carolineartemis

Trådstartare
Måste skriva av mig lite.
Har precis kommit igång och börjat tävla lite smått med min häst. Vi har ridit lite programridningar med bra resultat,67-68%. Men idag gick allt verkligen åt skogen. Hon studsade sig genom i princip hela programmet. Hon galopperade när vi skulle trava och taktade i skritten. Jag fattar ingenting. Hon har varit så himla fin och harmonisk det senaste halvåret. Frågan är om det beror på att hon vilade igår, hon kan bli väldigt pigg om hon inte får arbeta ordentligt på ett par dagar. Min värsta farhåga är att hon har ont någonstans. Hon har nämligen haft ischias i höger bak innan och då betedde hon sig på liknande sätt (är nyligen behandlad och friskförklarad).
Det tråkiga är ju att jag nu helt tappat suget och på söndag är det dags för vår första lokaltävling. Stryka mig kan jag inte heller göra då vi är ett helt lag som ska tävla.
Vad är era erfarenheter? Kan era hästar ha dagar då de inte vill samarbete för fem öre eller är det bara min det är fel på?

Sv: Hopplöst

Hur gammal är din häst?

Min har precis kommit in i tonårstrotset och kommer på nya grejer varje dag i stort sett som han kan trotsa mot...

I januari: fel galopp hela tiden, trots att han sen han var nyinriden alltid i stort sett tagit rätt.
I början av mars fram till nu: Byter galopp bak, oavsett hur jag gör, om jag inte tar nånting alls, om jag tar i yttertygeln, om jag tar i inner, om jag lägger till eller tar bort skänklarna....
Nu däremot har han börjat gå lite bättre kvar i rätt galopp, men istället ska han fatta galopp (superfina fattningar, ritkigt samlat o fint) från trav när jag ber honom böja sig... Nu efter bara nån vecka har jag börjat få bukt på det, och blir bättre o bättre..
Idag började han att hans kulle backa o ha sig i skritten, gå åt sidan, inte svara på skänklarna...

Han är 4 nu och det är väl först nu man börjat med mer press på honom, så inte så konstigt att försvaret kommer heller.
Så ensam är du absolut inte, men allt handlar ju om hur det ter sig.

Känns som att din kanske var lite jagad och lite pigg och därflör taktade och fattade galopp. Blir hon stressad i övrigt när hon rids? Är det hela tiden hon gör så eller fick du rett ut det hela?

Lycka till hur som helst!

Tja, det beror väl på vilket temperament ens häst har. Vi har äldre hästar, men de kan fortfarande bete sig sinnessjukt emellanåt. Fast vi känner dem såpass bra så vi vet vad som är "knäppa idéer" och vad som kan vara kroppsligt fel.

Kan era hästar ha dagar då de inte vill samarbete för fem öre eller är det bara min det är fel på?

Min har definitivt såna dagar. Då är det bara att sitta av och gå in. Nästa dag kan han vara som en mjuk liten ängel. Har ingen aning om vad det beror på, tror bara att han vaknar på fel sida ibland helt enkelt.

Tappa inte sugen än, ge det ett par dagar till. Det kommer gå kanon på tävlingen!

Min har definitivt såna dagar. Då är det bara att sitta av och gå in. Nästa dag kan han vara som en mjuk liten ängel. Har ingen aning om vad det beror på, tror bara att han vaknar på fel sida ibland helt enkelt.

Tappa inte sugen än, ge det ett par dagar till. Det kommer gå kanon på tävlingen!

Håller absolut med.

Min häst har också sina dagar, och har dessutom jag en dålig dag just då, då sitter jag av och leder hem honom. ;)

dagarna innan jag skulle tävla gick det inte alls bra med min häst, men sedan på tävlingsdagen gick det kanon.

det kan ju handla om att hästen har ont, men kanske tillexempel ont i huvudet just den dagen du tränar, den kanske har träningsvärk, bara något allmänt som irriterar hästen. Hästar har sina dagar precis som människor. Det behöver inte alltid vara det värsta somsagt.

jag tycker det är viktigt att se frammåt och tänka att det kan inte gå perfekt varje dag.
alla får vi våra bakslag. Lycka till på tävlingen :)

Tack för era svar. Min häst är ett sto på 16 år, så någon unghäst är hon ju inte direkt. Men jag försöker tänka positivt. Hoppas på att det helt enkelt är överskottsenergi och så tar vi nya tag. Tänkte galoppera av henne lite ute i morgon och sedan rida lite dressyr :)

Det är inte så att du fått lite prestations ångest över att ni ska ut och tävla lokalt? Kan ju vara så att du vill lite för mkt och det påverkar din ridning utan att du tänker på det och så påverkar det hästen. Kan själv bli sådan. När jag skulle rida min första LA så fick jag super ångest och skulle rida så perfekt och få igenom ALLT hos hästen och vad hände? Jo hästen började tjura och sätta sig på tvären då jag ställde krav som vi inte var mogna för. Tävlingen gick bra sen men numera tar jag det lugnt inför tävlingar och inser att kn vi inte det sen innan så lär vi inte kunna det bara för att vi rider som dårar en vecka innan. Du vet ju att du är redo (med de resultaten på programridningen) så har du presations ångest så försök släppa det. Hoppas det går bra!!!!

knapplån

För mig räcker det med att jag anmält mig till en tävling för att det ska gå dåligt med ridningen – jag har en sjuk prestationsångest! Och min häst känner det direkt och blir spänd.
Men det är bara att försöka släppa de tankarna och jobba på. Ett tips är att träna på något som du vet att ni är bra på så att det blir lite roligt igen.
Är det inte din prestationsångest som spökar så kanske hon är brunstig?

Tack återigen för alla svar. Det är tur att det finns så många kloka människor att få råd utav här på Buke :)
Idag kändes det mycket bättre. Red henne ett par varv på en närbelägen travbana så att hon fick springa av sig lite. Efter detta begav vi oss till paddocken och tränade lite dressyr. Hon kändes fin och nästan som vanligt. Skönt! Hon är en speciell häst som inte är helt enkel. Har lagt ner så oerhört mycket tid och kärlek för att vinna hennes respekt och nu är vi verkligen bästa vänner. Har den sista tiden fått så många kommentarer om hur fin jag lyckats få henne. Vissa som sett henne förr med före detta ägare säger att hon är som en helt annan häst. Det plus att det gått så bra innan har säkert resulterat i en viss prestationsångest.

Jag återkommer med en rapport efter tävlingen :D

Kan era hästar ha dagar då de inte vill samarbete för fem öre eller är det bara min det är fel på?

Absolut! Ibland har hästen "migrän" och då går inget alls. Är man hemma så är det väl bara att ställa in hästen igen, men på tävling får man göra det bästa av situationen.
Så jag tror att din häst hade "migrän" den dan, eftersom att ni hade haft så bra resultat förut. :)

Det är ju just detta som visar att vi har levande varelser under oss, de är inte maskiner. Jag tror mycket på ryttarens inverkan - är jag spänd eller nervös känner en känslig häst det direkt. Dottern hade samma problem. Hästen gick skitbra på framridningen och sedan kom hon in och skulle starta och plötsligt sa hästen bara stopp! Spände sig, gick emot och i slutet av programmet brakade det löst men spark mot skänkel eller ett ordentligt bocksprång. Jag filmade alltid och när vi studerade ritterna noggrannt kunde man se att när hon skulle rida in tog hon ett stadigt tag i tyglarna och klämde till med skänkelen vilket gjord att hästen frågade "vad är det", "vad vill du ha sagt med att spänna dig", "har jag gjort något fel"? och hon blev skitsur. En häst med mycket huvud och särskilt sto kan reagera med arbetsvägran om de känner sig tillrättavisade utan anledning (ibland även när det finns det;)) När dottern gjorde så precis innan hon red in var för att koncentrera sig själv, att fokusera på uppgiften, men det blev en signal till hästen att någon var fel. Dottern fick kämpa stenhårt på att vara extra avslappnad särskilt i inridningen och fick flera tävlingar "mesrida" för att inte sända signaler som gjorde hästen osäker.

Så nu var tävlingsdagen avklarad. Min första "riktiga" tävling någonsin faktiskt. Det gick bra. Vårt lag kom på andra plats och jag blev faktiskt andraplacerad i den individuella bedömningen också. Av 30 startande. Hur kul som helst,befinner mig nog fortfarande i någon slags chocktillstånd :bump:
Min häst skötte sig exemplariskt så hon hade nog helt enkelt en dålig dag i torsdags (precis som ni kloka människor sa :))
Slänger in en bild på oss också :)

2v9rgas.jpg

Se där! Grattis! En dålig tävling är inte så farligt! Bara att kämpa på, och komma igen till nästa, vilket ni ju lyckades med på ett strålande sätt!!! Kul för er!

se det var ju inga problem , ni fixade det gallant bra gjort :) :banana:

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 842
Senast: Got2Be
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: raggsock
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 253
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset