Hoppar i undertempo...

Lollan

Trådstartare
Jag har ett stort problem i hoppningen som gör att jag rider för sakta. Grejen är att när jag tycker att jag rider helt normal hopp-galopp så går det typ hur sakta som helst, när jag kollar på videon efteråt. Sen har jag också ett problem som gör att när jag kommer in till ett hinder och ser att jag ligger fel får jag typ panik och börjar nappa med händerna, och så blir allt bara dåligt, och oftast om det blir så så hamnar vi nära hindret... Det är inte såhär med bara en av hästarna, utan det är nästan exakt likadant med bägge två, enda skillnaden är att den ena är lite mer framåt än vad den andra är.
Det kanske är lätt för er att bara säga ; det är väl bara att rida fortare, men när jag håller det tempot så känns det så okontrollerat och som att vi kommer intill på långa språng... Jag är inte rädd för att rida fort eller så, men däremot är jag nog innerst inne rädd för att det ska se okontrollerat och dåligt ut...
Är det nån som har tips på hur jag ska jobba bort det här?? (om nån nu fattar nåt av det jag har skrivit...)

Sv: Hoppar i undertempo...

Haha jag gör precis samma sak!
Man får helt enkelt ta sig i kragen och försöka att få lite mer "spinn" i galoppen. Jag lovar, det kommer inte se okontrollerat ut ;) Precis som du beskrev, att man får lite panik om man inte ser ett avstånd och börjar plocka istället för att försöka hjälpa hästen, har jag också gjort. Många gånger :D

Men jag börjar faktiskt komma ur det lite nu :) (Har en mamma som är väldigt envis, så jag kommer inte undan) :angel:
Det gäller försöka ändra inställning och våga rida framåt på ett avståd istället för att backa av från det. Träna mycket med galoppbom framför hinder och lätta de sista galoppsprången så att du inte kan ta det där sista.

Det är inte lätt att komma ur det, för det blir nästan som en reflex att "ta ett till" för att det känns säkrare på nått j*kla vänster :crazy:

Hoppas att du kommer ur det! :)
Lycka till!

Har lite undertempo problem jag med....:P Men så fort jag försökte lägga upp tempot hamnade hela hästen i handen. Har nu bytt bett och tränar en massa styrka så hon ska orka hålla ihop sig, å d har blivit bättre. Men ibland faller jag tillbaka i gamla banor...

Hade problem med avstånd förut. Jag red på lite för mkt ibland, jag hade svårt å avgöra om det skulle in ett extra eller ridas på lite. JAg löste det genom att titta upp i himmlen i när jag red under en sommar, då lärde jag mig att lyssna lite mer på hästen, så vi sammarbetar mera. Men hästen är en fegis på höjder så är det lite högre litar jag inte riktigt på henne och kommer vi fel så "fryser" jag lite ibland och förväntar mig nästan att hon ska stoppa...
Men det blir bättre och bättre, och kan jag lägga upp tempot hoppar hon bättre och då blir det mindre stopp.

jag vet inte riktigt hur du ska göra för att lägga upp tempot. Jag bestämde mig bara en dag, gick och funderade på det i en vecka och sket i att det kändes lite ovant och nästan okontrollerat. jag tror att det är mkt en vanesak, det är klart att det känns mer kontrollerat när man kommer i kort, lite långsam galopp. Det gäller nog mest att bryta vanan tror jag:P

det gäller att ha bra tryck i galoppen och rida hästen mellan skänkel och hinder så hästen själv backar av och hittar avståndet.
huvudsaken är inte hur fort det går utan hur stark och jämn galopprytm man har.

Har haft precis samma problem. Tempot blev bättre när min tränare upptäckte att hästen hoppar mkt bättre när jag står i lätt sits, då kom det bättre tempot automatiskt. Det där att man noppar i tyglarna och ska försöka "rädda" situationen har jag helt jobbat bort genom att vara cool och lita på hästen! Är man inte helt säker på att man gör rätt är det bättre att överlåta det till hästen som oftast fixar det själv. Nu är det snarare så ibland att jag tycker att han ska gå av hur stort som helst.

Använd dig av galoppbommar.
4-5 st före hinder så att du känner rytmen.
Ta ev lite mantag och ge dig tusan på att sluta "noppa" med tygeln.

Det är lätt att rida "föör" kontrollerat.
Man ska ha koll på varje galoppsprång och vara i balans så att man kan länga och korta galoppsprången men man ska inte sitta och "fegrida" för att det ska se prydligt ut.
Snart har du kanke en häst som går i lite fyrtakt och inte tar för sig i galoppsprången.

En annan bra sak är att ha 21 m mellan hindren och däremellan lära sig att räkna galoppsprång.
Ska det vara 5 språng så får du rida framåt på det.
Detta är en även en lite avstämning där du kan se hur måna språng du får in och i vilket ev. undertempo du ligger i.

Jag vet PRECIS hur det är. Jag känner igen mig så väl i din beskrivning. jag tycker verkligen själv att det känns bra, men när jag tittar på videon så ser jag hur sakta det går. Min tränare är på mig om att lägga upp grundtempot och när det går fortare så hoppar hon visserligen bättre (händer att jag får stopp när jag rider i undertampo, efersom jag lägger henne för kort) men det känns slafsigt, okontrollerat och ryckigt.

Jag tror att vändningen kom för mig förra veckan. Skulle tävla för första gången på flera år på lördagen, var i ridhuset på fredagen för att hoppa lite titthinder (vilket min madam gärna stannar på...) och hon började stanna. Och stanna. Och stanna. Jag var såklart toknervös och kände att allting kommer gå åt helvete osv... Då sa min stallkompis lite försiktigt att "Du kanske borde ha lite mer galopp emot" och jag snäste väl nånting halotrevligt "jag vet!" tillbaka, eftersom jag egentligen vet var felet ligger men fegar ur lite eftersom jag just börjat komma över min hoppskräck.

I alla fall så red jag på mer framåt och hästen hoppar såklart kanonbra, allt jag behöver göra är att rida framåt och låta henne sköta jobbet, jag behöver inte fippla till det för henne.

Lördagen kom, hästen kändes kanon på framhoppningen men vi fick ett stopp inne på banan + TIDSFEL. Antagligen pga stoppet men jag blev så sur, jag ska inte ha några jäkla tidsfel. Så i nästa start red jag på framåt utav bara helsike och så fin hästen kändes! Dom där tidsfelen var det som behövdes för att JAG skulle inse att man måste rida framåt. Behöver jag tala om att jag tackade min stallkompis efteråt och bad om ursäkt för min otrevliga ton...?

Ska hoppträna igen i morrn, vi får väl se om tempot sitter kvar... :smirk:

Usch va långt det här blev. Hade ju bara tänkt skriva ett par rader :angel:

Ullis

Senast ändrad:

Jag har haft och har fortfarande till viss del problem med att rida fortare. Jag tror att ju långsammare jag rider desto större chans är det att jag kommer rätt på hinder (har inge problem alls med själv höjden över språnget men är så himla rädd för att hamna fel att jag gör det till en så stor grej när man höjer upp).
Förut hade jag en ponny som var lite lat ibland (en riktig krutburk för det mesta, men under ytan gjorde hon inte mer än hon behövde :smirk: ), om man inte hade tillräckligt med ben kunde hon lägga en nit. Det vart ju himlans jobbigt för henne och hoppa när det blev lite höjd när jag red i sådant undertempo. Efter något år började jag träna terräng, jag fick lära mig att stå upp, få upp tempot och bara låte henne rulla på. Och jäklar vilken skillnad det blev på henne i hoppningen sen :love: . Jag tyckte inte det gick lika fort längre heller, men ponnyn fick en helt annan bjudningen och mycket bättre tempo och galopp.
Lycka till!

Jag håller på att ta mig ur det! Min häst är också pigg, å extremt schyst, han har "stått ut" med mig i början (han är min första stora, och efter ponnytiden kändes det som om att det gick JÄTTEFORT på honom...), hoppat trots att jag i princip ridit i för kort galopp hela vägen fram till hindret.

Och vad har jag nu gjort för att det blivit bättre? Jo, blivit tjatad på. Lite mer galopp, säger tränaren, jag lägger upp mer galopp och visst går det :idea: Så det bästa är nog att få uppleva att det verkligen GÅR även med mera galopp än vad som känns rätt just då. En sak som jag tycker är jättebra är att filma ofta, då får man se att det ser annorlunda ut än vad det känns. Man lär sig mkt, fortsätt filma :D

Lycka till!

Tack alla svar! Tänka sig att det finns fler än jag som känner så här! Jag tror en stor del av mitt problem grundar sig i att jag tänker för mycket, jag tror att det enda man egentligen ska fokusera på är att ha en bra, jämn galopp som är rytmisk, sen löser sig nog resten... Sen är en svårighet att veta hur kort man ska hålla galoppen...
Hoppade idag en trestuds med en galoppbom 2,70 meter innan, följt av en oxer. Det kändes som en bra övning, för då kan man inte paniklänga eller korta i sista stund.
Ska tävla imorn, får hoppas det går bra då!

Kom på en jättebra övning som bl.a jag och PrinceFair gjorde på hoppträningarna förra helgen. Sett upp ett hinder (vi hade oxer) snett mot långsidan (det funkar säkert lika bra om man har det längs långsidan eller rakt). Sätt upp ett litet hinder framför, ca 7 m ifrån (1 galoppsprång), du kan ha liggande sockerbitar under (bara ca 40 cm högt). Försök hitta en jämn och bra rytm och galopp och rid an hindrena. Öka sedan ut avstånden mellan låga hindet och oxern till två galoppsprång. Gör på precis samma sätt som innan, hitta en rytm och galopp och hoppa. Läng ut till 3 galoppsprång och hoppa igen. Eftersom det är relaterat måste du hitta rätt galopp och rytm och inte sitta och "mesrida", även de som har heta hästar måste hitta lugnet. Vi ökade ut till 4 galoppsprång (då var bommen snett ända ut mot andra långsidan) som mest, men det går säkert att öka mer om man vill. Ta bort lilla hindret och försök hitta samma rytm och känsla och se om du med den galoppen kan hitta samma avsprångspunkt.
Lycka till!

Det låter som en jättebra (o rolig) övning! Det kräver ju dock en duktig medhjälpare, ska testa det nästa vecka! Tack för tipset!

Gud det där hade jag kunnat skriva :eek:

Har exakt samma problem..Men man fick ju många bra tips i denna tråden :bow:

Jag kan intyga att den övningen var jättebra! :banana:
sen när vi tog bort det lilla hindret var det bara att tänka sig att det stod där iaf och då stämde allt jättebra! :)

wow vad kul! Oooh nu blir jag helt superinspirerad! Längtar till nästa hopp-pass :)

Jag har i princip samma problem som du!!!
jag sitter och smughåller hela vägen fram och när det är daxs att hoppa av så blir det inga bra språng pga att jag inte låter hästen galoppera i en rejäl galopp.

Var på träning förra veckan och min tränare tjatade hål i huvudet på mig om att jag måste släppa kontrollen lite och låta hästen tänka själv!! Men gud vad svårt det är!!!
Trodde att det bara var jag som hade såna här problem men det finns visst andra...:)

jag gjorde det ett tag på min pärla, men sedan när jag började tävla högre insåg jag att jag inte kunde rida så längre. så då fattade jag att jag var tvungen att rida på lite mer för att vi skulle räcka till, men man tycker ju att det känns som om hästen springer jättefort... annars är det farligt om ens hästen försöker sig på ett högt/brett hinder i undertempo.. tro mig...jag har varit utför det.
och det kan sabba ekipagets självförtroende.:smirk:

Tävlade idag, släppte kontrollen lite mer, slutade nästan helt med nappandet! YES! Kändes super! Sen blev galoppen liiite lång, men hellre det! :)

Tävlade du på JFK eller? I så fall kanske jag omedvetet såg dig :p Fast jag kollade bara till slutet på 1,10 klassen...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar