Hopphjälp sökes!

P

Pepita

Jag har ridit ett sto ganska mycket nu. En hel termin och lite mer ( på ridskola). När vi nu arbetat länge med dressyren ( där hon gör framsteg) var det dags att hoppa! Hon har väldigt dåligt självförtroende. Så det blev tvär stopp hela tiden. Hindret var ett litet kryss. Hon slängde sej in till mitten hela tiden. Ja, hur gör jag?
Jag har provat att ställa och jag håller i mot som attan på inner skänkeln men hon är hopplös! Eftersom hon inte blivit så väl behandlad tidigare har jag ständigt övat på att sitta lugnt men nu var jag tillslut nära på att börja gråta! HUR gör jag?

Vi pratar om en brun litet sto ( C-ponny) med DÅLIGT självfortroende dessutom ett hemsk humör! går det inte så GÅR det INTE! //Pepita

Sv: Hopphjälp sökes!

Hej Pepita.
Det låter som att hästen din har dåligt självförtroende i hoppning (eller så vill hon inte alls hoppa). Mitt tips är att prova löshoppa henne för att se hur hon reagerar. Kanske är det så att hon behöver få hoppa själv?!

Lycka till!

Tack för tipset! Hon är under inlärning. Hon har dåligt självförtoende det är mkt riktigt! Hon är väldigt pigg så hon ökar innan hindret sen tar det bara stopp. nu har jag hoppat studs med henne också och det gick lite bättre när en annan häst hoppade över före ( så att hon såg att det gick bra). Min ridlärare ville lägga enbom bakom ( som en oxer ) krysset och då tvärnitade hon och blev helt galen!

det låter som om den hästen du rider har väldigt dåligt självförtroende. det låter precis som en privathäst jag satt och kollade på här om dagen när tjejen som red hopptränade. hästen stannade MINST 3 gånger på varje lågt kryss innan den hoppade. när den väl hoppad det hindret gick det bra tills det var dax att byta hinder att hoppa.

jag tycker att du bör rida ganska mycket markarbete med tex bommar. sen kan du ju utöka lite med först en bomserie med ett väldigt lågt kryss bakom. för att senare flytta krysset längre bort så att det blir lite trav mellan och sedan göra samma i galopp när det går bra.

du bör även löshoppa hästen för att se om den reagerar på samma sätt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka