Hopphingst som lämnar stort

Sv: Hopphingst som lämnar stort

Tja, jag har bara sett honom på visning. Men P.M som jag vet har ridit honom en del hade bara gott att säga om hästen. Och eftersom han inte har något ägarintresse osv tar jag det som en god sak och jag vet att denne ryttare är duktig på att bedömma ridbarhet.

Alla tävlingshästar med mycket blod kan ju upplevas som spooky och ha lite ideer. Är dom dessutom unga hingstar kan de ha lite koncentrationssvårigheter till och från. Men det tycker jag inte att man kan belasta dom alldeles för.

En häst med mkt blod är inte spooky. Iallafall inte de jag har el stött på. Väldigt modiga o tittar ej på ngt. Den enda hästen jag haft som var så var e. Rebel z ( ratina z s helbror) o det var ej kul o såldes. Ramiro Z ger kanske det.

Ja, skulle va intressant att veta om Calido ger stort då jag hört olika.Att han ibland ger litet..

Har haft min ena häst hos Jens ett tag och därför sett en del av Colmar på tävling och i stallet. Min upplevelse är definitivt inte Spooky utan mer "Här kommer jag!". Han är en riktig "huvudvändare" som jag brukar kalla det och om det är något så ser han än snyggare och lättare ut under ryttare än på bilden från bruksprovet! Och hoppa kan han ju definitivt..bara att vänta in lite bäbisar och se hur stora de blir mao..

Går flyinges unghästprogram och har min praktik hos Jens Fredricson nu så jag ser Colmar dagligen. Underbar häst med enorm kapacitet och potential. Riktigt bra huvud oxå, inte spooky alls, mer lite busig ;)

NU hittade jag Colmar! ja, han är ju ej skimmel, jag kollade in hans far o läste ant slarvigt.

Ja, han ser intressant ut!

Ska han tävlas nu av Jens då? Gick han Breedres o Falstebo tro?

ja, han ser fin ut men lite seg...men kan säkert passa fulblod o mindre och kvicka ston!

ska bli kul att se hans avkommor!

Colmar har jag faktiskt funderat lite på till mitt Corlensky G sto.. de andra stona är på tok för stora för honom så där är han bara att glömma! Hoppas på att få se någon avkomma efter honom innan det är dags att åka till seminstationen med Dessi... :)

jag gillar Colmar skarpt, såg riktigt fin ut på bruksprovet etc.. ska bli kul att se honom på hingstvisningen i Halmstad i mars! :) får se om jag gillar honom då med :D

Jag har då suttit på ett antal Cortez och Robin Z-hästar som varit rejält spooky och hoppiga för det mesta men dessa gick ändå svårklass. Så självklart finns det spooky svårklasshästar. Kolla bara på Shutterfly hur han kan bete sig när han kommer in på en bana-han kan skygga på allt från skuggor till hinder.

det som disskuterades var 1. om Colmar har denna egenskap 2. om hästar med mkt blod tenderar att var spooky. Robin Z o Cortez har har ej mkt blod o är ej kända för att vara spooky heller.

det som disskuterades var 1. om Colmar har denna egenskap 2. om hästar med mkt blod tenderar att var spooky. Robin Z o Cortez har har ej mkt blod o är ej kända för att vara spooky heller.

Robin Z kan jag inte uttala mig om men köpte en Cortezare för 4 år sen och hade bara hört att han lämnade bra hoppavkommor och inte mer än så.. Efteråt när jag "klagat" på att han är Spooky (inte på hinder utan i alla andra situationer) så säger alla att det är "typiskt Cortezare"...T.ex. gick han inte i närheten (skyddsavstånd 20 m)av gåsen på Mårtenshoppningen men när den stod i en oxer gick det finfint att hoppa..:angel: och det är väl egentligen det viktiga..

Jag skriver här så jag hittar hit igen!! :)

Med mycket blod menar jag helt enkelt att det är mycket prestationsblod i hästarna. I Colmars fall har jag sett honom för lite för att veta om han är spooky eller inte. Av det jag har sett och hört är han det inte, men jag tycker inte att det hade varit konstigt om han hade varit det med tanke på ålder osv.

Huruvida Cortez och Robin Z lämnar spooky hästar har vi uppenbarligen skilda erfarenheter av. De Robin-hästar jag har ridit som varit spooky har det varit en del fullblod bakom, men min erfarenhet av fullblod är att de inte är särskilt spooky faktiskt. Sen måste jag säga att du är den första jag hör säga att Cortez inte skulle lämna spooky. Jag har nog aldrig träffat en Cortezhäst som inte har kunnat flippa och skygga för ungefär vartenda anledning den har kunnat komma på. Men hinder har de alltid gått på och då visat stort mod.

jag såg Colmar vid godkännandet , samt vi dett annat tillfälle, och vad jag kan se så har han mkt av de kvaliteter vi vill i ha i våra tävlingshästar.
Han har en mkt god teknik, särskilt kommer han snabbt och bra ifrån marken trots att det är en stor häst.

Eftersom flera andra här inte har uppfattat Colmar som spooky så kan det ju vara något som var tillfälligt när jag såg honom. Jag såg honom visserligen flera gånger, men det var inom loppet av två veckor.
Man har ju hört tidigare om hur cool Colmar ska vara, så jag kanske reagerade mer på honom än vad jag hade gjort på en annan hingst som man inte hade dessa förväntningar på.

Att han har kapacitet är absolut inget jag tvivlar på, sedan är det väl en smaksak gissar jag hur spooky man vill ha dem. Jens verkade snarare tycka att det var en fördel.

Senast ändrad:

Eftersom flera andra här inte har uppfattat Colmar som spooky så kan det ju vara något som var tillfälligt när jag såg honom. Jag såg honom visserligen flera gånger, men det var inom loppet av två veckor.
Man har ju hört tidigare om hur cool Colmar ska vara, så jag kanske reagerade mer på honom än vad jag hade gjort på en annan hingst som man inte hade dessa förväntningar på.

Att han har kapacitet är absolut inget jag tvivlar på, sedan är det väl en smaksak gissar jag hur spooky man vill ha dem. Jens verkade snarare tycka att det var en fördel.
Kanske det är som med allt annat. Värderingen man lägger i ordet alltså. Jag gillar vakna och alerta hästar men jag jämställer inte det med spooky. Spooky för mig är när det alerta går till överdrift och blir trams och ofokusering. Jag tycker Fiorano "nailed it" när hon sa att hennes upplevelse av Cortezare var att de nästan letar efter ngt att skygga eller flippa ur för, det är vad jag kallar spooky. Colmar är helt klart vaken och alert, konstigt vore ju annat, men som jag sa innan, jag hade inte kallat honom spooky...

Så kan det helt klart vara, att man lägger olika värderingar i ordet. För mig är spooky när hästen skyggar för skitsaker, vilket verkar vara ungefär samma som din definition. Men jag kan ju ha lägre "smärttröskel" också.

Calido står helt klart med på listan, men han är som sagt inte helt billig, men mkt bra!
Colmar spelar väl inte alls i samma division, men verkar helt klart intressant ändå tycker jag.

Liknande trådar

Avel Behöver tips på hingststationer utomlands med bra villkor. Främst hopphingstar. Gärna tips på ädla snygga hingstar som ännu inte gjort...
Svar
15
· Visningar
1 525
Senast: Lea88
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka