Hoppar mer än hästen!

Krockodil

Trådstartare
Jag hadde för några veckor sedan inte hoppat på säkert ett år utan focuserat mer på dressyren och utvecklats mycket där istället. Min sits har blivit väldigt stabil och rak mot vad den var förrut.

Men då till problemet. Jag provade då att hoppa för några veckor sedan och en kompis till mig filmade samtidigt. Jag tyckte det kändes okej, lite ovant vid höjderna men jag överlevde ;) Hon som filmade la en komentar om att jag verkar hoppa mer än vad hästen gör. Och när jag sedan tittade på filmen vart jag jättebesviken! Det ser verkligen ut som om jag hoppar mer än hästen!! Jag följer inte med hästen över hindret alls utan står rak som en fura i stigbyglarna hela vägen. :eek:
När jag sedan försökte focusera på sitsen nästa gång jag hoppade så kändes allt kaotiskt! Det kändes som att jag lutade mig framåt över halsen och stirrade ner i marken över hindret! (vilket jag då förmodligen gjorde!)
Och till råga på allt så är jag livrädd att knocka ansiktet i mankammen då jag gjort det tidigare och fick näsan spräckt så jag försökte hela tiden omedvetet att hålla huvuet borta från hästens hals i språnget! :cry:
Jag har sett på några hopplektioner att dressyrryttare verkar ha det problemet jag har?? Ridläraren brukar ropa "dyk med överlivet!" Men jag har ingen aning om hur jag ska praktisera det :confused:
Någon vänlig människa därute kanske har nått tips på hur kan kan börja om med hoppningen igen??
:crazy:

Sv: Hoppar mer än hästen!

Hoppa! Hoppa! Hoppa!

Ofta och lågt så du får en känsla för det. Tänk inte på sitsen i början utan var bara följsam.

Se till att du har lagom långa stigläder och en bra hoppsadel.

Sen undrar jag hur illa hästen hoppar om du fått näsan spräckt av manan i ett språng? Eller vad du gör med huvudet? ;) Har hoppar ganska många språng i mitt liv och aldrig varit nära manen med näsan vad jag vet!

Träna att galoppera i fältsits. Korta stiglädren, korta tyglarna så du får fram handen och sen ut och galoppera!

Ge det lite tid så känns det bra! Slappna av bara!

Ta tag i manen när du hoppar och försök vara nära hästen i språnget skjut gärna bak rumpan lite i sadeln i själva språnget. Sedan kan du testa att ha martingal så slipper du vara rädd för att bli knockad av mankammen ;)

Hoppa! Hoppa! Hoppa!

Ofta och lågt så du får en känsla för det. Tänk inte på sitsen i början utan var bara följsam.

Se till att du har lagom långa stigläder och en bra hoppsadel.

Sen undrar jag hur illa hästen hoppar om du fått näsan spräckt av manan i ett språng? Eller vad du gör med huvudet? ;) Har hoppar ganska många språng i mitt liv och aldrig varit nära manen med näsan vad jag vet!

Träna att galoppera i fältsits. Korta stiglädren, korta tyglarna så du får fram handen och sen ut och galoppera!

Ge det lite tid så känns det bra! Slappna av bara!

Haha! :rofl: Nej nej det var inte över ett hinder utan hästen stegrade och jag lutade mig framåt och vi möttes någonstans på mitten och PANG sa det :crazy: Så gick min näsa sönder :crazy:

Tack för tipsen! :banana:

Det är lätt att halka efter när man inte ridit på ett tag.
Det enda du kan göra är att fortsätta hoppa.
Du får därefter tillbaka känslan. Tar ett tag bara! ;)

Fick barn för två år sedan. Började rida ungefär ett halvår efter jag fått barn och ja..inget fanns kvar där..haha. Det tog ett bra tag innan allt föll på plats..kondis och allt. :D

Hmm.. jag skulle tipsa dig om att hoppa studs! Många hinder!
mellan 5-8 kanske.

du tvingar dig själv att titta framåt (alltså inte slå näsan i mankammen, hehe ;)) samt att man hamnar SÅ mycket ur balans om man inte rätar upp sig och bara följer med.

men gör det för en tränare, så h*n kan hjälpa dig! :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka