Hoppning med ardenner?!

S

Stina_Julle

Hoppas tråden kom rätt nu...

Är det bra att hoppa med en ardenner lite då, då? Jag har testat hoppa med min 1 gång och han hoppar ju , de är ju inga höjder precis men så pass så att han hoppar lite lätt... Men nu undrar jag om det är bra att göra det, lite då å då?! Det är ju inte 2-3 ggr i veckan men kanske nångång per månad...

Vad tkr ni???

Sv: Hoppning med ardenner?!

Jag tror att alla hästar mår bra av att hoppa små hinder då och då.
Jag har själv en nordsvensk av den grövre sorten som nog väger upp emot 900 kg gissar jag. Jag hoppar med honom när jag får lust, vilket blir ca 3-4 gånger om året. Han tycker det är jättekul och det tycker jag med.

Men så finns det ju de som säger att man inte ska hoppa med nordsvenskar och andra tyngre hästar för de väger så mycket. Men hur mycket väger ett halvblod då? Och hur mycket ben har halvbloden att ta emot sig med när de landar?
Jag tror inte att hoppning egentligen är bra för någon häst, speciellt inte jättehöga hinder. Men små hinder är ju kul och kan vara nödvändigt ifall man hamnar i en sådan situation att man måste ta sig över ett fallet träd eller liknande vid en skogsritt.

Personligen tycker jag du ska fortsätta hoppa med din häst, men det kan ju vara bra att hålla kolla på benen så de inte svullnar, det gör jag på mina. Vill man vara extra försiktig kan man ju använda lindor som stödbandage de gånger man hoppar.

/M

Hur gammal är den? är den hoppad förr? min nordsvensk älskar hoppningen, men han är unghäst. tror man ska börja lite försiktigt om det är en äldre häst och den inte har varit hoppad!

HPIM2198.jpg

lycka till!

Men så finns det ju de som säger att man inte ska hoppa med nordsvenskar och andra tyngre hästar för de väger så mycket. Men hur mycket väger ett halvblod då? Och hur mycket ben har halvbloden att ta emot sig med när de landar?

Kunde inte säga det bättre själv:P
Klart, tunga hästar är kanske inte bra på att hoppa jättehögt, men jag tror inte att de mår dåligt av att hoppa om de tycker det är kul. :P

Tack för alla svar ! Det var jätte bra...

Han har fyllt 9 år i går å har nog inte blivit hoppad så mkt före jag fick honom då han nästan bara stått.. Jo, jag tror också att det är bra att man hoppar lite då då.. Det är nog iaf bra för hästar som inte lyfter på benen så bra:) Julle vägde också upp mot 900 kg när han kom men nu har han gått ner ganska mkt och fått mer muskler.. så nu väger han nog ungerfär 870 kg skulle jag tro.. Vad gör ni annars med era tungviktare? :D

Då är det nog inga problem, vänj honom lite sakta bara.

Jag tävlar dressyr på min, idag ska vi faktiskt ut på en träningstävling, i just hoppning!

Okej..

Vad kul! Hu rmkt kan han i dressyr?? Då får du medela mej hur det gått sen;D

orkade inte åka iväg för det ösregnade och det skulle vara utomhus. det får bli hoppträning i morgon inomhus istället!

Han är född 2002, kan skänkelvikning, öppna, sluta, galopp från både skritt och halt, börjat byten lite fast mest i hoppningen.

vad gör du med din?

orkade inte åka iväg för det ösregnade och det skulle vara utomhus. det får bli hoppträning i morgon inomhus istället!

Han är född 2002, kan skänkelvikning, öppna, sluta, galopp från både skritt och halt, börjat byten lite fast mest i hoppningen.

vad gör du med din?

Ok.. Ska nog också hoppa min polle i morn..

Jag har börjat lite försiktigt med dressyr men vet inte riktigt hur jag ska göra så att han förstår och kommer i håg de jag lär honom ;) + att jag kör honom...
Har du nå bra tips?

Allt ta allt i hästens takt är det jag har strävat efter med turbo, att vara väldigt tydlig, och blir det fel - backa tillbaka bandet och gör något den kan / förstår. Och gör det roligt för hästen! korta stunder med allting, sluta när den gör rätt.

förstår den sidförande skänkel? börja isf med att flytta den i hörnen, skär av hörnen och flytta den mot långsidan. annars får du börja från marken, tryck vid skänkelläget och få den att flytta sig på en liten liten volt eller hur man ska förklara det.

Okok.. Jo nå flyttar han sej för skänkel, men inte nå bra som din gör;) Tror jag iaf inte..

Okej . Tänker du att jag ska tömköra till och börja med eller?

nej då, börja från ryggen du. det jag fick göra med turbo i början var att rida mycket övergångar, skritt-halt-skritt-halt-trav-skritt... hela tiden, riktigt jobbigt men det har man igen sen.

jag fick även rida volter i hörnen och sen trycka fram honom precis när man går ur volten.

sen började vi flytta honom fån kortsidan till långsidan. om du rider från mitten på kortsidan och leder in honom på linjen du har tänkt rida och sen flyttar du honom till långsidan.

Annan bra grej är att när du rider på volten, ställ utåt på öppna delen och inåt på stängda delen.

Ett tips när det gäller hoppning med tung häst är att vara extra försiktig med att rida på tungt mjukt underlag då det är lätt att hästen gräver ner sig i sanden i språnget. Det tar ganska mycket på hästens leder, och jag vet en som gick omkull med sin häst på så sätt.

Okej. Tack för alla tips! Dom kommer säkert fungera å min tungviktare :P

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30