Hopphästar vs böjning???

Sv: Hopphästar vs böjning???

Men tror du inte det menades just under själva tävlingsklassen ute på banan??
Nu har inte jag tävlat hoppning på massvis med år men då jag tävlade så var det ju mycket enklare i en omhoppning att vända hästen på bakdelen som rakställd eller kanske till och med lite utåtställd istället för att ställa och böja den åt rätt håll:)

Jag tror nog de allra flesta hoppryttarna ställer och böjer sina hästar mellan hopptävlingarna men kanske inte just under själva tävlingsklassen:)

Absolut skitdålig teori! Håller med er andra , detklart man ska ha en lösgjord och böjbar häst !!!!

Var skriver jag att hästen inte skall vara lösgjord och böjbar?

Det jag tar upp är rakriktning och utåtställning, vilket på intet sätt står i motsats till lösgjordhet. Att kunna rida en häst helt rak på rakt spår kräver stor ridskicklighet och absolut en väl genomarbetad häst.

Om du ser en world cup klass på tv och tänker extra på ställningen, kommer du se att många rider utåtställda och att många inte arbetar sin häst i form inne på banan.

För en hoppryttare är det viktigaste att hästen är framme för hjälperna.

När folk kritiserar ridningen hos ryttare som gör resultat i höga klasser brukar det ofta belysa den egna okunskapen mer än något annat.

Nej, jag har aldrig hört något liknande - antingen så kan h*n inte förklara sin metod på ett vettigt sätt och blir därför missförstådd av eleverna, eller så klarar h*n väl inte att rida igenom hästarna. Såklart att man böjer och samlar hopphästar...

Det var inte så att h*n kritiserade "halsböjandet" inom hoppningen, för den kritiken kan jag ändå förstå. Att hästarna inte samlas utan bara knäcker av och rollas ihop, DET ser jag rätt ofta på stora tävlingar...

Var skriver jag att hästen inte skall vara lösgjord och böjbar?

Det jag tar upp är rakriktning och utåtställning, vilket på intet sätt står i motsats till lösgjordhet. Att kunna rida en häst helt rak på rakt spår kräver stor ridskicklighet och absolut en väl genomarbetad häst.

Om du ser en world cup klass på tv och tänker extra på ställningen, kommer du se att många rider utåtställda och att många inte arbetar sin häst i form inne på banan.

För en hoppryttare är det viktigaste att hästen är framme för hjälperna.

När folk kritiserar ridningen hos ryttare som gör resultat i höga klasser brukar det ofta belysa den egna okunskapen mer än något annat.

Håller med dig i det mesta av det du skriver. Det är därför jag tänker att h*n kanske blev missförstådd. När en "ryttarkändis" håller clinic så kan orden ibland först bli lagda på guldvåg och sedan vridas ut och in ett par varv.

Oj vad dåligt jag följer upp tråden, ber om ursäkt.

Detta handlar ej om varken clinic eller träning utan "prvat" prat om ridning och olika hoppryttare. Jag har så länge jag kan minnas alltid varit oerhört mån om att hästen arbetar rätt och använder musklerna på rätt sätt, så jag skulle aldrig någonsin köpa detta snack, för att jag VET hur en häst ser ut när den arbetar rätt, då jag sedan 11 års ålder blev lärd muskler, bärning och massa annat av en mkt duktig dressyrryttarinna och equiterapeut.

Hon rider hästarna på bogarna, hästarna harvar fram utan rygg och bak alls, hoppar utan rygg för att hästarna är låsta i bog, nacke. Klarar ej av att länga överlinjen. Så därför är denna person väldigt snabb på att rättfärdiga sin ridning genom att klanka ner på andra ryttare loch även en hel ridgren (dressyr), men visst kan det vara så att personen TROR att hon rider rakt och i form, när hon i själva verket rider ... tja... som alla andra.

Kan man hoppa svårklass så måste hästaran vara otroligt begåvad eller så rider man åtminstene halvbra ;). Något rätt måste hon göra.

Tänker lite som Lobelia - om inte hästarna är enormt hjälpsamma (och har lätt för sig) så borde h*n inte kunna få dem att prestera på hög nivå om h*n tränar dem så illa. Eller är det någon annan som sköter markträningen hemma, medan h*n tävlar?

Inne på banorna ser man rätt ofta fulridning tycker jag, liksom man på framridningen kan se rollandet. Men jag tar för givet (kanske naivt) att hästar som kan gå dessa banor är vältränade och rids för att hålla i många år framåt. Att ha dem stela som plankor och på bogarna ger inga vinster.

Jag tror att en välavlad häst med mkt bra scope ger ca 70% gratis, sen kan man öka procenten eller dra ner dem med sin ridning, har man beridare hemma som sköter konditon, mjukhet, snabbhet, styrka och allt sånt ökar procenten lite till, är ryttaren bra på att just rida BANA, dvs avstånd och vägar etc så är jobbet fixat, och nej, det är inget lätt jobb.

På banorna ser man hemskheter ganska ofta, inte så ofta på 3* och 4* 160 framhopp, men på 2* ser man saker som kan ge mardrömmar för den känslige.

Men nu har jag dåligt samvete eftersom min relation med denna ryttare är väldigt god, ville bara höra om fler delade denna teori eller ej.

Jag förstår inte vad du vill ha ut av den här tråden, det verkar inte som att du är berred att ändra uppfattning eftersom du inte ens överväger svaren du får.

Jag har varit på ett större antal framhoppningar i mitt liv och delar inte alls din uppfattning. tvärtom tycker jag att jag har fått se en hel del bra ridning.

För mig känns det här som den svenska avundsjukan och okunskapen som talar. I sverige är det väldigt sällsynt att man har någon annan som rider hästarna åt en hela veckan, och även om man skulle ha det, så måste man ändå kunna rida själv om man ska göra goda resultat i svår klass med någon sorts kontinuitet.

Jag tror att det krävs att ha en bra häst för att nå toppen, men jag tror att det finns väldigt många fler bra hästar än framgångsrika ekipage. Även en talangfull häst kräver skicklig träning, om inte annat för hållbarheten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·
Dressyr Den senaste tiden har jag läst hur många har "problem" eller hur en ska säga med att deras hästar är stela i halsen och måste "böjas...
2
Svar
29
· Visningar
3 905
Senast: Jfrelin
·
Hästvård Hej! Hade velat höra era tankar på hur man kollar upp en äldre häst. Min gubbe är 24år, pigg, glad, rids lite lättare. Aldrig varit...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka