Hoppmuskler ??

I

Idrus

Hej, vill ha lite svar på några frågor :smirk:

1. Hur får hästen "Hopp-muskler" Nån bra träning till blivande hopp häst :D ?

2. Ibland vägrar min häst på första hindret, men när man prövar det igen då gör hon inte det, kan man gö så dem slutar vägra ?:crazy:

3. Ska på min första hopptävling i Augusti, men jag är nervös redan nu :p kan man gö så man inte blir så nervös på hottävlingen ? :(

Tacksam för svar ;D
Berätta gärna nå händelser från eran första hopp tävling :D

Sv: Hoppmuskler ??

Vad gäller hoppmusklerså är det dom explosiva som är värdefulla. Rid i backar, korta snabba intervaller.
Varför hästen vägrar kan vara många, vissa vill ta en titt på hindret först, annars kan det vara så att ni inte riktigt är i gång. Peppa din häst, sätt upp tempot i tid o visa att det är nåt på gång.:)

Hej! jag hade problem med min ponny med att hon skulle stanna.. det felet jag gjorde var att jag la ner handen innan själva upphoppet.. alltså tänk på att hålla stöd hela tiden mot hindret och lätta när du är i luften.. annars ´är det som att låta en ballerina gå på en slapp lina.. ingen hitt med andra ord.. :)

Precis som någon annan sa så är det bästa sättet att skaffa bra hoppmuskler att klättra! Klättra ett par ggr i veckan, men med nån dags klättervila emellan, så byggs musklerna up snabbt och bra.

givetvis ger också hoppningen hoppmuskler :)
Gymnastikhoppa på låg höjd, för att mjuka upp kroppen, öka kvickheten i benen osv.

Att din häst vägrar kanske är orutin? Det blir bättre om du själv är bestämd o visar hästen att ni verkligen ska över på första försöket. Dessutom, verkligen se till att hästen är igång, och med på att det är dags att hoppa innan du styr upp mot ett hinder.

Om hästen stannar på första hindret, är ni verkligen tävlingsklara än?
Annars kan det vara värdefullt att vänta tills träningarna går klockrent innan du startar.

Men om du ska hopptävla, tänk inte så mkt på att det är tävling om du är nervös. Du ska hoppträna med hästen, ut o prova en liten bana bara. Inget konstigt - bara träning. :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 107
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 466
Senast: ako
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025