Hoppning av unghäst

O

_otursbarn_

Ska hoppa in ett 4 årigt arbsto. Skulle vilja ha lite tips på bra övningar, hon är lite löshoppad och även hoppat LITE ute i skogen.
Då hoppar hon bra men är det vanliga bommar kan hon bli tittig.
Vi ska givetvis ta hjälp av tränare, men vi vill först att hon ska vara LITE hoppad iaf :)

I vilken ände ska vi börja, vilka övningar ska vi göra med henne?

Sv: Hoppning av unghäst

börja med att bara rida över bommar på marken tills hon slappnar av och tycker det är roligt med bommar. sen är det bara att lägga upp nåt litet räcke typ 40cm och trava över så hon lär sig att lyfta på fötterna. gör mkt såna här övningar för många unghästar går lite med handbromsen i om de inte riktigt förstår vad de ska göra. sen när hon börjar bjuda själv på hindrena kan man bygga nåt väldigt litet stigsprång osv. och gör inga komplicerade saker som serier el sånt de tar man senare.
och beröm massor!

Hoppa inte kryss (sax) i början, det gör lätt att dom överhoppar sig eftersom de inte kan bedöma höjden på ett bra sätt. Det är bättre att hoppa räcken och små oxrar. Gärna mkt hjälpbommar så hon lär sig hitta rätt avsprångspunkt! Och som tant agda skrev, börja m mkt bommar!

Ett annat tips som jag fick av en tränare var att börja hoppa såsom det är uppbyggt vid löshoppning, (först ett lågt hjälphinder och sen en liten oxer eller räcke) för då känner hästen igen sig och vet vad det handlar om. Kanske inte något man ska göra de alldra första gångerna!
Men jag vet inte jag har prövat på bådeoch med dom hästar jag hoppat in och inte märkt så stor skillnad.

Bara hästen är possitiv och tycker det är roligt, sluta alltid när det går som bäst!

Senast ändrad:

Det finns kanonbra övningar i boken Hopplära - Strömsholmsmetoden.
Köp den och nöt ut den! :bow: :banana:

Hoppning strömsholmsmetoden- inget för den som inga pengar har kvar :P

Får tjata lite på pappswen;)

Maddie skrev:
Det finns kanonbra övningar i boken Hopplära - Strömsholmsmetoden.
Köp den och nöt ut den! :bow: :banana:
fast förutom övningarna är det en väääldigt tråkig bok.............

Liknande trådar

Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
482
Senast: sthu
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 441
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka