Hoppar era ridtravare?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Tregly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 109
  • Visningar Visningar 16 827
Sv: Hoppar era ridtravare?

min numera ängel löshoppade 130cm med kap. för mer.. Hoppade som högst 1m med mig på (då blundade jag >_< )

Här "tävlade" vi 70-75cm. Var min första hoppetävling å hästens första tävling (förutom trav då). Försökte travhoppa för att jag själv är hopprädd men han ville helst galopphoppa och vill helst inte bryta av efter hindrena så vissa blev i galopp och andra i trav. Det roliga med honom var att han kortade upp sig mycket mer i galoppen sig mycket mer om man ställde fram lite hinder än vad han gjorde i dressyren :love:

24122386.jpg

24252874.jpg

24252876.jpg

24252875.jpg

eh, jo jag hoppar med dressyrsadel :angel:

han är den enda hästen som jag hoppat högre än 60cm på och där var han bara riden drygt ½år. Men jag litade på honom till 110% styrde mot hindret och låg om honom så fick han själv bedömma hur/om han ville ta sig över. :love: Och var det något hinder han tyckte var läskigt eller av nån anledning inte ville hoppa - jo då svängde han bort 10m innan. så jag behövde aldrig vara orolig över en tvärnit, vilket jag är rädd för :angel:

Så visst kan ridtravarna hoppa och många gör det riktigt bra också!

Senast ändrad:

Min första travare var 17 när jag köpte honom och efter ett halvår så gick han en LD (90 cm) på klubbtävling. Men detta är många år sen och i efterhand så tkr jag det gick alldeles för fort fram, men man var ung och dum.

*kl*
Jag har en kallblodstravare som jag tävlar 1.10 med:laugh:
Han är bara 153 cm hög och har ganska kort galopp så det blir nog svårt att tävla så mycket högre klasser, men upp till 1.10 klarar han bra;)
Han har hoppat enstaka hinder på 1.30 på träning.

Varför inte satsa på markarbete med cavaletti och bommar istället?
det är bra både för lydnad och styrka :idea:

Hehe tack för ditt tips. Jodå, jag har försökt med bommar och cavaletti. Men det finns ett litet problem.. Hästen hoppar ÖVER alla bommar istället för att trava mellan dom. Har provat att trava över nåra tjocka rör på ca 1,5 dm. Men antingen hoppar han över alla eller så ramlar vi igenom alltihop. Så jag har inte velat göra cavaletti nåt mera sen dess. Men vet att jag egentligen borde..
Nu under sommaren har tyvärr en massa turister "flängridit" med honom i skogen och nästan allt mitt arbete är förstört med honom. Han är väldigt mager pga inget foder och för mycket motion. Och han har tappat en massa muskler. Tyvärr är han inte min häst, det är min grannes som har turridning på somrarna. Så jag kan inte påverka så mycket. Så nu får jag börja om nästan helt från början eftersom han nästan glömt bort allt jag lärt honom.

Har du kanske tips på hur jag ska börja bygga? Tänkte tävla med honom i både 30 cm och 50 cm knatte med honom i höst, men nu lär det inte hända på ett halvår.
Har inte träffat honom på 3 veckor då jag varit hos min pappa som bor nån annan stans. Så idag när jag skulle rida honom så fick jag såklart en chock. 1 års arbete förstört. :cry:

min numera ängel löshoppade 130cm med kap. för mer.. Hoppade som högst 1m med mig på (då blundade jag >_< )

Det roliga med honom var att han kortade upp sig mycket mer i galoppen sig mycket mer om man ställde fram lite hinder än vad han gjorde i dressyren :love:

han är den enda hästen som jag hoppat högre än 60cm på och där var han bara riden drygt ½år. Men jag litade på honom till 110% styrde mot hindret och låg om honom så fick han själv bedömma hur/om han ville ta sig över. :love:

Haha, 1 meter kan jag ju drömma om xD Jag förstår att du blundade! Det gjorde jag när jag tävlade en annan ponny i 70 cm. Styrde mot hindret och precis när hon hoppade av blundade jag tills vi landade. Måste sett fruktansvärt kul ut. :D Det var min kompis som fick mej att ställa upp.

Hehe, kanske skulle satsa på att rida dressyr bland hinder istället? :D

"Min" travare (han är inte min tekniskt sett men alltid i mitt hjärta :love:) gjorde jag så med det första med också. Jag hade hoppat ca 60 cm innan men sen skulle jag hoppa 70 cm när jag också bara ridit honom i ett halvår. Men vi tog oss över och gissa om jag blev stolt!

Jag har hoppat uppsuttet c:a 85 på min häst, hon är löshoppad 130. Hon är duktig på att taxera och krångla sig över diverse kombinationer. Hon är lugn, säker och har en bra grundgalopp. Lite bilder:

30871299.jpg

Ojdå, snyggt! Sånt klarar jag inte av än då "min" häst inte kan galoppera, samla sej eller hoppa studs. Skulle gärna vilja hoppa stuts men vågar inte eftersom han inte har rätta tekniken. Han hoppar stort över alla hinder och sätter fart precis framför dom så man inte kan bromsa.

Hejj :) min häst hoppar nog ... han har hoppat 80 som höst skulle jag tro men vi har inte tävlat. Han hoppar fint och villigt men Han tycker bäst om skogsritter o att dra travkärran :D (han är bättre en dressyrhäst) :)

När han är igång fullt så är det banor på 1.20.
Har inte löshoppat men skulle vara kul att göra någon gång.
Ligger mkt träning bakom att få han dit han är idag :) men skulle aldrig någonsin byta bort det :D

85990_1247436487.jpg

KL

Tusan va fina och duktiga hästar!
Min kallblodstravartjej kan inte hoppa för fem öre! :D Bommarna flyger som plockepinn och hon kastar sig ut med livet som insats, ibland hoppar hon två meter för tidigt och kraschar rätt in i hindret, ibland alldeles försent och måste göra ett helikopterhopp för att överleva. Ibland hoppar hon typ två meter högt (jag överdriver inte :cool: ) över ett hinder på 30 cm.

En gång skulle jag leda henne över ett dike och jag skojar inte, hästrackarn hoppade två meter rätt upp i luften för att klara det "enorma" diket som jag klev över. Det va som att hålla i en jäkla heliumballong, grimskaftet var sträckt rakt upp och jag fick rycka tag lite för att få ner henne (hon måste ha hamnat utanför jordens gravitationsfält :cool: )

Nej jag nöjer med mig att hoppa med min lilla korsningsponny, hon hoppar lugnt och sansat, taxerar alltid rätt och är skitduktig!

Hej=) min häst hoppar väldigt bra och tycker att de är jätte kul dock blir hon osäker på dom högre höjderna om ryttaren är nervös, hon har blivit de pågrund av att vi brakade in i ett hinder en gång. Men vi har träningstävlat upp till 80cm, och de högsta jag hoppat med henne en så länge är 1m och hon är löshoppad 130.
frontpage.html

frontpage.html

Senast ändrad av en moderator:

K-L

Med mitt varmblod har jag hoppat clear-round på 50 cm, han tycker det är kul och skulle säkert klara högre. Men hoppar inte så mycket med honom då han har fått ett slag på höger fram knä och vill inte belasta det för mycket med hoppning.
Tycker överlag de flesta varmblod man möter på har talanger för hoppning. De har väl arbetsviljan och modet för det.:)

Jag brukar hoppa upp till 90cm med min, men han skulle klara högre om inte jag var höjdrädd :P

5.JPG

242.JPG

s7.JPG

profile.php

profile.php

min travare är hoppad 1m uppsuttet och löshoppad 120

Ojdå, snyggt! Sånt klarar jag inte av än då "min" häst inte kan galoppera, samla sej eller hoppa studs. Skulle gärna vilja hoppa stuts men vågar inte eftersom han inte har rätta tekniken. Han hoppar stort över alla hinder och sätter fart precis framför dom så man inte kan bromsa.

tack så mycket! Hon är rolig att hoppa, Jag har problemet att jag hoppar alldeles för sällan, tror jag hoppat typ 3 gånger på 1 år. Tar nått småskutt i skogen emellanåt, men det är ju inte samma sak som att hoppa på bana...

Bilder från dagens pay&jump.
60 och 70 cm blev det, vilket kändes som ingenting!
det kändes som vi skulle kunna hoppat vad som helst, han var så duktig idag, det bara flöt på.
Trots att det blev lite stressigt, vi kom dit lite sent pga. vägarbete, sen när vi kom dit så var det inte så många starande i 60 så jag var start nr 5. Upp på hästen, försöka rida fram så lugnt som möjligt, hann galoppera ett varv på framridningen, sen var det min tur. Äsch tänkte jag, nån framhoppning behöver vi väl inte då, och det gjorde vi inte, han var som sagt superduktig, är så stolt över min kille :D

Ser dock nu i efterhand att jag borde vara mer följsam med mina händer.. :angel:

Åh så red jag med nya ridstövlarna, vilket bra köp!
"Steeds summer" från hööks, 500 kr, och j*vlar va dom var sköna att rida i! :D

08.bmp

07.bmp

06.bmp

05.bmp

j*vla funktionärer, står i vägen för en bra bild..

04.bmp

03.bmp

02.bmp

Hehe ser visst rätt glad ut :P det var då jag kom på att jag kommer skämma ut mig pga min klädsel, byxor som åkte ner och tröja som åkte upp, och stringtrosor... resultatet kan ni nog räkna ut själva.. :o
Men men, man ska inte deppa för det, det kanske inte var så många som såg :P

01.bmp

Min blivande stjärna är inhoppad sen två månader tillbaka :) satsar på första 90 klassen till våren när tävlingarna kommer igång igen :)

Blir då i avd B eftersom han endast är 5 år. Men han har fin potential

ni får ursäkta dålig kvalité, har tagit kort på en pausad film

vi kämpar fortfarande i dressyren med att han ska vilja söka sig fram till bettet, men det går bättre och bättre varje gång :)

94339_1284134899.jpg

35363_1284134905.jpg

78164_1284134916.jpg

35764_1282771168.jpg

81399_1284134935.jpg

36886_1284134996.jpg

38262_1284135007.jpg

46641_1284135011.jpg

ursäkta bildbomben, men det kanske är uppskattat med lite bilder :)

Hopptränar även en annan ridtravare som är så begåvad! :) vilken talang. Han älskar verkligen hoppningen.

Här är han, femton år ung ;)

49130_1283640496.jpg

60656_1282770995.jpg

49120_1282771008.jpg

17002_1282771048.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 880
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 609
Senast: Roxy
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
625
Senast: cowgirl81
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 665
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Betnovat mot jästsvamp i öron?
  • Valp 2025