Hopplös att hämta in från hagen?

B

**BORTTAGEN**

Hej allihop.

Mitt sto har periodvis varit strulig att få in från hagen. Denna period är värre än värst just nu och jag kan få hålla på 20 min innan hon ger upp. Hon beter sig precis som om hon tyckte att det var roligt. Hon springer fram mot mig när hon ser att jag kommer men viker av precis innan mig och springer och gömmer sig bakom de andra hästarna i hagen. Och när jag går runt för att "möta henne" på andra sidan den andra hästen så byter hon varv. Så kan vi hålla på i all oändlighet. Hon går och travar runt mig i cirklar, och möter jag henne framifrån så byter hon varv.

Jag har provat allt!
* Godsaker intresserar henne inte.
* Att driva in henne i ett hörn fungerar absolut inte för hon får tok-ryck och "spränger" sig ur situationen.
* Att bli arg har fungerat någon enstaka gång, men på sista tiden blir hon bara tjurig och vill inte gå i närheten av mig när jag säger ifrån.
* Att locka och pocka är bara bortkastat. Hon är inte rädd för mig och hon vet precis vad jag vill.

Har börjat vända hennes eget trick mot henne genom att faktiskt driva runt henne i hagen tills hon tröttnar på att springa i cirklar. Detta innebär att det är jag som har kommandot och jag låtsas som om det är jag som bestämmer att hon ska springa i cirklar, och då försvinner ju nöjet. Hon ger sig alltid efter ett tag så det fungerar, men det tar förbaskat mycket tid, och när vi väl ska rida ut sen är hon i princip redan trött.

Har fått tips om att göra något uppseendeväckande när hon vänder sig ifrån mig, typ som att skrika högt och slänga grimman efter henne (inte att förväxla med att bli arg), och sedan vara snäll och mjuk så fort hon står still och ser på mig. Detta för att få henne att inse att det är bättre att vara nära mig (osäkert att vara långt ifrån mig). Vad tror ni om det?

Jag varierar min ridning väldigt mycket och vi har roligt ihop när vi är ute. Hon är i övrigt ganska okomplicerad numera (efter mycket arbete) och verkar inte vara missnöjd med våra aktiviteter eller hur jag hanterar henne. Hon har ett mycket tydligt kroppspråk och talar alltid om när hon tycker att något är trist eller stressande.

Vad ska jag göra?? Jag har funderat på att ta en helg till att åka dit flera ggr/dag och bara träna på att låta henne komma fram till mig. Bara ge godis och klappa och inte ens ta in henne. Vad tror ni?

Lollo och Meyah
 
har du forsökt med att bara gå ut i hagen å ge henne ett äpple,klappa lite å gå igjen utan henne?
då karnsje hon fattar att det inte är bara att bli hemtat in.gå ut ett par gånger bara för att prata,klappa och ge henne godis,varje gång hon kommer ger du henne beröm och går tilbax utan henne.

en annan sak är også att bara överse henne.

tror det kunne vara nyttigt att träna lite NH.
men der kan jag inte nått,så då får dom som kan NH rådge dig.

lycka till
 
Det här tycker jag låter som rätt väg, men när hon stannar jaga på henne igen. Du kanske inte ska börja med att kräva att hon går fram till dig, men så att hon åtminstone står still när du kommer.
Har börjat vända hennes eget trick mot henne genom att faktiskt driva runt henne i hagen tills hon tröttnar på att springa i cirklar. Detta innebär att det är jag som har kommandot och jag låtsas som om det är jag som bestämmer att hon ska springa i cirklar, och då försvinner ju nöjet. Hon ger sig alltid efter ett tag så det fungerar, men det tar förbaskat mycket tid, och när vi väl ska rida ut sen är hon i princip redan trött.
 
Hade precis samma problem med en ny häst jag fick. Hon gick med andra hästar, men vägrade att följa med in. Löste detta på en eftermiddag!

Jag gjorde följande;

* Så fort hon sprang manade jag på henne precis som du, så att hon skulle tro att jag ville att hon skulle springa. Efter ett tag var hon så konfunderad och trött att hon gav sig (tog 1,5 timme en gång :smirk:)

*Jag fortsatte att mana på henne (eftersom jag inte hade sagt till henne att stanna) Hästen ännu mer konfunderad

*Tillslut bad jag henne att stanna. Det gjorde hon. Gick fram, klappade, gick iväg. Hästen följde mig som en hund.

*När jag kom till grinden gick jag helt enkelt ut... och lämnade hästen kvar. Jättekonfunderad häst!

*Gick ut en halvtimme senare till hästen som stod och tryckte vid grinden. Klappade, pratade, kliade... och gick ensam in igen.

*Efter ytterligare en timme gick jag ut, och hästen som stod och betade en bit bort kom gladeligen galloperande till grinden...och fick följa med in.

Sedan dess var det inga problem att ta in henne. Tror inte att det hjälper att skrika och bli arg, det bästa är att göra nåt helt oväntat. Om du jagar hästen och tar in den direkt när hon ger upp vet hon ju att hon får komma in iallafall. Och muta hjälper inte heller. Att öva när hon egentligen inte ska in är det bästa. Att bara gå ut och pyssla lite med henne, borsta lite, visitera, och sen gå in själv igen och hämta henne senare. Lycka till!!!
 
Hej! Mitt sto har varit så där jobbig till och från, oftast när jag "försakat" henne, perioder då jag inte haft så mycket mer tid än att rida den vanliga rundan. Hon gör också så om hon ser att jag lägger tid på någon annans häst. En del hästar är känsligare än andra vad gäller kontinuitet på omvårdnad mm. Låter helflummigt men det var bara ett tips...
 
Mitt sto har också såna perioder och jag blir galen...speciellt när hon får med sig nån av dom andra, eller värst av allt, om alla börjar springa som idioter. Jag har alltid med mig en godbit när jag ska hämta henne från hagen men ibland hjälper ju inte det tyvärr. Det jag gör är att jaga bort henne från flocken och aldrig låta henne stanna, jag springer helt enkelt som en tok efter henne tills hon tröttnar och förstår att det bästa är att ge upp...nu var det ett tag sen hon var så jävlig att hon inte kom inom max 2 minuter (oftast komer hon självmant) men hon var lite trotsig i somras då det tog en halvtimme ibland!
 
Tycker du ahr hittat en bra lösning själv; att jaga henne tills hon tröttnar. :D Det kan ta tid men hon kommer att lära sig...som vi alla vet har vi ju att göra med mycket smarta djur! :rofl:
 
Det absolut värsta du kan göra i denna situation är att fjäska och bjuda på något gott. Det förvärrar situationen så otroligt mycket för framtiden. Det finns inget som är så tråkigt som att jaga en häst runt i hagen men det är det mest effektiva i slutändan. Det bästa är då att ha en liten hage och inga hagkompisar för då går det mycket fortare. Har du inte detta så får du ta det du har. Se till att ha ett långt rep som du kan jaga på henne med. Efter en stunds jagande brukar hästen stanna och titta på dig. Gå då fram mot den. Går den undan så jaga på den igen. Tillåt den inte att stanna förrän du ser att den vill ta kontakt. När den stannar så gå fram emot den igen. undvik alla ögonkontakt men var beredd på att starta om på nytt innan hästen hinner tänka sig själv iväg. Låt hästen få veta att om den kommer så är det trevligt, roligt och mysigt men springer den så är det jobbigt. Hästar är lata och lär sig ganska fort vilket som är bäst.

Att mota in hästen i ett hörn kan vara rent livsfarligt för det kan komma en spark eller utbrytning (sprängning) och det är inte alltid som dessa slutar väl.

Lycka till ;)
 
hade en i tsallet som var sådan,han fick bli ute tills JAG behagade hämta in honom..efter ett par dagar var först vid grinden för han ville absoluit inte bli lämnad ensam utam mat nån längre stund :devil:
 
håller med första talare. gå ut i hagen och kommer hon inte då så går du och klappar de andra hästarna och myser med dom i 5 min och sen går du ut ur hagen igen och åker därifrån.

Det värsta en häst kan bli utsatt för är att bli ignorerad.

20 min är väl ingenting, jag vet någon som sprungit omkring en hal dag jag och misslyckats ändå :angel:

Sedan kan det vara bra att jobba löslongera i en rundcorall eller liknande.
Hästen ska springa omd en inte vill komma till dig. vill den springa så låt den göra det. Men den ska inte få springa dit den vill eller hur länge den vill.
Vill den sakta av ska du driva på den igen.

Sedan provar du om den vill komma till dig. vill den inte, så låt den springa igen då.

Den träningen behövdes EN gång på min häst, nu kommer han till mig i hagen.
(för övrigt kanske jag ska berätta att det var just han som mina kompisar försökte få tag i en hel dag i hagen :o )

Bästa kommentaren jag hört när jag tog med honom till uppfödaren förut "ingen hästjävel kommer ju förutom din" :love:
 
hmmm... har varit med om dettta ja...suck!

Har ett sto som oxå har haft perioder då hon vägrar bli fångad i hagen.
Jag har aldrig lockat med godsaker utan "jagar" henne, möter upp henne när hon byter håll osv.. tills hon stannar och "ger upp".
Det som varit mest tröttsamt är att hon piper, brallar, slår och reser sig...om jag skulle råka komma för nära och hon inte gått med på att jag får ta henne...hon ser det lite som en lek tror jag, en lek som hon ändå vet att jag vinner...
Kan säga att jag vart måttligt road och glad dessa perioder :devil: Men skam den som ger sig!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp