Hoppar inte på tävling

Sv: Hoppar inte på tävling

Känner igen problemet.
Har också ett ponnysto 8 år som hoppar gärna på träning o framridning men sen inne på tävlingsbanan stoppar hon när när det är hinder som hoppas i riktning från de andra hästarna.
Jag anser att det är en surmärr o tränaren säger det också.
Det är ju jättekul att springa runt med de andra på framridningen o träningarna varför ska man då gå ifrån dom o hoppa själv inne på banan, särskilld när det är hinder "ifrån" dom andra.
Alla hinder mot ingången går med flygande fart.

Hon är kollad av vet o ET o hur frisk som helst men en märr med mycket humör i stallet. Dominant men ganska okompliserad att rida.
Vid brust är det inte heller roligt.
Värst är det på innomhustävlingar och på våren. sen brukar det bli bättre under sommaren, särskilt när det är hästar runt hela banan, då är hon ju liksom kvar blad dom.

det är nog samma problem, att hon är ledaren över dig vid vissa tillfällen!

hon kanske inte är en hopphäst.
eller så behöver hon en paus.
eller så är hon skadad.
eller så är hon nonchalant.

eftersom det endast händer vid tävling, och hon var kollad och hon hoppar på träning, så kan det troligen vara så att hon inte är bekväm med tävlingssituationen och springer hellre ut än att göra jobbet, kan vara nonchalans ja!

Hade en D-ponny för några år sedan som var likadan. Hon hoppade som en GUD på framhoppningen och taktade och höllt på. Många trodde att hon var en unghäst (men hon var då ca 16 år).......när hon sen kom in på banan så slocknade hon totalt. Vi förstod inte varför och blev såklart jätteledsna då hon hade verklig kapacitet. Hästen blev genomgången och besiktigad av vet. u.a. Något år senare visade det sig att hon hade dold spatt. Med stor sannolikhet har det varit detta som spökat - sorgligt bara att vi inte fick reda på det i tid, men det var ändå konstigt att hon gick så himla bra på framhoppningen samt även på träning??? Ja ibland kan det vara svårt att veta varför hästar inte vill hoppa, men min teori är i alla fall att allra oftast är det något fel på hästen OM den hoppat innan och sedan börjar med att vägra.

Jag har haft precis samma problem med min d-ponny.
Efter tappra försök i ett år så gav jag upp.. Han fick sin vanliga vintervila i en månad.. Satt i gång honom väldigt lugnt och var bara ute i skogen och hade det kul. Efter några månader började jag hoppträna en gång i veckan.. Bytte bett, bytte tränare.. Och nu går det hur bra som helst!!!!
Tränarbytet var det bästa jag kunde ha gjort.
Något jag också insåg var att min vilja inte var den bästa.. och inte mitt självförtroende heller.. Så en liten paus behövde vi båda två.

Jag började sedan tävla efter 5 månader och har haft rosett med mig hem från varje tävling sedan dess.. Kanske också ska säga att jag tävlar bland stora hästar upp till 1,10 än så länge.. Och han tycker det är mycket roligare på dessa tävlingar än på ponny.
Jag ser till att inte hoppa för mycket på banan, utan vi hopptränar en gång i veckan och kanske tävlar varannan helg. Övriga dagar kör jag en väldig allsidig träning, klättrar, konditionstränar, långa skritturer mm..

Ett tips! Terräng träning brukar det flesta hästar älska. Det gör vi minst 1 gång i månaden och man kan nästan se hästen lysa efteråt.

Hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig och din häst!!!

Kanske kan tilläga att vi vann den 3 första tävlingarna vi var ute på sen =)

CarolineB skrev:
Ska man vara med på ungponnychampionat o liknande så rider man LA när de är sex år.

Tyvärr så är det många hästar som inte är mogna för det. Personligen tycker jag att man börjar träna många hästar för tidigt och för hårt för att dom ska vara med på unghästchampionat.

/jag som precis börjat hoppträna min 5-åring (D-ponny) för ett par månader sedan 50-60 cm.

Jag tycker du ska låta bli att hoppa ett tag och sedan ska du ta hjälp av en riktigt skicklig ryttare som kan ta henne på tävling några gånger. För mig låter det som om hon testar dig lite grand, kanske i kombination med att hon har lessnat lite. Ställ inte av hästen utan gör andra (roliga) saker, kanske hoppa terränghinder som någon föreslog. Och var noga med att det är du som bestämmer. Hästen ska inte få göra som den vill.

Lycka till!

Hästen din har väl tröttnat, brukar bli så om man går för hårt fram. Säger som alla andra, ge henne en lååååång paus! Kanske betäcka henne? Om du har möjlighet då. Ta sen hjälp av en erkännt duktig tränare och bygg upp henne långsamt, utan att stressa. Eftersom hon har varit bra kan hon säkert bli bra igen.

Min ponny (kat C) är nästan likadan. Köpte han som 6-åring och då hade han inte gått något. Jag började hoppa lite smått och hoppade felfria L:B er med placering.

Men nu kan han gå super på vissa tävlingar (L:B) och vi placerar oss, men vissa tävlingar vill han inte alls, fastän han går verkligen jättebra på framhoppningen. Stannar aldrig där.

Vi har veterinärkollat han i rygg och ben och det var u.a.

På träning går han också jättebra. Hoppar upp mot 1.10-1.15 med lätthet, men det är inte på den höjden vi brukar träna, brukar ligga runt 1.00 på träningarna. Har löshoppat han för löshoppningsdomare 1.30 (1 gång).

Grejen med min ponny är att från början gick han utan att jag behövde rida speciellt, jag liksom gled med. Nu efterhand när han fått bättre självförtroende i sig själv och så vill han visa vem som bestämmer. Man måste verkligen rida! Jag tror det hela kan handla om vem som verkligen bestämmer.

Han är dessutom "tittig" och om han inte tävlar på ca 3 veckor går han oftast inte bra, utan med honom måste man ut, ut och ut och tävla och visa han. Ju mer han blivit hoppad desto mindre tittigare blir han och ju bättre går han på tävlingen ! :crazy:

Ja, min dam är också väldigt bestämd av sig... o jag tror nästan hon förstår att inne på banan räcker det att hon stanner 2 eller 3 ggr o sen får hon gå ut... Tyvärr=/

Är ganska övertygad om att hon har ont någonstans. Har ni kollat sadeln? Kan mycket väl vara där felet ligger. Om jag vore du skulle jag ta ut en massör som kollade igenom henne. Dom kan hitta spänningar som inte vet upptäcker. Det kan tex vara tänderna som spökar, och som ger låsningar i musklerna i bakdelen. Låter konstigt, men faksikt sant.
enn anna orsak kan kanske vara att du blivit lång, och att det stör henne? Ofta om det är något problem visar det sig först endast vid tävling, och träningarna går hur bra som helst.

Kelda skrev:
Är ganska övertygad om att hon har ont någonstans. Har ni kollat sadeln? Kan mycket väl vara där felet ligger. Om jag vore du skulle jag ta ut en massör som kollade igenom henne. Dom kan hitta spänningar som inte vet upptäcker. Det kan tex vara tänderna som spökar, och som ger låsningar i musklerna i bakdelen. Låter konstigt, men faksikt sant.
enn anna orsak kan kanske vara att du blivit lång, och att det stör henne? Ofta om det är något problem visar det sig först endast vid tävling, och träningarna går hur bra som helst.

Men om hästen hoppar hur bra som helst på framhoppningen då och kan ibland gå hur bra som helst på banan ?

Till mig säger folk att det ligger i psyket :/

En rutinerad tävlingsponny vet att när hon kommer in på tävlingsbanan är det 12-13 hinder, eller ännu mer som ska övervinnas, och det kommer att göra lika ont varje gång. På framhoppning och träning hoppas oftast inte lika många hinder i följd, utan man hoppar lite färre i taget, och så pustar lite emellanåt. Ponnyer är envisa, och vill inte ge ipp i första taget. Vår hopptränare sa också till oss att det satt i huvudet på ponnyn, och sen upptäckte vi att han hade ont i ryggen. Behandlade det, och nu hoppar han som en gud. Men tränaren tror fortfarande att det var något ryck han fick och inte ville hoppa. Att han hade ont trodde tränaren inte hade med saken att göra. Men det tror vi.

Okej men eftersom hästen har kollats i rygg och ben u.a anmärkning så verkar det konstigt.
Dessutom går min ponny " som en gud" på vissa tävlingar å vi placerar oss i t.ex en L:B med L:A omhoppning.
och hemma på banhoppnings träningar och clear rounder på LA höjd går han runt lätt och felfritt, min tränare säger att ja ska ut och hoppa så han får mer rutin och vänjer sig vid "tittiga" saker :/

Det skadar väl inte att åka ut och träna på tittiga hinder, men mitt tips är ändå att låta en massör kolla upp ponnyn. Vår ponny var också kollad av veterinär, som inte kunde hitta något fel, men massören hittade djupt liggande spänningar i bakdelen. Jag brukar råda alla som har hästar som börjar stanna, att kolla sadeln och ta ut massör. Hitta massören inge fel, är det ju ändå inte bortkastade pengar, för en massage är ju aldrig fel för hästen.

Kelda skrev:
Det skadar väl inte att åka ut och träna på tittiga hinder, men mitt tips är ändå att låta en massör kolla upp ponnyn. Vår ponny var också kollad av veterinär, som inte kunde hitta något fel, men massören hittade djupt liggande spänningar i bakdelen. Jag brukar råda alla som har hästar som börjar stanna, att kolla sadeln och ta ut massör. Hitta massören inge fel, är det ju ändå inte bortkastade pengar, för en massage är ju aldrig fel för hästen.

Min ponny är kollad o de hittade inget fel på henne.

På våra hoppträningar brukar vi avsluta med att hoppa en bana på kanske 8 hinder eller ngt sånt. Då är det aldrig några problem?

Så jag tror att hade hon haft ont skulle hon inte hoppa så bra som hon gjorde på framhoppningen o träningarna

Ok, du gör som du vill. Men jag är fortfarande övertygad om att det är något som inte står rätt till. Det är sällsynt att en ponny plötsligt ändrar beteende utan vidare, och bara blir "dum". Det finns oftast en bakomliggande orsak. Vår sadelmakare sa en gång att hon skulle kunna hjälpa 75% av alla ponnyer som är ute på tävlingar och plötsligt börjar vägra ut sig. Även om du har en inpassad sadel, så ändrar hästen sig. Idealet enl sadelmakaren är att justera sadeln var 3:e månad, men det är knappast realistiskt, men en gång/år, är rimligt. Speciellt om man har problem.
Att den hoppar på träning är inte alls konstigt. Det är inte samma förhållanden som på tävling. Fråga vilken rutinerad hästveterinär som helst. Har hästen något som stör, visar det sig först endast vid tävling, så länge det inte gör hemskt ont. Träning och framhoppning är något helt annat. Detta gäller speciellt för ponny eftersom dom är väldigt envisa och inte vill ge upp. Detta har jag sett exempel på MÅNGA gånger.

Kelda skrev:
Ok, du gör som du vill. Men jag är fortfarande övertygad om att det är något som inte står rätt till. Det är sällsynt att en ponny plötsligt ändrar beteende utan vidare, och bara blir "dum". Det finns oftast en bakomliggande orsak. Vår sadelmakare sa en gång att hon skulle kunna hjälpa 75% av alla ponnyer som är ute på tävlingar och plötsligt börjar vägra ut sig. Även om du har en inpassad sadel, så ändrar hästen sig. Idealet enl sadelmakaren är att justera sadeln var 3:e månad, men det är knappast realistiskt, men en gång/år, är rimligt. Speciellt om man har problem.
Att den hoppar på träning är inte alls konstigt. Det är inte samma förhållanden som på tävling. Fråga vilken rutinerad hästveterinär som helst. Har hästen något som stör, visar det sig först endast vid tävling, så länge det inte gör hemskt ont. Träning och framhoppning är något helt annat. Detta gäller speciellt för ponny eftersom dom är väldigt envisa och inte vill ge upp. Detta har jag sett exempel på MÅNGA gånger.

Jag kollar henne hos en sadelanpassare varje år så där kan inte problemet ligga.

Men om hon har ont någonstans varför hoppar hon så bra då? Min lilla fröken har nämligen mkt bra teknik o hoppar upp sig fint med ryggen. Det borde hon väl inte göra om hon har ont?

Fast... det spelar ingen roll nu, för nu står hon i en sjukhage:( , visserligen pigg o så men ändå. Hon fick fång för ca 3 veckor sedan, trots att hon inte är det minsta tjock:( Så jag får väl se hur hon fungerar när jag sätter igång henne igen. Nu får hon iaf en paus från allt vad hoppning o ridning heter...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka