Hoppar över bommen i transporten!!? Hjälp!

M

mmmmmm

Min ponny har en gång tidigare hoppat över bommen i transporten, lyckligtvis hade vi då lånat ett boj släpp och vi kunde då losa bommen ute ifrån, men på vårt egna släpp kan vi inte de! Någon som har nått gott råd om de nu skulle hända igen, hur får jag henne tillbaka över bommen? Hon fick panik förra gången så de skulle vara omöjligt att gå in till henne. Är de någon som även har några goda råd för hur man på bästa sätt kan undvika att dom hoppar över? Vill verkligen inte vara med om att hon gör det ingen... Snälla hjälpa mig :confused:

Sv: Hoppar över bommen i transporten!!? Hjälp!

sätt fast grimsakftet ganska kort så hon inte kommer upp med huvudet för högt=kan inte hoppa över..
stänger ni dörren fram när ni e framme eller får hon stå och titta ut??

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Kanske kan du sätta upp ett sk hösegel... som täcker hela fronten, blir som ett naturligt stopp framåt.

Hej!

Jag hade också en ponny (massa år sedan) som alltid hoppade över bommen fram. I början hade vi en jättegammal transport som hade fast bom fram. Det var inte det lättaste att få ner hästen igen, men som tur var var hästen kolugn. Det slutade iallafall med att vi fick köpa ny transport med löstagbar bom...

Ingenting vi gjorde hjälpte. Jag försökte knyta grimskaftet jättekort, typ bara 5-10 cm, men det hjälpte inte. försökte sätta för i fronten, men hittade inget bra sätt att göra det på så det hjälpte inte heller. Varje gång hon hoppade över så hängde hon där och såg JÄTTENÖJD ut, hur lugn som helst!!! Men du kan ju alltid prova hösegel el.dyl. för din häst!!!!

I vilket fall som helst så blev det så illa att så fort vi fick stanna "för länge" i en korsning eller vid järnvägsövergång, fick jag springa ut och stå i transporten tills vi kunde åka igen, annars hoppade hon över bommen.
På tävling kunde hon inte stå i transporten alls, utan där fick vi gå och gå och gå och gå mina föräldrar och jag (eller hyra boxplats).

Denna ponny tävlades minst två tävlingar/månad upp till MSV A och vi åkte många långa mil för att komma till dessa tävlingar... Fattar inte att vi orkade...

Hoppas du hittar en lösning för dig och din häst, det är så himla jobbigt med "transportbomshoppande" hästar!!

Ett sätt är att helt enkelt ta bort bommen helt. Bind hästen där fram, och så finns det inget att hoppa över. Man får bara se till att vara lite försiktig när man bromsar, eftersom hästen inte kan luta sig mot bommen. Ha en kompis med så brukar de bli mkt lugnare. Lasta inte ur den andra först i början bara. Sen vänjer den sig nog.

Tack för alla svar! Var i väg och tävla i dag och lyckligtvis så höll hon sig på rätt sida av bommen!
Hon hoppar aldrig över bommen när vi framme på tävlingar, då stå hon cool lungt och då har vi fram dörren öppen och bakluckan lika så, dock är vi alltid en som passar henne om vi lämnar henne en kort stund så stänger vi givetvis fram dörren!
Jag binder henne alltid kort nu för tiden för att förhindra men har lyckas en gång att komma över ändå!

Är de någon som har nått bra råd att få tillbaka dom över bommen sen? Hört att om man öppnar i bak så går dom oftast tillbaka någon som har någon erfarenhet av de??

Att ta bort bommen är helt förkastligt om man skulle råka ut för en trafiksituation då man måste nödbromsa. Då har man inte mycket till häst kvar, beroende på hur fort det går.
Det allra bästa knepet för att lära en unghäst att åka transport på rätt sätt (dvs hålla sig på rätt sida om bommen) är att dels binda den kort, se till att bommen sitter så högt som möjligt och sedan sätta en halsring runt halsen som man surrar fast vid bommen. Då kan inte hästen ta sig över. Det kan hända att den tycker att det är lite obehagligt att sitta fast så i början, men de lugnar sig snabbt då de känner att de inte kan komma loss. Bäst är väl att tillämpa detta på yngre hästar som inte har lika mycket kraft.
I senaste Ridsport kunde man läsa om någon som höll på att tillverka ett "bälte" för hästar. Det skulle löpa över ryggen på hästen så att den inte skulle kunna resa sig och komma över, men är bara på prototypstadiet ännu, så det dröjer nog ett tag innan det finns på marknaden. Men det verkade vara en bra lösning!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 466
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross