K

_K_89

Hejsan!
Vilka bett är tillåtna att ha under lokala ponny hoppningar (L.D & L.C) ?
Har tyvärr inget T.R hemma så kan inte kolla upp de :(

Rider i dagsläget på ett slags kandar inte de raka utan de med en liten "böj" på mitten, men rider men tygel och kedja på henne p.g.a nerslippningar på tänderna. ( utb. tandläkare har rekomenderat detta) Får man tävla med det i ponny hoppningar eller finns det något "liknande" som man får hoppa på i ponny tävlingar?
Hon blir aningen stark när ett vanligt 3-delat kommer in i munnen igen å då rusar hon bara på.. ;/

Någon som har ett nytt T.R till hand å kan kolla upp detta vilka slags bett som är TILLÅTNA att hoppa på. ( gärna med en bild om ni har )

Mvh Karolin

Sv: HoppBett?

Tillåtna bett för ponny (helt i metall eller överdragna med gummi eller läder). Inga andra kombinationer är tillåtna.

* Oledat Pelhambett i syntet eller gummi, med deltatygel och kindkedja. (Ej ungponny)
* Oledat tränsbett rakt eller svagt böjt i metall, gummi eller syntetmaterial. Minsta tjocklek 0,9 cm. (Ej ungponny)
* Tränsbett med parerstänger
* Galoppbett
* Tränsbett
* Tränsbett med fasta ringar
* Ledat Pelhambett med deltatygel och kindkedja. (Ej ungponny)
* Oledat Thiedemanbett med kindkedja. (Ej ungponny)
* Pessoabett med en eller två 'nedre' ringar, med eller utan delta. (Ej ungponny)
* Tredelat bett med rund mittdel (ej platt)
* "Soft Hackamore" med korta skänklar, nosremmen ska anbringas ovanför nosbrosket. Hackamoret får vara max 20 cm från fästet för sidostycket till fästet för tygeln. (Ej ungponny)

Vad är det för bett du har? Ett rakt pelham? Kandar får man inte ha på ponnytävlingar.
Ett sådant?
500389.jpg

Sv: HoppBett?

Jag tycker det låter som om du har ett jaktkandar, vilket är ett tillåtet bett på ponny.
(eller så menar du ett Pelham med tungfrihet?)
Tygeln får dock enligt vad jag hört några säga nu på sistone INTE sitta i någon av tygelhålen, utan sitta i i hela bettringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hejsan! Idag var jag på min första hoppdebut! Gick absolut så dåligt man kan komma... Skulle hoppa LD och LD+ Och blev utesluten i båda...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 752
Senast: Lady_S
·
Utrustning Kortfattat: har ett halvblod 8år, hoppstam som jag främst tävlar hoppning på. Händer att han tävlar dressyr med. Tredelat går han på...
2
Svar
26
· Visningar
3 085
Senast: JasMiin
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 380
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025