Hopphäst/ponny som inte går på tygeln. Har ni en sådan?

B

benjamin

Har köpt en "äldre" (ej unghäst) ponny som inte går att rida på tygeln. Det går att rida honom på tygeln i skritt om han är lugn och det krävs långt arbete för att han ska gå på tygeln i trav en kort stund men då får han också vara jätte lugn. Annars svarar han med att lätta fram han kan till och med resa sig.( Jag ser det som istadighet eftersom han gör på samma sätt om han ser en utgång han vill gå ut ifrån.) Hur är det med era hopphästar. Går alla att rida på tygeln. :confused: (P.s jag har här skrivit om ponnyns dåliga sidor, förövrigt är han kanon. :bump: d.s)

jag vet en ponny som tävlades högt i olika decipliner, som en gång kunde jobba riktigt bra. men ägaren var inte intresserad av dressyr och red aldrig ponnyn i form. så efter några år var den stel som en planka. Men var dock mkt trevlig att rida i skogen och hoppa (var ändå en fd elitponny),,,

Jag drar väl till med standardsvaret här på buke: har du kollat om han har ont?. Kollat sadeln? Spontant så låter det nästan så om han lättar/reser om det ställs krav på honom. Att han gör så när han vill gå någonstans kan ju handla om invant beteende: har han väl rest en gång och märker att ryttaren blir orolig av det, kan han se det som det perfekta brottet!

Min har lite dålig galopp, och är väldigt stor, så hon tappar ryggen lite i hoppningen. I dressyren går det, hon är jättefin, men det krävs mycket drivning!

det låter som om han kanske har ont, men det behöver inte vara så. saker som att bocka, resa sej och backa kan vara det men d behöver inte vara så.

om han inte har muskler så att han orkar bära sej i form så kanske han tycker det e jobbigt och reser sej istället.

i somras hade min ponny väääldigt dålig galopp och medans ja tränade upp den lättade hon mkt fram, kändes lite som att sitta på en gunghäst.

men kolla upp om han har ont först.

Vad menar du med "på tygeln" att han kröker halsen/nacken ?

Det finns endel hästar med så usel halsansättning att de har svårt för att kröka halsen/nacken.

Är utbildad ridskolelärare! Men det var ju 15 år sedan.. :angel: eller 20. Men rider de flesta hästar jäkligt bra även hästar med problem. Brukar inte ha svårt att rida ponnyer av alla sorter i god form. (Deta är min dotters ponny!)

Ja, tänderna kan jag kolla! Förövrigt har jag kontrollerat hästen både med veterinärbesiktning och en equiterapeft.. eller vad det heter..

Ja, jag menar kröker nacken och har god kontakt och lydighet för ryttarens hjälper. Ja halsen passar inte direkt in på hästen den är verkligen jätte kort. En del av problemen kan ju förståss även sitta där.
Ok, vi har inte haft ponnyn så länge och jag har inte helt gett upp. Men jag har nog bara ett fåtal gånger mött hästar som knappt eller inte alls går att rida med krökt nacke. Aldrig någon ponny som andra misslyckas med i en mycket bra form.

Som sagt ...jag frågade inte för att vara elak. jag har aldrig sett dig rida....inte lätt att veta då!
:angel:Hur reagerar ponnyn om du longerar inspänd? Kan han gå i form då? Kolla att han inte är för trång mellan ganacherna då de kan få svårt att gå i form. Samma med korta tjocka halsar. Vad är det för ras?

Om ponnyn är bygg så, så kanske den helt enkelt inte *KAN* kröka nacken. Jag har sett ett antal såna ponnyer. Strunta i nacken och koncentrera er på bakbenen. Den kan vara "under hjälperna" utan att kröka på nacken. Lydighet och sånt sitter som sagt inte i nack-kröken !

Jorå såna finns det. Hoppar bra men eftersom ägaren är ointresserad/inte tillräckligt duktig så blir det ingen dressyr. Har aldrig sett hästen böjd i kroppen, när h-n svänger, så svänger h-n hela kroppen. Som en människa som snurrar runt hela kroppen istället för att vrida på nacken när den ska kolla bakåt.

Men vi får se hur länge ponnyn håller. :crazy:

Jag vet en ponny som absolut inte kan ridas i form, helt omöjligt t.o.m enligt en utav ridlärarna hos oss som ridit den för länge sen... Men den hoppar LA som ingenting :)

Kollade ponnyns tänder idag. Han hade lite ärr på båda kinderna men det var inte särskilt vassa kanter men de raspades. Ska pröva med nytt rakt äpplebett med D-bettringar så får vi se. Tänkte även prova med hackamore.
Får se om han blir bättre.

Jag köpte en c-poony som när jag fick hem henne hade sex starter i SM (som bäst en 3-plats) och det gick inte ens att rida lektion på henne...hon stannade och vägrade gå fram! Så det va bara att rida ut i sogen och "latja" (det går att träna dom i skogen oxå ju så klart!!!) Hon va ingen ideal-häst, men vi fick många placeringa :D
Min förra d-ponny behövde ENORM uppvärmning innan han slappnade av och gick på tygel! Kanske e din ponny likadan!?!
KRAM!

Ponnyn jag tävlar på mest har halsen långt ner mellan frambenen.
Kompis rider en häst som har svårt för att gå i form. Håller nu på att få henne att trampa under sig för att kunna gå uppåt i klasserna. Annars brukar det kunna bli problem med att hästen inte har tillräckligt tryck i bakbenen och river lätt, vilket den hästen redan gör i 0.90 och 1.00 klasser nu.
Ska man upp högre i klasserna har jag fått uppfattningen om att det är bättre med en häst som går i form.

Förlåt, nu kom jag visst i från ämnet lite. Bara lite spekuleringar...

han är väll inte rätt riden av dom som hade honom innan då? då har han ju inte dom musklerna och inte heller de möjligheterna att gå på tygeln. Lång träning är det enda som hjälper. När jag fick min ponny gick hon inte ett steg på tygel, nu går hon där som om hon alltid gjort det, men det har tagit tre år...

Hej!!
Testa med en gramantygel!!! Det kan vara så att den bara är oriden, och lossnar när den känner att den inte har nått val... Har en stor häst som är sån, väldigt hård o stel. Har förökt med allt... Hon går på tygeln, men släpper gärna stödet i svängar o sånt, då satte jag på en grammantygel och allt försvann!!! När hon känner att den är där, slappnar hon och får igång hela kroppen!! Rider oxå min d-ponny på det, för hon har inga problem att gå på tygeln men kan lätt bli ostadig. Hon trivs jätte bra med den!! Den ska ju inte kännas när hästen går i form, men så fort den "går upp"...
//fia

jag har en "hopponny" just nu han köptes som hopponny åt min bror för flera år sen utbildad LA/LA lätt FT.
vi har ridit honom upp i mvsb hoppning, jag i FEI dressyr o msvb FT på honom :) (ja han kan "gå på tyglen"

min Bponny som jag red in själv är mer utpräglad hopponny han har gått nåra SM i hoppning nu, när jag hade honom gick han La dressyr med vinst o placering "på tygeln" han har ett enormt undertramp av sig själv.

jag har ridit många fler "hopp"ponnier och har aldrig varit me dom att ingen kan jobba i rätt fom (läs på rätt sätt), även om det kan ta tid för vissa har varit väldigt stela pga ingen dressyr alls på väldigt länge.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama