hopphingst som förädlar och har super galopp?

fridshem

Trådstartare
Har fortfarande inte hittat rätt till mitt Robin z cortez sto. Hon är stor och lång, galoppen måste förbättras, samt att hingsten bör förvärva en god bakbens teknik. Svårt att hitta mindre förädlar hingstar med dessa kvalitéer. Tips, måste bestämma mig.
Funderingar har varit, Daquar cc, zorro, Nintender....
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Känns lite dyrt i år då marknaden är osäker och jag har två ston till som ska betäckas., sen är jag lite rädd för hans veka kotor. Men funderar som sagt på att våga pröva Daquar.
Ett annat alternativ skulle kunna vara Careful.
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Toulouse hade jag nog valt. Såg honom på hingstivningen och är ju ett lite billigare alternativ än Diarado, men ändå en väldigt elastiskt o lite mindre typ av häst. Jag gillade honom skarpt iaf!

Corlensky G?
 
Senast ändrad:
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Jätte bra tips, han ser lovande ut, nu skall jag kolla in allt om Toulouse för att skapa mig en bättre uppfattning, Tack :)
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Bravour? 9:a på galoppen, 8-8 hoppning. Vet inte hur pass han förädlar, men clinton/clintonsönernas avkommor brukar väl inte vara så himla grova..
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Clinton sönerna skulle passa henne gällande flera egenskaper, främst galoppen, men de är väl inte några förädlare, clinton lämnar väll rätt maffigt.
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Jag har en -08 E: Carland. Hon är stor, lättriden, högbent och mycket hinderklok. Fin teknik också.
Annars rekommenderar jag Bravour. Men vi vet ju inte riktigt vad han lämnar än. Men hans halvbror Corlensky G lämnar ju lätta, högbenta (vad jag har sett hittills).
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Heartbeat?
Jag har två st efter honom och han ger verkligen en snygg typ!!
Både hopp och galopp är väl 10 or om jag inte mins fel?

Cosmeo?
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Enligt Blup.se så är Last Liberty en av de ädlare verksamma hopphingstar som bedömts lämna bäst galopp. Roade mig att kolla typpoäng på de avkommor jag kunde hitta på samma sida e.Last Liberty- Robin Z, och de jag hittade hade samtliga fått 8:a på typ förutom en som fått 9:a. Last Liberty kommer ur ett väldigt starkt möderne och jag tycker att det är en mycket intressant hingst som borde användas mer.
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Har fortfarande inte hittat rätt till mitt Robin z cortez sto. Hon är stor och lång, galoppen måste förbättras, samt att hingsten bör förvärva en god bakbens teknik. Svårt att hitta mindre förädlar hingstar med dessa kvalitéer. Tips, måste bestämma mig.
Funderingar har varit, Daquar cc, zorro, Nintender....

Zorro har jag sett en del avkommor från. De har varit av ngt nättare modell, korta, och tittar man på Zorro så ser han helt OK ut bak.
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Jag skulle inte använda Bravour för att få en ädlare avkomma, han o Corlensky kommer ju från helt olika linjer på mammans sida!!!

Varför inte använda Corlensky själv då?

LL låter ju vettigt, och Cosmeo har typat sina föl fint, men vet inte om jag skulle använda honom heller för att få en nättare avkomma.

Även Canterbuy har lämnat riktigt fina föl och har mkt bra galopp!

Om du ville ha en mindre avkomma, hur är det med Dirco? (Har inte super koll på honom, men verkar lämna trevliga hopphästar)
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Om du vill ha en mindre hingst så tror jag inte på CG då han lämnar stort.

Canterbury har bra gångarterr men vet inet hur han lämnar storleksmässigt. har hört att han förvärvar väldigt bra galopp.

Cosmeo vet jag inte heller hur han lämnar storleksmässigt med det är eb väldigt komplett hingst!
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Zorro har jag tittat på gillar typen och har sett fina avkommor, han är dock ingen förädlare och är rädd att det med stoets typ blir rejält ändå, sen hade jag önskat att han öppnade upp lite bättre bak. Han är ff intressant dock. Hade varit spännande att veta vilka ston han använts till (typ). Heartbeat så ngt, gillar spänsten och gummit och tänker att Toulouse därmed med hearbreaker blir ännu mer intressant. Har hört att han är liten och nätt vilket passar perfekt på mitt sto. LL måste jag skaffa mig en bättre uppfattning om :) vad säger ni om hingsten Last mans hope då också en lätt hingst med spänst och god teknik, galopp. Spännande stam också. Har bara sett bilder på några föl, men de ser lätta och högställda ut :)
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Jag gillar både Cosmeo och Heartbeat men skulle inte kalla nån av dem förädlare. Cosmeo är nog en typförbättrare men är inte jättelätt i typen så på ett ädelt sto blir det säkert bra.

Toulouse är spännande, men hans möderne känns lite anonymt?

Zorro såg jag för två år sen och blev faktiskt besviken, men alla säger att han blivit mkt finare.

Varken Bravour el Corlensky känns som förädlare... och jag tror de lämnar stort.

Nintender - Robin Z såg jag en förra året och den var :love:.

Fast om jag hade ditt sto skulle jag ta Contant Q! Shit vilka bakben... superfin hingst, inte jättestor, och lätt. Eller kanske Common Sense. Haha, det finns många fina!
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Enligt Blup.se så är Last Liberty en av de ädlare verksamma hopphingstar som bedömts lämna bäst galopp. Roade mig att kolla typpoäng på de avkommor jag kunde hitta på samma sida e.Last Liberty- Robin Z, och de jag hittade hade samtliga fått 8:a på typ förutom en som fått 9:a. Last Liberty kommer ur ett väldigt starkt möderne och jag tycker att det är en mycket intressant hingst som borde användas mer.

Håller med om att LL är lite outnyttjad - har sett ett par riktigt fina hopphästar efter honom, ädla och med riktigt klipp i språnget. Han har ju dessutom en ganska jämn nedärvning enligt blup, bara gröna staplar.
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Last Mans Hope såg jag på hingstvisningen i Flyinge, imponerade inte då iaf, vet inte om den hade en dålig dag. Men den var inte speciellt försiktig i hoppningen. Den rev samma hinder 2ggr i rad. Sen slutade jag titta :P
Absolut att en häst får riva en gång, det intressanta är ju som sagt vad de gör gång nr 2, och det var ingen skillnad...
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Jo jag har hört att han (last mans hope) då var oförsiktig, men i övrigt då, typ galopp etc? Då den rev slarvade den fram då? Stoet jag är intresserad av att använda honom på är snabbt upp från backen och kvick fram, när hon rivit har det varit bak, eller med magen ;)
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Har fortfarande inte hittat rätt till mitt Robin z cortez sto. Hon är stor och lång, galoppen måste förbättras, samt att hingsten bör förvärva en god bakbens teknik. Svårt att hitta mindre förädlar hingstar med dessa kvalitéer. Tips, måste bestämma mig.
Funderingar har varit, Daquar cc, zorro, Nintender....

Slår ett slag för Click and Cash. Mycket fin och lätt hingst. (Och alla hästar som går 1.50 med den ryttaren måste vara superba:p!)
 
Sv: hopphingst som förädlar och har super galopp?

Vad menar du med det? :confused: Att NA skulle vara en dålig ryttare?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett rejält sto e- Robin Z- Cortez. Hon ser ut som en typisk Cortez häst med snygg hals och överlinje. Hon är både hög och rejäl...
Svar
4
· Visningar
1 324
Senast: KickiH
·
Avel Har lite lösa funderingar på att ev betäcka mitt xx sto. Be my chief - music streak. ca 161 cm...
2
Svar
21
· Visningar
3 127
Senast: rostad
·
Avel Mitt sto är skadat och nu måste jag snabbt bestämma mig för hingst om jag ska hinna betäcka. Jag vill ha massa förslag! Sto: Aerline...
Svar
17
· Visningar
2 255
Senast: Zog
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 245
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp