Men åh, tack! Vet inte varför men har inte kopplat att hästens problem att böja sig kan ha att göra med hans dåliga balans, och nu klickade det verkligen i huvudet.Jag tänker: Varför upplevs en häst som stel i halsen?
Ofta blir de ju stela där pga dålig balans. Då är det balansen som måste åtgärdas.
De spänner halsen för att de är i obalans.
Sen jobbar jag ofta med böjning för att hitta bättre balans.
Om jag lär in att hästen inte ska använda halsen till att hålla balansen måste den börja hitta det i bakkärran, sätta sig.
För mig är det basic-stadie att genom lite böjning få in ytter bak.
Skolorna brukar inte vara något problem med det ridsystem jag följer.
Det är mer komplicerat i inlärningsstadie. Mer signaler och mer att hålla ordning på. Men sen brukar vare sig skolor, byten, piruetter etc vara svårt.
Det tror jag böjningen har en god del av.
Och då böjer jag inte för att stretcha i de flesta fall. Jag böjer för att man då får öva balans och en funktion/rörelse rent biomekaniskt som ger ökad kroppskontroll/balans och avspändhet pga det.
Driver jämt bak gör de ju inte då.
Men inte heller i skolorna.
Kanske finns det förtjänster i att träna ett ben i taget sas?
Det är ju inte så att man endast rider en böjning eller bara böjning.
Ju mer utbildad desto mindre böjning tänker jag.
Känner mig urdum som gått och funderat på det här. I mitt fall är hästen nyligen inriden, men jag behöver kunna böja huvudet som en slags nödbroms och han blir så grymt stark och "låst" när man ber honom om det (när vi övat på att ge efter genom att böja, det liksom låser sig). Nu förstår jag att det kan ha att göra med att han är rädd att tappa balansen och inte riktigt vågar ge efter, alltså försöker han inte trilskas eller vara dum/olydig när han bara vill börja när vi står still.
Har egentligen bara funderat på det här två ridpass, men nu känns det genast bättre och jag vet ungefär hur jag ska ändra min tankegång/plan.