Sv: Hoppning i Tyskland
Jag förstår inte riktigt hur du menar? Vill du ha det både mer tekniskt och högre här?
Om man har en unghäst som hoppar mycket bra så är inte höjden några problem, att hoppa högt är ju inget svårt för en häst som hoppar rätt.
Däremot är inte en unghäst så reglerbar och ridbar som en äldre mer riden häst - därför tycker jag INTE att unghästbanor ska vara mer tekniska. Framförallt inte här i Sverige där vi vanliga hobbyryttare sitter och rider unghästarna. Många av oss är inte tillräckligt bra piloter...
Däremot så tycker jag att det är synd att det ofta är lite dåligt material på de lägsta unghästklasserna. Riktigt fina tävlingshinder (murar, plank, infångare, vattenmattor osv) dyker inte upp förrens i högre klasser, och ju tidigare desto bättre!
Unghästklasserna i Tyskland bedöms inte som här, utan de får poäng. 10,0 är högst och sen 0,5 p avdrag för nedslag. Jag såg Qioute Capitol få 9,6 i en L-klass i somras, och det är den högsta bedömningen jag sett personligen. I en vanlig klass på en vanlig tävling (glöm dock inte att det nästan bara är toppryttare) så ligger de normalt sett på alltifrån 6,0 och upp till och med 8,5.