med i ponnyallsvenskan. Men de är ju inte avlade för hoppning direkt och de färre och färre som tränar hoppning med sina islandshästar.
När jag började med isisar 1993 så var terränghoppning en FIPO-gren och jag tävlade mycket i det!

/Malin

Jag hoppar för det mesta i skogen, över omkullfallna träd diken osv, så det blir aldrig så högt.
Huvudsaken är väl att det är roligt, inte hur högt hindret är.

ja, han tycker det är roligast i skogen iofs. men vi har hoppat ca 80 cm. han är jätteduktig faktiskt!

Min är löshoppad på 1m och kommer nog kunna högre när han kommit på tekniken (han är bara 6 år). Jag har hoppat ca 60-70 med honom, där är det min feghet som är begränsningen. Han tycker det är väldigt kul

Jag har tränat hoppning med min i ett år. Han hoppar nu 80 cm, även trippelbarr, plank osv.

Jag hoppar väl inte så värst mycket, men han kan hoppa och tycker det är kul! Höjden ligger väl runt 60 cm men han kan mer, det är mest jag som är lite feg! :o :D

Hoppbild =)

Okej! Jo de är ju tekniken! :) Men allra roligast för hästen är det ju att hoppa över stockar ute i skogen! :D

ute skogen fungerade det bra över låga omkullfallna träd, men när vi skulle testa ett lite kryss på volten så sprang hon rakt igenom och efter tredje försöket så gick vi omkull :( kändes som hon inte har tekniken

önksar råd från er som hoppar!

Du får driva hela tiden ända tills hon är över hindret!! testa med det! och extra mycket precis när hon ska till att hoppa!! :) de gjorde jag med min och nu hoppar han! :) 50 cm!

Ja.
Själv har jag hoppat honom ca 65 cm, medryttaren har hoppat honom 73 cm och ensam på löshoppning har han hoppat 105 cm.
Han är tävlad två gånger i hoppning.

Önskar att terränghoppning kunde finnas med som FIPO-gren än idag för oss som inte var med på den tiden!! :D :p

Nej det vet jag, men det är ingår ju iaf hoppning i terräng...ett steg mot rätt håll iaf om man vill hoppa! ;)

Och sen är det ju upp till arrangören hur mycket hoppning som ska ingå i banan. Du kan ju ha en renodlad terränghoppningsbana i grenen terräng om du vill. :)

Sitter och spionerar lite på det här forumet trots att jag inte är så "rutinerad" i det här med islänningar (har aldrig ridit en men ska upp till island 22/6 och rida isisar i 3v så jag försöker få lite mer fakta :smirk:)
Jag Vet att isisar kan hoppa, men jag funderar lite på det här med att dom ofta är små och ryttarna blir väldigt långa, händer det inte då att man ofta river med benen? (om man rider en liten pålle) :confused: :) (skrev det här eftersom inlägget handlar om hoppning)

Har faktiskt sett rivning med foten ändast två gånger, en gång när min jättelånga kompis på sin pytte-isis hoppade och den andra gången var det Franke Sloothak på nått stort som deffinitivt inte var islandshäst :D

De längsta isisryttarna hoppar sällan och så har man ju hoppläder...

/Malin

klart man kan! min isis kunde hoppa 1.05lösoppning, ca 90cm med mig på. så länge de tycker det är kul så!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka