Hopphingst med gång till treårssto? Hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nobbeled
  • Startdatum Startdatum
N

Nobbeled

Jag har ett 3 årssto som tyvärr inte blev riktigt vad jag tänkt mig. Om hon klarar att ta ett klass 1 i hoppning så tänker jag betäcka henne. Nu är det så att jag kan inget om hopphingstar...... :o
Alla förslag mottages tacksamt. Jag har många krav på hingsten som tex god typ, bra hals o bog, bra framställ, bra gång, hoppteknik, bra ridbarhet samt ett gott lynne. (finns det någon sådan som dessutom alltid ger svarta avkommor ............ och stoföl.......... :rofl: )

Stoet är efter Nactus-Bayard-Krevad-Vagabond-Ceylon. Hon är ädel i typen och ca 170 cm idag, underhals och tanigt bogparti, inåttåad och briljarderar. Rörelserna är lätta, luftiga och markvinnande. God hoppförmåga med både vilja och teknik. Hon är ingen vacker skapelse, men hon kan nog ändra sig till det bättre. Om någon vill se bild så kan jag maila eller om någon vill sätta in den i tråden så är det ok.

Tack på förhand

Lill / Stall Nöbbeled

Sv: Hopphingst med gång till treårssto? Hjälp!

Last Liberty fick bra omdömme både som hopphäst och i dressyr. Hans härstammning talat för sig själv :).Dessutom ger han mörka avkommor.
Jag har själv en svart avkomma som är jättefin och bra i huvudet. Snabb som attan i benen och hoppar mycket bra, speciellt med bakbenen. :d :d :d

Kul att se att du känner för "nya friska tag"! ;)

Briar är ju en ganska trevlig typförbättrare...men han kostar ju förstås.Men är ju inte svart förstås.

Last Liberty verkar ge genomgående mörka avkommor av god typ.

Hmm vi har ont om svarta hästar numera tycker jag...

Jag har träffade en tjej som hade fått en Akribori-Nactus som hon var jätte nöjd med, han ger ju välidgt bra typ på sina avkommor och min tvååring efter honom ue:Edingburg-Maraton både rör sig och "hoppar" bra, just nu är hon på inkörning:)

crazy skrev:
Kul att se att du känner för "nya friska tag"! ;)

Briar är ju en ganska trevlig typförbättrare...men han kostar ju förstås.Men är ju inte svart förstås.

Last Liberty verkar ge genomgående mörka avkommor av god typ.

Hmm vi har ont om svarta hästar numera tycker jag...

Okeanos är väl billigare än Briar och man får ändå samma gener. :angel:

Hur skulle det vara med Lambourgini? Verkar väl ha både hopp och gång i sig. Har inte sett honom live dock.
Pappa Bellini hade ju en 10:a på typ och var svart så man kan ju hålla tummarna för att just de generna skulle slå igenom.

Landor S!

Har blivit kär i en 3-åring efter Landor S. Riktigt snygg kille som fick kanonbra poäng på 3-årstestet och gångartsdiplom. Hoppade såklart kanonbra också...

Landor S nedäver både bra typ, hoppteknik och vettiga gångarter.

Lasandos avkommor brukar få bra typ o gångartspoäng.

Sen finns ju alltid His Highness om du vill ha en svart hingst. Bättre poäng på typ och gång kan du ju inte få och han fick bra poäng även på hoppningen. Dock skulle jag bli lynchad om jag kallade honom hopphingst, för det är väl det sista han är. Men hoppa kan han! :)

/C

Kanske att jag är lite på gång igen.... vi får se efter treårstestet. Tack för stödet förresten.

Briar vågar jag inte betäcka med... undrar vilka tecken fölungen skulle få då eftersom mitt sto har lika mycket vitt som Briar (fast skiftade framben) somt en bukfläck. :rofl:

LL verkade faktiskt riktigt trevlig.

Håll tummarna den 15/5

Lill / Stall Nöbbeled

Vem tar in sperma på HH? Kostnader? Jag är helkär i denna hingst men jag kanske borde ha en renstammad hoppehingst för att blanda ut den övriga blandade stammen.. :o

Lill / Stall Nöbbeled

HH är inte billig tyvärr, det är Göran Svensson i Ljungbyhed som tar in på honom i år.

Det var så lite så ;) :)

Efter kastning av tvillingar och resorbering och massa andra problem som varit de sista åren så har jag förstått precis hur du tänker. :crazy: Jag tänker fortfarande själv "Ska jag verkligen betäcka-är det lönt-vad händer härnäst"...osv.Men jag ska väl göra ett nytt försök! ;)

Givetvis håller vi alla tummar & tår den 15/5 !! :banana:

Haha...en Briarbäbis med Nactus som morfar som med en otroligt massa vitt...*mums*...den hade jag varit spekulant på! :D :D

Vad kostar han då? Är det transporterad färsk eller bara fryst?

Svarar istället för Cyllene eftersom jag sitter här med filmen och prislistan.
Det är färsk transportsperma. Han kostar 600 Euro+600 Euro+800 SEK till importören+frakt och så antar jag att det är moms på rubbet. Egentligen inga riktigt skyhöga priser, men jag är orolig att frakten drar iväg och att det blir som när jag skulle ha DeNiro. Sperman kom flera dagar efter vi beställt så hon han att ovulera. Jag är hemskt sugen på His Highness till Jarrah men nöjer mig nog med 2:an Blue Hors Don Romantic i år.

Har en jättefin avkomma efter Lasandos. 9 på typ, 8 och 10 i hopp=diplom. Och gångartsdiplom. Nästan svart! med strimbläs. ... men dock inget vidare bra temperament, Lasandos ger ju "livfulla" avkommor men många av dem är väldigt bra!!

Ja det var ju inte så farligt dyrt ändå.

När jag frågade Ängagården sa de att man skulle räkna med 1000 kr per skick ungefär från Tyskland.

Vad berodde det på att ni fick sperman så sent??Jag menar beställer man dyr sperma borde man ju kunna få ha rimliga krav på att den ska finnas på plats inom ett visst antal timmar egentligen.Borde ju finnas regler som säger att man ska ha sperman i rimlig tid?

Don Romantic är inte dum alls...jag anser honom strået vassare än Don Schufro himself.

Min favorit........Majim G.
Motsvarar ju alla dina förväntningar:god typ, bra hals o bog, bra framställ, bra gång, hoppteknik, bra ridbarhet samt ett gott lynne. Dessutom finns det ju god chans att få svarta (nåväl mörkbruna) avkommor, dock ingen garanti för stoföl...........

Finns det någon info på nätet från Göran om His Highness? Ser att han inte finns med på ASVH:s lista över hingstar med godkänd licens ännu. (Förlåt att jag lånar tråden!)

Vad gäller att skicka på HH så har vi kört det med bil till Hamburgs flygplats de gånger jag varit där och vi skickat till Sverige, så då går det fort som fasen. Men det beror ju på vart det ska i Sverige - vilken flygplats som är närmast...

Vad vill du veta om HH? Om Göran löst licens på honom? Jag tycker att han borde gjort det då jag vet att de skickat till Sverige ett par ggr redan i år.

Säg till om du undrar något, jag pratar med Jens flera ggr/vecka och åker ner snart.

/C

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka