Hoppning Falsterbo

Masqueradee

Trådstartare
Nu kan jag ha postat denna tråd helt fel och kanske finns detta ämnet i någon annan tråd. Flytta den gärna om det är så eller tipsa om vart jag kan hitta tråden det diskuteras i! :)

Jag sitter och tittar på sammandraget från nationshoppningen i Falsterbo. Under andra omgången så är det en ryttarinna från Schweiz vars häst vägrar två gånger på ett hinder. När hästen stannar andra gången petar hon till honom på bogen med höger hand och sen ser det ut som hon slår honom över ögat med vänster.
Är det jag som ser så otroligt tokigt, alltså att hon inte alls slår utan bara fixar med någonting, eller gör hon det? Kommentatorerna säger ingenting, men det känns inte som det ska vara helt okej att slå hästen så :crazy: . Det spelar ju liksom ingen roll vilken kraft man har, ögat är ju väldigt känsligt både på hästar precis som det är på människor.

(Vill verkligen inte "peka finger" åt någon ryttare, men det ser verkligen ut som att hon gör det, och det verkar ju som att det var "okej" att göra så eftersom ingenting hände)

Sv: Hoppning Falsterbo

Jag reagerade också på det och tycker inte att det är okej. Någon kan ju ha sagt till henne efteråt, det vet vi inte, men jag tycker att kommentatorerna åtminstone kunde ha sagt "Ojdå, det där såg inte så snyggt ut!" eller nåt. När de inte säger någonting så är det som att det är normalt och okej, och det tycker jag som sagt inte att det är.

/Lady_S

Det såg jag inte om det nu var ryttaren vars häst vägrade på samma hinder bägge rundorna?

Däremot så skrattade jag gott åt Coupe de Couer uppe på banken i derbyt. Vilken tvärvändning, aldrig i livet att jag tänker gå ner där, klok häst egentligen, men har han gått derbyn tidigare?

Lite märkligt kan jag tycka att man startade den hästen i derbyt om han nu aldrig har gått det tidigare. Dock så hoppade han verkligen spänstigt och fint (tyckte jag i alla fall) innan han kastade in handduken alldeles. Blev förvånad när jag såg Coupe de Couer i startlistan, jag har aldrig tänkt på den hästen som en derby häst.

Hon fixade inte med nått utan drämde till hästen efter att han vägrade på exakt samma sätt på samma hinder även i runda två. Syntes tydligt även på reprisen som visades efter hon hoppat färdigt rundan ... inte alls kul att se.

Ja nu såg jag det också då jag spelat in sändningarna och det var fult gjort. Tyvärr har väl inte FEI någon "busliga" för det finns ju fler ryttare som inte alltid är sjysta mot sina hästar på banan

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: Tuvstarr
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 925
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar