Sv: Hoppar över bommen i transporten!!? Hjälp!
Hej!
Jag hade också en ponny (massa år sedan) som alltid hoppade över bommen fram. I början hade vi en jättegammal transport som hade fast bom fram. Det var inte det lättaste att få ner hästen igen, men som tur var var hästen kolugn. Det slutade iallafall med att vi fick köpa ny transport med löstagbar bom...
Ingenting vi gjorde hjälpte. Jag försökte knyta grimskaftet jättekort, typ bara 5-10 cm, men det hjälpte inte. försökte sätta för i fronten, men hittade inget bra sätt att göra det på så det hjälpte inte heller. Varje gång hon hoppade över så hängde hon där och såg JÄTTENÖJD ut, hur lugn som helst!!! Men du kan ju alltid prova hösegel el.dyl. för din häst!!!!
I vilket fall som helst så blev det så illa att så fort vi fick stanna "för länge" i en korsning eller vid järnvägsövergång, fick jag springa ut och stå i transporten tills vi kunde åka igen, annars hoppade hon över bommen.
På tävling kunde hon inte stå i transporten alls, utan där fick vi gå och gå och gå och gå mina föräldrar och jag (eller hyra boxplats).
Denna ponny tävlades minst två tävlingar/månad upp till MSV A och vi åkte många långa mil för att komma till dessa tävlingar... Fattar inte att vi orkade...
Hoppas du hittar en lösning för dig och din häst, det är så himla jobbigt med "transportbomshoppande" hästar!!