Hoppar på tre ben

Fiorano

Trådstartare
Min treåriga JRT tik började för snart två månader sen att hoppa på tre ben stundvis. Alltid höger bak. Hon är annars inte halt och är lika pigg och alert som vanligt. Har varit på klinik och röntgat henne men inget är fel och veterinären kunde inte svara på varför detta uppkommit.

Ska jag bara gilla läget eller vad ska jag göra? Det ser rätt illa ut när hon studsar runt med ena benet bara hängandes:(.

Sv: Hoppar på tre ben

Tycker det är ett vanligt fenomen hos just JRT, har sett detta hos ett flertal
Orsaken vet jag inte

Patella upphakning kanske? ren gissning bara

Senast ändrad:

Många terriers går bara på 3 ben, antagligen någon avlastningsgrej. Mina terriers gjorde det också, men det var i stort sett alltid vintertid när det var snö.

Ett alternativ är en utökad undersökning. Röntgades ryggen?

Japp, hela ryggen+höft röntgades. Hon klämde och kände igenom knä och patella och allt satt fastt och inget visade tenens att hoppa ur.

Fär väl helt enkelt acceptera att hon gör så här:/.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Takire
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar