Hoppar inte på tävling

C

CarolineB

Hej! Tänkte be om lite råd om hur jag ska göra med min kära D-ponny. Hon är 8 år o har gått LA som 6åring, som bäst med ett nedslag. Men av ngn anledning började hon stanna, o har inte vart speciellt motiverad till att hoppa sedan dess. Hon kan varva hur fina hoppträningar som helst, då hon hoppar med sån otrolig bjudning, med andra där man verkligen får kämpa för att få henne över 80cm. Tävlingarna har ju inte heller gått ngt bra, hon hoppar ofta fint på framridningen för att sedan helt "dö" när hon kommer in på banan. O då vill hon knappt gå ifrån ingången. Jag har försökt undersöka alla möjligheter till varför hon gör så. Hon är kollad hos veterinär iår o de hittade ingenting. Förra året gick jag ner i klasserna o hoppade LC,LB lokalt. Ibland gick det, ibland inte. Har funderat på att omskola henne till dressyrhäst, eftersom hon har bra gång.

Vad tycker ni jag ska göra? Är det lönt att fortsätta hoppningen med henne? Ska jag be ngn annan rida henne? Hon gick väldigt bra som 5åring ska jag väl tillägga, med flera felfria LB o inte ett enda stopp!.

Tacksam för råd!

Sv: Hoppar inte på tävling

Hejsan.
Vi hade en B-ponny som hoppade på träningar men inte tävlingar, det visade sig att han hade ont. tycker du ska göra en mycket noggran undersökning på din ponny hos vet. Även fast ni gjort det skadar det inte att göra det igen.
Sen kanske den har tröttnat på att hoppa? Låt den göra något annat i några månader, gö inte så mycket som att titta på ett hinder, du vet väl själv hur det är att göra något man inte vill? Skola om till dressyr beror ju på dig åxå, tycker du det är kul? Varför inte försöka med fälttävlan, då får ni ju göra mycket olika saker och det kanske blir roligare för din ponny.. tycker absolut ni ska pröva fältt. många hästar tycker det är mycket roligare!;)
Hoppas du fått några tips iaf.
Lycka till till er!
kram

Har ni prövat med att ha en paus? Många hästar får tillbaka gnistan om de får vila från hoppningen ett tag.
Jag hade en ponny som kunde vara lite jävlig ibland. För henne handlade det bara om att hon var lat. Vi brukade ordna sk. träningstävling (åkte iväg till ny plats och gjorde precis som på tävling för att lura henne, vilket hon gick på). Segade hon till eller stoppade gick jag på henne med spöet några gånger (liksom för att markera, detta får man inte göra på tävling) och oftast skärpte hon till sig när jag red an igen. De riktiga tävlingarna efter hoppade hon alltid ruskigt bra (mvs b-nivå) med egen bjudning. Det hon behövde var en kick i arslet för att inse att hon måste jobba lite själv ;)
Men jag tycker INTE att du ska pröva det här som första metod. Kolla igenom hästen en gång till. En häst i stallet betedde sig liknande som din, gick för det mesta bra på träningen (ibland jättedåligt men mest bra) men vägrade ut sig i LC (gick LA annars). Det visade sig att den hade kotledsinflammation.

Men kolla upp hästen en gång till, låt de ta en paus (ev. bara från hoppningen eller allmänt lite lugnare ridning) och börja sedan med lite lättare hopptävlingar när ni är igång igen. Pausen kan vara ca 1 månad eller mer. Ta hellre lite extra när du ändå låter henne vila. Om det fortfarande inte fungerar kan du testa träningstävlingarna om du tror att det är det som kanske är problemet. Vill hon fortfarande får man kanske helt enkelt inse att hon inte vill vara hopphäst. Träna och tävla lite dressyr istället och se vad som händer, hoppa kanske en gång i månaden eller varannan vecka lite lågt.

Min häst ville inte hoppa, hon vilade ifrån hoppningen i ½ år och nu så hoppar hon..(fast kan nog säga att hon är lite vrång nu bara ;) ) men annars så har hon bättrat på sig nu :)

Finns nog olika anledningar till att hon inte hoppar, kan bero på att hon har ont någonstans (kanske stel så att det blir svårt att hoppa), att hon har tröttnat på att göra samma saker (dvs hoppa).

Testa på något annat med din häst, hon kanske vill ha mera fart vid ridning, varför inte testa på gymkhana eller något :idea: de brukar det flesta hästar tycka e roligt. Jag tycker nästan att det verkar roligare än hoppning :angel:

Min gamla ponny var precis likadan, han kunde hoppa 130 på träning för att sedan vägra ut sig på 80 på tävling.
Det enda du kan göra är att låta henne vila från hoppningen ett tag och se om gnistan kommer tillbaka. det gjorde jag med min och han vann första hopptävlingen vi kom ut på sen :)
lycka till :bump:

Skulle kolla upp henne hos veterinär i första läget. Tycker jag träffat på många fall där hästen/ponnyn slutat hoppa pga kotledsinflammation båda fram! :crazy:

Visar det sig att det inte är ngr fel på pållen så låt henne vila från hoppningen ett tag. Ut i skogen raca och ha kul, så brukar gnistan återkomma tids nog! :bump:

Säger som de andra, om hästen är frisk ge henne en lååång paus. varför inte släppa henne på bete i sommar och låta henne slippa se så mycket som en ridbana på hela sommaren.
Tulta runt i skogen och mys istället. Ibland kan hästen behöva lite andrum och låta allt den lärt sig sjunka in innan den kan lära sig nya saker. :smirk:
Och bara för att man släpper den på bete behöver man inte låta den tappa kondisen helt. Det är ju inte själva ridningen den verkar vara trött på;)
Lycka Till

Jag kollade henne hos systrarna Olsson för 2 månader sedan o de hittade ingenting. De tränare jag frågat tror inte att det är ngt fel på henne eftersom hon hoppar så väl.

Spö reagerar hon överhuvudtaget inte på. Får tillägga att hon är en väldigt bestämd dam med mycket, mycket starkt psyke.

Nu i vintras vilade hon en del, 2,5 månader utan hoppning o då var det mest uteridning som gällde. Första gången efter det gick hon jättefint, o var hur pigg som helst! Men tyvärr gick det ju över efter 2-3 hoppträningar:(

Hur ofta hoppar du i vardagen?

Om hon tyckte det var kul efter en lång vila och var fin - så borde det bero på att hon helt enkelt är less på det, eller hur? (Om ni nu kollat henne och det inte är något fel på henne.)

Testa nya saker. Strunta i träningarna hemma, åka bara på ett fåtal tävlingar. Hoppa så lite som möjligt och när du hoppar gör det kul. Inte en hel jobbig träning. Hoppa korta pass med få språng.

Åk och tävla bara en klass.

Byt ryttare.

Hästar är kluriga, och det är inte alltid lätt att förstå vad de vill!

Jag tränar hoppning varannan vecka, o de träningarna brukar inte vara så tuffa. Annars försöker jag att inte träna/tävla hoppnig så mkt...

CarolineB skrev:
Jag tränar hoppning varannan vecka, o de träningarna brukar inte vara så tuffa. Annars försöker jag att inte träna/tävla hoppnig så mkt...

Om jag var du skulle jag sluta träna så ofta, det är nog så att hästen tröttnat på att hoppa, eller åxå vet den om att den slipper hoppa mera om den vägrar 3 ggr på tävling..
tycker du ska lugna dig me träning ett tag, kanske 1-2 mån. rid bara i skogen. inge hoppning! Har den inte ont någonstans har den nog bara tröttnat. Berättar hur det går:)

ut o raca i skogen o börja me dressyrträning..efter nån vecka börja me att hoppa i skogen över kvistar, diken allt du hittar..
prova på fälttävlan

Jag har exakt samma problem som dig, fast med min stor häst hon hoppade altl och inget hinder var för högt samt att hon blev tagen långsamt upp i klasserna.
Hon började stanna på tävlingar.
Hon blev även avstäld ett tag, samt hoppades inte. Men det hjälpte inte.
Hon fick senare gå lite terräng hoppning och det tyckte hon var riktigt kul. Men det hjälpte inte när hinderna på tävlingsbanan kom upp på 1,20.

Hon blev sedan löshoppad två gånger inan hon blev dräktig. 2:e gången på löshoppningen så var hon förändrad, mot det bättre och tog hinderna på ett helt annat sätt och tvekade inte en sekund när hindret komm upp mot 1,40 (vilket hon gjorde vid första löshoppningen, där hon bla saktade av och stannade innan hon var framme vid hindret. Och sedan andra gången hoppade det något motvilligt och var lite tung i landningen.
Detta var då förra året, nu har hon fått sitt föl, senare i år ska hon börja löshoppas igen och se om jag kan bygga upp hennes förtroende för hinder igen, för jag tror att det är där felet ligger, och är osäker på sig själva och vad hon klarar och känner (jag har en teori varjför hon är som hon är, och min löshoppnings tränare har samma teori och det var innan hon fick höra att det var just det jag med trodde, men det är för långt att dra här just nu).

Men skulle löshoppningen inte fungera så hon kan bli hopphäst igen, så ska hon bli kör häst, för där är hon med talangfull!

Jag kollade henne hos systrarna Olsson för 2 månader sedan o de hittade ingenting. De tränare jag frågat tror inte att det är ngt fel på henne eftersom hon hoppar så väl.

Vad var det som det kollade på henne?
Mer än bara hält undersökning?

Om det inte är gjort, så borde du göra en hälsoundersökning på hela hästen, blodprov, genom känning av hela hästen osv.

Jag tycker inte jag hoppar henne så mkt alls. Var fjortonde dag är väl inte mkt?!

När de kollade henne så kände de igenom hästen, böjprov o så vidare. Men de gjorde dock inget blodprov.

Fälttävlan har jag testat med henne, men där är hon alldeles för tittig o vill inte gå ifrån de andra hästarna.

Det kan nog också vara en lite makt grej här också. Eftersom du säger att det blir så på tävling eller när hon ska gå ifrån andra hästar. Hon accepterar nog inte dig som sin ledare, och därför kan det bli så. Om nu hästen är frisk.

var 14:e dag är inte så ofta nej.

jag skulle ta det lugnt och låta bli att hoppa på ett tag. När man rider LA som 6-åring och de går ganska hårt finns det möjligheter att de tröttnar. Inget illa menat att du har ridit ponnyn för hårt eller nåt, men jag skulle iaf bara rida dressyr, rida ut lite och rida lite markarbete, kanske hoppa någon träning då och då men ta en paus från tävling...

Ska man vara med på ungponnychampionat o liknande så rider man LA när de är sex år.

Du säger att hästen är uppkollad och utan anmärkning det är en bra början.

När problem som dessa börjar hopa sig är det lätt att det sätter sig i huvudet på ryttaren. Jag tycker du ska låta hästen få en paus under några veckor och sedan kanske testa med en annan ryttare på låga höjder där det är enkelt för både häst och ryttare och se vad som händer. En gammal kompis till mig hade en häst som hon aldrig fick runt en tävling och knappt ens in i ridhuset påvare sig träning eller tävling. Hon överlät den på mig att tävla och vi kom in i både ridhus och kvalade oss vidare inom V-75 hoppet med idel dubbelnollor och begåvningsmässigt i ridningen skilde inte mycket mellan mig och min kompis men attitydsmässigt skilde det hästlängder. Ibland finns det enkla lösningar på till synes komplicerade problem:)

Blod prov är mest för att kolla så att hästen inte har någon infektion eller brist på något i kroppen, kan vara bra att kolla upp! Infektion kan de flesta kliniker kolla på plats, medans en analys på brist eller liknande måste skickas i väg.

Jag tycker du ska kolla hur hästen beter sig när hon löshoppas, hur hon jobbar på de lägre hinderna samt hur hon jobbar på de högre hinderna. Kanske du kan hitta någon ledtråd där! Filma gärna löshoppningen så man i lugn och ro kan sitta och titta och se hur hon jobbar.
kanske briskter hennes eget förtroende, kanske är det något som du som ryttare gör, vem vet!?

Det kan även vara så att du kan ha tagit din ponny för fort upp i klasserna att ponnyn mentalt inte har hunnit med. Det är lätt att gå för fort fram med en talangfull häst.
Obs att det är bara tankar jag har, inga anklagelser mot dig!

Jag tycker inte hellar att 2 ggr i månaden är mkt, många hästar hoppas 1 gång i veckan.

Det "roliga" är att det du skriver högst upp stämmer så väl med min, dock gick hon i princip alltid nolla, blev dock halt först som 6 åring (på våren), sedan som 7 åring. Ett tag där efter började det strula mer och mer på tävlingarna. Men träningarna och framhoppningarna gick alltid super!
Både jag och min löshoppninga tränare tror att hon förknippar smärtan från när hon var halt till att hoppa och då förmodligen till tävlingsbanan då ev hältan kan ha uppkommit där!
Hon har även blivit ytterst petig med att hon måste komma 100% rätt avstånds mässigt på ett hinder, annars så hoppar hon inte.

Hur är ditt sto, är hon känslig för att hon river något hinder, hor hon kommit fel på något hinder på senaste tiden så att hon har krachat i det. Hur petig är hon med att komma rätt på hindret.

Försök att gå igenom allt och plocka ner detaljerna i små bitar, kanske finner du svaret, kanske inte.

Som sagt mitt sista alternativ på min pålle är just löshoppningen, kan inte det fixa så att hon kan börja tävla de lite högre klasserna igen så får hon tävla plutte klasser, lite lätt fältävlan och börjas köras lite mer, bli mamma fler gånger.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 096
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka