"hoppig" häst...

B

buddy86

\"hoppig\" häst...

jag rider en häst som är väldigt stressad hela tiden, hon blir rädd för sin egen skugga, för blad, grus, stenar, kvistar etc. i manegen så blir hon även rädd för typ allting. om en häst har släpat med benen och lämnat märken efter sig så blir hon livrädd och vågar inte gå över, om det har legat en bom på marken, då herre jävlaar. men hon är en underbar häst bara lite nervös av sej. ägaren ger henne fel mat tror jag. hästen är 13 och beter sej som typ 3. och när jag rider ut så blir hon rädd för alla möjliga ljud så jag tänkte att hon kanske blir lugnare om man stoppar bomull i öronen på henne? tror ni det skulle hjälpa eller stjälpa? lite tips på hur man stoppar in bommul också tack! typ hur mycket och hur och sånt.

Re: \"hoppig\" häst...

Det låter som om att hon får mycket energi eller för lite protein, beror ju helt å hållet på vad höet innehåller och vad hon får utav det, min blir jätte fjantig när hon får för lite proteiner och skrämer up sig själv över blommor, krämförpackningar, cyklar som låter med mera.
Jag hade bomul i öronen på min förut eftersom at hon inte var van vid trafik och vi har en ganska small väg där folk kör som tockar och nästan ingen saktar ner när det kommer en häst. Det du kan göra med bomulen (om du bestämer dig för at använda den, det den gör är ju att stänga ute det den hör, men den ser ju fortfarande allting) är att ta ett par gamla eller nya strumpbyxor (beroende på om man har några)och stoppa en lagom klump fetvad i dom klippa av dom till lagom längd å knytta åt ovanför fetvaden. funkade utmärkt för mig :)

Bomull i öronen? Det kommer antagligen inte att lösa dina problem.
Se över hästens foderstat, vardag och arbete.
Är hästen understimulerad?
Är det något fel på utrustningen?
Har hästen ont?
Är det något annat som irriterar hästen?
Är det bara under ridning som det uppstår problem?
Har hästen tagit kommandot över dig?

/V

En del hästar utnyttjar också detta beteende för att slippa komma till arbete. Är det där skon klämmer får man bara göra det jobbigare att hålla på med annat än att arbeta enligt ryttarens önskemål!!

problemet är att det inte är min häst jag är bara medryttare. den får jävligt fel mat det är det som är problemet.

Ge dig ut och trava typ en och en halv mil i sträck en gång i veckan några gånger, så ska du få se på annat :devil:

Men faktiskt, på såna där brukar det kunna hjälpa att få dom lite trötta, då orkar dom liksom inte bry sig om resten. Som någon annan sa, då finns det kanske en chans att komma till arbete dom andra ridpassen i veckan. Men det gäller ju att inte vara rädd att rida hästen trött, det är det många som är för dom är inte vana med att träna hästar i den typen av konditionsträning.

Hade en arab som var väldigt "arabig", precis så där som alla har fördomar om araber att dom är. Men det tog väl inte mer än två veckor, sen brydde hon sig inte om någonting. Tyvärr stod hon i ett stall där det ansågs som djurplågeri om hästarna kom hem svettiga, så ja, det gick vilda rykten om den hästen. När jag badade henne efter ridturen fick dom för sig att hästen var så svettig så det rann om henne (det var alltså badvattnet som rann). En del folk är ju bara för dumma....

Nu har jag helt kommit på villovägar, men det jag ville säga var att se till att hästen får utlopp för sin energi. Ta i lite grann med konditionsträning.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur