Hoppbilder - teknik på häst och ryttare

Movitz

Trådstartare
Jag tänkte att om jag lägger upp mina bilder från träningen igår så kan ni väl kommentera hästen och ryttarens teknik? ;) :bow:
http://static.apberget.se/images/p/g/5db/5db9ecc46d68bf5495788c3127fddee3_640_480.jpg
http://static.apberget.se/images/p/g/a33/a33c104805667a849333812359422fab_640_480.jpg
5187b7059e1ebc63ec93d4a098481c0a_640_480.jpg

533d3d9c8edfbc5c497972788c803127_480_640.jpg

1203ad9ddf8fb66b7c7df8e5fd45c879_480_640.jpg

Sv: Hoppbilder - teknik på häst och ryttare

Hästen: Bra frambensteknik, sänker huvudet-bra.
Ryttaren: lutar sig lite mycket framåt.

;)

Tycker det ser jättebra ut!:)

Att jag följer med så mycket beror automatiskt på att hästen hoppar förbannat mycket med ryggen när hinderna ligger på 1.10 m och uppåt. Det känns som att man lättar helt ur sadeln och tex på kortet där vi hoppar 1.30 ser det ut som att jag har manken i magen :crazy: :D
Jag har svårt för de som verkligen lägger sig på hästen med mening och det är därför jag känner mig tvungen att försöka förklara ;)

I vanliga fall så ser det ut ung såhär
6cedc3dbb57fe8220b3555a64507ea74_640_454.jpg

Senast ändrad:

Bilderna från träningen ser jättetrevliga ut. Bra position, skänkelläge och blick. Du är följsam ger hästen utrymme att hoppa sprången mycket väl. Om man ska peta i detaljer kan linjen mellan mun och ambåge vara rakare,den är nu bruten i och med den höga långa mankamseftergiften. Särskilt på en häst som använder ryggen så väl i språnget kan det vara bra att följa med handen lite lägre, men det förutsätter att sitsen är stadig och att överlivet inte ramlar efter. ("Låt hästen själv ta så mycket eftergift som han behöver") För god inspiration kika på M. Ehning han är otroligt skicklig på att hålla position.
Ciao!

Tycker som de flesta redan sagt, bra sits och skönkel läge, försök att inte bryta linjen mellan hästens mun och din armbåge.
Hästen ser ut att ha bra kap i övrigt;) Vad är det för någon?

Tack för kommentarerna, jag ska tänka på linjen nästa gång och försöka följa med så som du beskrev :) :bow:

Valack f 95, är från början körhäst hos Nicke Pålsson. Var med om en olycka som har gjort att han inte går att köra nu, inte säkert iaf. Började hopptränas "på riktigt" för ung 2 år sen.
Efter Mozart 385
Under Fleur
UE Lester 591
Tyvärr inte min egen häst men han är helt underbar och har en stor personlighet! :)

men ååååh. ser ju att du är från umeå, men vem är du? :P haha.
jag tävlar också för umeå rf. och tränar för anna spencer (rider ponny)

Även om jag inte är hoppexpert kan jag ju se att hästen har väldigt bra teknik (: väldigt fin rygg teknik !!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar