Hopphästavel - anatomi

fejko

Trådstartare
Den här frågan har säkert varit uppe förut men jag är för lat för att söka igenom alla trådar :o

Jag har hört att anatomin hos en hopphäst inte spelar någon roll - stämmer detta? (inom rimliga gränser förstås naturligvis är det inte fördelaktigt med en anatomi som inverkar alltför negativt på ridbarheten som tex en lågt ansatt hals).

Hur är det med lång rygg respektive kort rygg, har detta någon inverkan på hoppförmågan?

Hur är det med hasens vinkel är det någon skillnad på rakhasighet och en mer vinklad has?

Hur är det med korset är ett stupande kors (typ fullblodskors) bättre än ett sluttande kors?

Ser fram emot en spännande diskussion!

PS: Min personliga åsikt är att huvudet är viktigast på en hopphäst och inte exteriören.

Senast ändrad:
Sv: Hopphästavel - anatomi

När jag var på FLyinge och såg unghästchampionaten så var vinnaren av sexåringarna inte nån vacker häst, men hoppa kunde den.

Jag tror att exteriören spelar roll för ridbarheten och ridbarheten spelar roll för hur hästen är mellan hindren och det är ju viktigt...

Däremot så är jag inte säker på att själva hoppförmågan är beroende på hur hästen är byggd. Det är många andra faktorer, som spänst och benteknik som är viktigare.

Jag passar på att fråga en sak som jag hört, kanske är en myt? Det är iaf att hopphästar bör ha en bred bringa. Stämmer det?

Bred bringa är det bästa för alla hästar som ska prestera något. Det innebär att det finns bättre plats för lungorna. Stoa lungor = bättre syreupptagningsförmåga.

okej :D

En kompis sa det nämligen, att hopphästar bör ha en bredare bringa än dressyrhästar.

Men då vet jag! Tack!

Hej! Kul med en disskussion om biomekanik på sporthästar, är superintressant!
Så till mitt svar, det är lika viktigt med huvud o kropp! Allt blir så mycket lättare med en häst som har allt men som vi alla vet finns ju inte den perfekta hästen:) En bra exteriör, bra gång, teknik, försiktighet, scope, reaktionssnabbhet, mod, vilja, intelligens... Eftersom ingen har allt kan man uppväga bristen i det ena med något annat. En häst med en inte särskilt rund galopp och ingen teknik kan väga upp med spänst, reaktionssnabbhet och extremförsiktighet- Dileme de Cephe! En häst som är lite liten och inte har så bra sida kan uppväga kan uppväga med mod, järnvilja och kvickhet- Mynta! Men allt blir ju lättare ju fler saker som uppfylls, som t ex Cumano:love: Utbildning är en mycket viktig del i det kompletta paketet!
Vidare;
-En lång rygg är att föredra framför en kort på en hopphäst även om den kan vara känsligare gör den lättare för hästen att öppna upp bak.
-En rak has är att föredra framför en alltför vinklad. Det har att göra med att en vinklad has blir svagare när hästen ska sätta sig för att hämta kraft när den hoppas upp. Men det beror också mycket på hur hela bakbenet är vinklat ända upp till bäckenet.
-Ett plant långt kors är att föredra, återigen på grund av hur "bakbensfjädern" funkar. Men ibland lurar exteriören ögat för hur det ser ut skelettmässigt. Själv har jag svårt för korta, alltför sluttande kors. Dessa hästar har ofta problem med att komma in under sig och svårt med galoppombyten.

Jag håller i stort med ovanstående - hellre en långlinjerad häst än en kort - den långlinjerade har oftast större räckvidd när den ska ta sig över stora oxrar. Hasen ska inte vara alltför vinklad, det gör hästen svagare när den ska sätta under sig. Däremot håller jag inte med om att ett plant kors är att föredra. Det hänger som sagt ihop med hela "bakbensfjädern" som design4life uttryckte det, men enligt mig ska hästen ska ha mycket "vinkel" att utnyttja när hela bakdelen ska gå från att vara samlat (bakhovarna långt in under magen i avsprånget) till att öppna upp i språnget. Därför har jag lärt mig att ett sluttande (men inte för stupande) kors är att föredra, det viktigaste är dock att korset är långt och inte kort.
Åååh vad svårt det är att förklara! *viftar med händerna och visar*

Huvudet är självklart viktigt - det spelar ingen roll hur högt en häst kan hoppa om den inte vill hoppa. I mina tankar hoppar just nu en särskild häst runt, den har sämsta tänkbara exteriör - och den hoppar hus. Däremot har den en lika usel ridbarhet som exteriör, därför kommer den heller aldrig att kunna utnyttja sin fulla kapacitet. Hästen går dock idag svår hoppning, tack vare skicklig, envis och stark ryttare :D

Kul att ni gillade min tråd! Passade på att fråga min tränare samma sak i dag när han tömkörde min häst (han har även suttit och dömt bruksprov). Han föredrog också en lång rygg för att de "hoppar igenom sprången bättre och har lättare att räcka på stora oxrar. En häst med kort rygg måste använda mer muskelstyrka" sa han.

Har läst ngnstans att ( ska se om jag hittar artikeln) de gärna får ha långa bakben, alltså inte korta framben:O) En av våra större ryttarprofiler som uttalat sig..
Men de hästar som är lite "kattlika" Se ngt längre rygg och långa bakben hoppas många gånger hus.. Kanske en dålig liknelse men ngt som slagit mig flera gånger..

Delvis KL.

PÅ något sätt får denna diskussion mig att tänka på vad jag ofta undrar över.

Hopphästar och dressyrhästar bedöms ju utifrån samma mall. Dvs typen, hhb osv bedöms enligt vad jag tycker en mall som snarare pekar på hur en bra dressyrhäst skall se ut än hur en bra hopphäst skall se ut.

Det tycker jag är lite märkligt, särksilt med avseende på hur hingstar ser ut som godkänns.

Delvis KL.

PÅ något sätt får denna diskussion mig att tänka på vad jag ofta undrar över.

Hopphästar och dressyrhästar bedöms ju utifrån samma mall. Dvs typen, hhb osv bedöms enligt vad jag tycker en mall som snarare pekar på hur en bra dressyrhäst skall se ut än hur en bra hopphäst skall se ut.

Det tycker jag är lite märkligt, särksilt med avseende på hur hingstar ser ut som godkänns.

Det var ju inte så länge sedan svenska halvblod enbart bedömdes på dressyrmeriter. Har för mig att galoppen inte bedömdes alls och att det inte fanns löshoppning med (fast nu är jag ute och spekulerar, någon annan kanske kommer ihåg bättre?). Det var ju detta som Jana Wannius protesterade mot och som gjorde att man i sin tur importerade hopphingstar som Irco Marco, Robin Z och Cortez som lade grunden till den svenska hoppaveln.

Sitter och bläddrar i en bok av Frank Chapot; "Winning with Frank Chapot" där han skriver om att välja hopphäst. Kapitlet inleds med att han berättar att då han får frågan om vilken typ av häst han föredrar, alltid svarar att han föredrar den sortens hästar som inte river och att de kan se ut på alla möjliga olika sätt. Temperamentet/inställningen/arbetsviljan är dock väldigt viktig.

Men, i boken hänvisas till iakttagelse gjorda av en amerikansk veterinär som jobbat med landslagshästarna i samband med ett flertal OS. Han påpekar att även om det finns många typer av hästar, så har åtminstone en ganska stor del följande egenskaper (ett urval):

*högt ansatt hals.
*bogbladet är ganska långt men upprätt (alltså stupande)
*markerad manke
*de har ofta en "jumping bump" högst uppe på korset/baken
*långt kors
*höftleden är ofta långt bak och högt placerad
*hasvinkeln är ointressant
*när det gäller rygglängden menar han att extremt kortryggade hästar kan ha svårt att "vända runt" ordentligt över hindret. Hästar med lång rygg är dock oftast svårare att hålla i balans, även om de ofta är "scoopy". Trenden går dock mot kortare ryggar.

En intressant bok faktiskt, kan rekommenderas. Det är en hel del bilder på framgångsrika (ffa amerikanska) hästar och deras exteriör diskuteras.

"*de har ofta en "jumping bump" högst uppe på korset/baken"

Vad menas med detta? :)

Jag sökte lite och hittade den här bilden:
http://www.jwequine.com/images2/newsletter-bump.jpg

Sedan vet jag inte om just den här bilden visar en bra hopphäst eller en häst med någon form av ryggproblem... Men det var åtminstone liknande utseenden, om än inte alls så uttalat, på flera av hästarna i boken.

Vad tycker ni om det där med stupande bog då? Det är man ju kanske inte riktigt van vid att se som en positiv egenskap.

Tack! Det var så jag föreställde mig det :p

Liknande trådar

A
Avel Jag ska betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta lite åsikter om hingstar. Mitt sto är e. Rotspon- Rubinstein I ue. Warkant- World...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 365
Senast: Atida
·
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·
R
Avel Här är den gamla rasstandarden, så lägg inte för mycket vikt vid den, utan ha detta som ett underlag fram till den nya träder ikraft...
Svar
5
· Visningar
1 140
Senast: tazza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka