Hoppning i Tyskland

fejko

Trådstartare
Är det någon som kan förklara för mig vad klasse A, S, M och L motsvarar för höjder?

Sv: Hoppning i Tyskland

Ingen aning men frågan var uppe i dressyr forumet innan iofs gällde de dressyr klasser då men kanske någon av dem som vet? :smirk:

-------------------
star quality all over my name

jag tror att det ar ungefar sa har
a 110
l 120
m 130
s 140
men jag har aldrig riktigt fatt klam pa det men jag tror det star for licht midden och swar ungefar som i holland.

S finns en-, två- eller trestjärnig. :)

S*. S** & S**. Brukar ju oftast vara lilla, mellan och stora "rundan" när det handlar om de klasserna.

Jag skulle nog säga att A är 90-1,10 & att det sen stämmer som ovanstående skrev.

Ohh det hoppas jag att du har rätt för om klasse L skulle motsvara 120cm betyder det att min lilla 4åring skulle hoppat en hel drös sådana :eek:

Det tror jag dock att hon kan ha gjort... Unghästarna går betydligt högre än här. 5-åringarna går upp tom 1,30 så hon kan ha gått någon 1,20.

Saken är den att det handlar om ryttarnas kapacitet (och självklart hästarnas). Banorna är byggda för unghästar och ryttarna i de klasserna rider så satans bra så de mer eller mindre bara lotsar runt dem. Sen finns det ju så himla mycket hästar att de måste sållas... Men framförallt är ryttarna så pass mycket bättre än här. De flesta är ju professionella och tävlar 4 dagar/vecka året runt på hur många hästar som helst.

Säger inte att jag tycker det är bra, men så är det.

/C

visst har dom i Holland/Tyskland unghäst klasser där man antingen rider högt eller tekniskt? tycker det verkar väldigt bra för vi har ju först lätt lätt med låga hinder och inge tekniskt och sen blir det högre och högre och svårare och svårare mellan hindren... även fast det fungerar bra också men skulle vara skoj och se hur det fungerar där, någon som har erfarenhet?

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Vill du ha det både mer tekniskt och högre här? :confused:

Om man har en unghäst som hoppar mycket bra så är inte höjden några problem, att hoppa högt är ju inget svårt för en häst som hoppar rätt.

Däremot är inte en unghäst så reglerbar och ridbar som en äldre mer riden häst - därför tycker jag INTE att unghästbanor ska vara mer tekniska. Framförallt inte här i Sverige där vi vanliga hobbyryttare sitter och rider unghästarna. Många av oss är inte tillräckligt bra piloter...

Däremot så tycker jag att det är synd att det ofta är lite dåligt material på de lägsta unghästklasserna. Riktigt fina tävlingshinder (murar, plank, infångare, vattenmattor osv) dyker inte upp förrens i högre klasser, och ju tidigare desto bättre!

Unghästklasserna i Tyskland bedöms inte som här, utan de får poäng. 10,0 är högst och sen 0,5 p avdrag för nedslag. Jag såg Qioute Capitol få 9,6 i en L-klass i somras, och det är den högsta bedömningen jag sett personligen. I en vanlig klass på en vanlig tävling (glöm dock inte att det nästan bara är toppryttare) så ligger de normalt sett på alltifrån 6,0 och upp till och med 8,5.

Jag kan nog hålla med om att han är oerhört välriden. Han skall ha gått runt en 14 st klasser A och L felfritt. Jag visste inte att man fick hoppa 4åringarna så högt men fick det bekräftat igår kväll av en annan också.

nej jag menade inte att unghästarna skulle gå högre och mer tekniskt ifall det var mig du menade... :o

jag menade tvärt om, tycker att våra klasser är ok i sverige. men att holland är det då (trodde det var tyskland också) verkar ha det bra när man antingen rider högre hinder eller mer tekniskt och då är hindren väldigt låga, innan det kopplas ihop till vanliga klasses.

då kan man ju prova att hoppa lite högre utan att det är så svårt, eller testa hur lydig hästen är utan att riskera att det slår ihjäl sig...
tycker i sverige att det är lite taskigt att 4åringar går 1m i dec(ok 1.10m i finalen) och sen typ 4 månader senare eller nått sånt ska de gå 1.20m :crazy:

ja det var det jag var mest undrande till hur det kommer sig att de bara får gå 100cm för att sedan som 5åringar kvala i 120cm till championaten. Mkt underligt anser jag!

Det skulle vara någon variant att antingen 4-åringarna från tex augusti fick gå 110 eller varianten att efter tex 3 felfria 1m fick de gå 110.

Blir ganska knepigt nästa år med min då 4-åriga hingst, han skall vara matchad och klar för att gå 110 bana i februari (bruksprovet). Hellst även högre då domarna får höja upp om de så önskar. Men sedan får han bara hela det året hoppa 1 meter på tävling.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 356
Senast: fio
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
903
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart hur hoppningens OS-medaljer i Paris fördelas! OS-guld går till Tysklands Christian Kukuk. Hans första individuella OS...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka