Hoppar stort

Marvin

Trådstartare
Jag har precis börjat hoppträna med min foderhäst. Det är en stor och kraftig häst som hoppar bra, men vi tar det lugnt. Han hoppar stort även på små hinder, och jag hamnar väldigt lätt ur balans, vilket irriterar mig (och även honom).

Vad är bästa sättet att lära sig följa med i dessa stora språng?

Sv: Hoppar stort

Ju mer erfarenhet han får så kommer han nog inte att hoppa lika stort längre. Och när du kommer att lära dej att följa med i sprången när du har hoppat honom ett tag tror jag =)

Hästar som hoppar stort är ofta rädda om sig... det tycker att de måste vara en viss höjd över så att dem inte riskerar att röra bommen... Detta kan man tycka är bra men faktum är att har man otur, så kommer hästen när hindrerna höjs inte vilja hoppa för den tycker att det är för högt för att den måste vara en viss höjd över, som är för högt för att den ska klara hindret...

Nu är det ju inte alls säkert att det är så med din häst men jag tycker ändå inte att du ska uppmuntra hästen för mkt om den hoppar jätte högt över låga hinder.

För att hålla balansen tycker jag nummer ett är att sätta dig ner i sadeln när du börjar närma dig hindret och tar tag i manen :) På strömsholm dvdn finns det jätta bra tipps för god balans :)

Sätt upp ett litet hinder och ligg och rulla över det om och om igen som om det inte fanns. Du kan göra detta på volt om det är lättare att samla hästen då. Tänk inte på hindret utan galoppa bara över det. Då avdramatiseras hindret för er båda. Sitt lite i sadeln, trampa ner hälen, låt tån peka lite utåt och lägg ner händerna på mankammen för att stadga upp dig själv.

Lycka till!

Hoppa låga hinder måånga gånger, så ni båda nästan glömmer bort att hi hoppar, så det blir naturligt med andra ord. Gärna på volt, ca 2 hinder. Behöver inte vara högre än en upphöjd bom.

börja hoppa lägre hinder.
Be hästen att vänta, så han lär sig att inte hoppa så stort. Ta gärna mantag och sitter alltid lite framme med överlivet så du inte hamnar bakom sadeln över hindret.
Hoppa gärna "långsida, hopp, volt, hopp osv." om du fattar vilken övning jag menar ? xD
Mycket markarbete på små hinder!

Tack för tipsen!

Jag ska nog inte sitta mer framåt, jag behöver snarare lära mig att sitta tillbaka lite inför hindret. Förförra träningen hoppade vi svåra vägar över två breda men låga (40 cm) oxrar, han hoppade jättestort på dem, och stannade någon gång på andra hindret för att rädda mig som satt på trekvart. (Observera att vi är ett dressyrekipage).

Förra träningen gick betydligt bättre, och jag satt och kunde följa med mycket bättre än tidigare. Superkul var det! :bump:

Men ska absolut testa att på egen hand sitta och rulla över småhinder, behöver nämligen även träna min avståndsbedömning. :o

HÅLL I MANEN!!
Om din häst tar stora språng tyder det på att den inte är så hopprutinerad, den vill vara säker på att klara hindret felfitt men vet ej än hur mycket den behöver ta i. Det kan också bero på att den tycker det är väldigt kul eller att den är mycket rädd om sig!
Oavsätt så vill du att din häst ska fortsätta hoppa väl och tycka det är roligt! Är den inte så rutinerad är det extra viktigt att hästen känner att det är lätt och roligt! Hänger du inte med i sprången kan hästen tycka det är obehagligt och en känslig häst kan börja stanna, detta gäller ju inte alla men de blir en nagativ effekt på de flesta. Mitt tips är att ej sitta så tungt och tillbakalutad innan hindret utan att bara ha en lätt kontakt m sadlen och överlivet ska vara berätt på att förflyttas framåt. Ha kortare tyglar med en högre, mjuk och stadig hand närmre manen. Ta tag i manen i språnget så blir det lättare för dig att hålla balansen och hästen blir inte störd!! När du har vant dig kommer du kunna hänga med utan att ta mantag men de är väldigt bra att göra det i början så hästen för positiva känslor för hoppning :) Lycka till!

Vi vill gärna veta din fortsättning om våra svar blir till nytta!
Behöver du mer hjälp ta kontakt med en tränare, böcker och filmer kan också vara bra men en lärare är min största rekomendation!

Jag hoppar bara för tränare.

Tror egentligen inte att det är att han hoppar "för stort", utan att han bara är väldigt stor och det blir mycket kraft i sprången, som jag inte är riktigt van vid.

Har en häst som hoppar både stort och med jättemycket rygg. I början tog han i för kung och fosterland på markbommar men nu har han fått skutta mycket mer på småhinder och i takt med att han vågar lita på sig själv så lägger han inte samma kraft i språnget heller.
Lycka till!

Lägesrapport:

Pålle är supertrygg och rullar på, och jag hänger i så gott jag kan. Vi har nu flera gånger fått till språng där jag ser i förväg att vi ligger rätt, vilket är en stor framgång då jag tidigare alltid blivit förvånad när hästen hoppar av.
Idag hade jag en halsrem på, men det är lite svårt att få tag i den. Första språnget för dagen fokuserade jag så mycket på halsringen att anridningen, styrning och drivningen liksom försvann. Han hoppade ändå, och jag var nära att åka av. Skippade den sen, men tog i den några gånger när vi hoppade en trippelbarr, och det var nog bra.

Vi kämpar på!

Det är hur kul som helst!

Sista språnget igår, lång anridning på ett räcke, fick vi till skitbra. Med tränarens hjälp kom jag ihåg att räta upp mig, lyfta upp honom lite och han hoppade upp sig jättebra, och jag följde med. :bump:

Noterar att ett ponny-stigläder inte når runt hans hals... :angel:

Jag har en nybliven 5-åring som är lite likadan. Med henne arbetar jag på att hon ska försöka klara så mycket av hindret och avståndet själv, så när det är 3-4 galoppsprång kvar till hindret lägger jag bara ned handen och låter henne sköta det hela. Sedan brukar jag försöka tänka att hindret är högre än vad det är, för att förbereda mig på hennes 120-språng över 70-hinder. Men för henne har det blivit bättre ju mer hon hoppat, och hon kommer på att det blir jobbigt att hoppa jättehögt över varje gång.

Vi fortsätter hoppandet. Vi har även varit på fälttävlanskurs! :bump:

Men problem kvarstår: Jag faller framåt i landningen varje gång vi hoppar nåt lite större (och nu pratar vi ändå max 90 cm), eller får ett för stort språng.

Enligt tränaren på ft-kursen måste jag ha fram underskänklarna lite för att hitta balansen där. Finns det nåt annat jag kan göra? Det ser nog inte vidare snyggt ut när jag ligger framme på mankammen efter varje hinder. :crazy::p

Träna på att stå i lätt sits i trav samt lättridning där du sitter ner i ett steg sen står upp i två. När du klarar dessa övningar utan att hålla balansen i tyglarna har du bra skänkelläge och balans.

Kul att det går framåt!
Jag vet att jag är långsam med att räta upp mig efter hindret om jag kommit fel på det och är rädd att rycka hästen i munnen. Tror helt enkelt min hjärna är lite långsam att koppla, den förstår inte att vi redan är över hindret och att det inte hjälper att ligga på mankammen i 2 språng efter landningen :angel:
Tycker också det bli värre om jag hoppar ett ensamt hinder och inte har någon klar plan vad som ska hända efteråt, kommer det hinder till strax efter fokuserar man genast på det och rätar då automatiskt upp sig.
Slutligen, problemet har blivit mycket bättre med träning och åter träning.

Jag fick supersnygg sits och fick fram skänklarna av att hoppa utan stigläder. dock är det kanske inte något man vill göra på en häst som man har svårt att följa från början, men några enstaka småhinder utan stigbyglar vågar man sig kanske på :p

Det låter spännande iaf. Fast jag är inte alls säker på att jag skulle få fram underskänklarna. Snarare bak, när jag ligger framme på halsen och klamrar mig fast! :angel:

Idag dök det upp ett nytt problem: Han hoppar inte av när han ska, utan trampar om. Nån gång då och då händer det ju, både han och jag är ovana, men idag gjorde han det på nästan alla språng. Snygga kaninhopp blev det då... (som jag visserligen lyckades följa med i ganska bra!).

Hm, första tävlingen den 14 mars... Heja oss! :p

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 474
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 202
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar